برای بیمارانی که دچار از دست دادن دندان، خرابی شدید دندان‌ها در فک پایین و بالا، یا بی‌دندانی کامل هستند، بازسازی دندان‌ها یک ضرورت مطلق است. یک راه‌حل پروتز دندانی کامل، لذت یک لبخند کامل را بازمی‌گرداند، امکان جویدن بدون محدودیت را فراهم می‌کند و خطر تخریب استخوان‌های صورت و مشکلات کلی سلامتی پایان می‌دهد.

یک راه‌حل که اغلب توسط جراحان دندانپزشک توصیه می‌شود، به‌ویژه برای بیمارانی که جرم استخوانی کمی دارند، نصب پروتزی است که روی ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی در استخوان فک ثابت می‌شود و دارای دندان‌های مصنوعی است که بر روی یک قوس پروتزی کامل سرامیکی قرار گرفته‌اند. این پروتزهای دندانی ثابت که از 10 تا 14 دندان مصنوعی در هر فک پشتیبانی می‌کنند، “All-On” نامیده می‌شوند و بسته به تعداد ایمپلنت‌های دندانی استفاده شده به صورت All-On 4، All-On 6 یا All-On 8 موجود هستند. این سیستم نسبت به دندان مصنوعی‌های معمولی راه‌حلی بسیار بادوام‌تر، راحت‌تر و آسان‌تر برای نگهداری ارائه می‌دهد و همچنین راحتی در جویدن و زیبایی طبیعی بهینه‌ای را فراهم می‌کند. بسته به تشخیص پزشک و ترجیحات و بودجه بیمار، جراح دندانپزشک مناسب‌ترین درمان All-On را توصیه خواهد کرد.

All-on-4

درمان All-On 4 چیست؟

درمان All-On 4 یک پروتز دندانی دائمی است که جایگزین یک ردیف کامل دندان در فک بالا یا پایین می‌شود. این پروتز شامل یک پل است که توسط یک قوس پروتزی کامل حمایت می‌شود و به 4 ایمپلنت که به صورت جراحی در استخوان فک بیمار کاشته شده‌اند، متصل می‌گردد. در فک بالا، دو ایمپلنت در بخش جلویی استخوان فک قرار می‌گیرند و دو ایمپلنت دیگر در زاویه‌ای در بخش پشتی فک کاشته می‌شوند تا از برخورد با حفره‌های سینوسی جلوگیری شود. در فک پایین، دو ایمپلنت پشتی نیز در زاویه‌ای قرار می‌گیرند تا از تماس با کانال آلوئولار تحتانی جلوگیری شود. قوس پروتزی، که شامل لثه‌های مصنوعی از جنس رزین و دندان‌های سرامیکی یا پرسلن است، سیستم را تکمیل می‌کند.

سیستم All-On 4 برای چه کسانی مناسب است؟

این پروتز ثابت برای بیمارانی مناسب است که به صورت جزئی یا کامل بی‌دندان هستند، یا دچار تخریب شدید بسیاری از دندان‌ها شده‌اند و حجم استخوانی کافی برای استفاده از ایمپلنت‌های عمودی معمولی ندارند. همچنین، این سیستم می‌تواند تراز دندان‌ها (نقایص اکلوزال) را اصلاح کرده و تناسبات هماهنگ‌تری به قسمت پایین صورت بازگرداند.

دندان‌های ایمپلنتی All-on-4 چگونه کار می‌کنند

دندان‌های ایمپلنتی All-on-4 چگونه کار می‌کنند؟

برخلاف دندان‌های مصنوعی، پروتزهای ثابت All-On 4 از چسب استفاده نمی‌کنند، جابجا نمی‌شوند، نیاز به برداشتن برای تمیز کردن ندارند و با گذشت زمان خراب نمی‌شوند. این یک راه‌حل ملایم در کاشت دندان است که تعداد ایمپلنت‌های قرار داده شده در هر فک را محدود می‌کند. به‌طور همزمان، این روش از تخریب تدریجی استخوان فک که در غیاب ریشه‌های دندان طبیعی یا مصنوعی رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند. دندان‌های All-On 4 علاوه بر ارائه ظاهر زیبایی طبیعی و بازگرداندن لبخند واقعی به بیمار، امکان جویدن کارآمد و طولانی‌مدت را نیز فراهم می‌آورند.

مزایا و معایب ایمپلنت‌های دندان All-on-4

مزایا:

  • بر خلاف دندان‌های مصنوعی، درمان All-On به صورت ثابت است. این روش از نظر راحتی، دوام و زیبایی بسیار بهتر از دندان‌های مصنوعی قابل جابجایی است.
  • سیستم All-On 4 برای بیمارانی که دارای جرم استخوانی پایین هستند مناسب است و نیازی به پیوند استخوان ندارد.
  • پروتز دندانی به استخوان فک متصل است، که از تخریب استخوان در غیاب ریشه دندان طبیعی یا مصنوعی جلوگیری می‌کند.
  • یک پل پشتیبانی شده توسط ایمپلنت All-On 4 می‌تواند بیش از 20 سال دوام داشته باشد، به شرطی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه کامل داشته باشید، از سیگار کشیدن خودداری کنید و سالی یک بار برای معاینه و جرم‌گیری به دندانپزشک بروید.
  • راه‌حل ایمپلنت All-On 4 بهبودی سریع‌تر و کمتر محدودکننده را ارائه می‌دهد، زیرا تعداد ایمپلنت‌ها محدود است.
  • ایجاد پل با لثه مصنوعی نیازی به جراحی پیش از ایمپلنت مانند بالا بردن سینوس ندارد.

مزایا و معایب ایمپلنت‌های دندان All-on-4

معایب:

  • کیفیت، دوام و استحکام آن کمتر از All-On 6 است.
  • زمان بهبودی نسبت به دندان‌های مصنوعی قابل جابجایی: شما باید بین سه تا شش ماه بعد از نصب ایمپلنت‌ها صبر کنید تا بتوانید به طور کامل به رژیم غذایی معمولی برگردید.
  • هزینه بالا

مراحل درمان ایمپلنت All-on-4

مراحل درمان ایمپلنت All-on-4

پروتز دندانی ثابت All-On 4 می‌تواند در دو جلسه که فاصله آنها بین 2 تا 6 ماه است، نصب شود تا ادغام بهینه ایمپلنت‌ها با استخوان و بهبودی لثه‌ها به طور کامل انجام شود. در این مدت، بیمار از پروتز موقت مناسب استفاده خواهد کرد.

در جلسه دوم، دندانپزشک پروتز را بر روی ایمپلنت‌ها نصب خواهد کرد، که با دندان‌های مصنوعی پوشیده شده است و رنگ آنها پیش از آن در مشاوره با بیمار انتخاب شده است. جلسه دوم کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

 

ایمپلنت‌های All-on-4

1- قرار دادن چهار ایمپلنت

اولین مرحله در نصب All-On 4، آماده‌سازی برای قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی است که با درمان سطحی برای کمک به ادغام استخوان انجام می‌شود. عکس رادیوگرافی برای تعیین وضعیت استخوان گرفته می‌شود و با استفاده از راهنمایی‌های جراحی دیجیتال، ایمپلنتولوژیست شش نقطه مختلف برای قرارگیری ایمپلنت‌ها انتخاب می‌کند که به طور استراتژیک برای اطمینان از بهترین استحکام و ثبات پروتز و جلوگیری از آسیب به اعصاب ماگزیلا قرار داده می‌شود. سپس لثه‌ها برش داده شده، در استخوان سوراخ شده و ایمپلنت‌های تیتانیومی قرار داده می‌شود که با یک کاور بهبودی پوشیده می‌شوند تا به ادغام پیچ‌ها با محیط استخوانی و لثه‌ای کمک کنند. جلسه اول که به قرار دادن ایمپلنت‌ها اختصاص دارد، می‌تواند از 1 تا 3 ساعت طول بکشد، به طوری که هر ایمپلنت به 15 تا 30 دقیقه جراحی نیاز دارد. در 80٪ از موارد، این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. با این حال، بسته به حساسیت و راحتی بیمار، دندانپزشک ممکن است از آرام‌بخشی متوسط یا بیهوشی عمومی استفاده کند. در این صورت، ممکن است نیاز به اقامت یک شب در کلینیک دندانپزشکی باشد. بیشتر بیماران قادرند روز بعد از عمل اولیه به روال عادی خود بازگردند.

قرار دادن چهار ایمپلنت

2- ساخت پروتز موقت

در طول همان جلسه، با استفاده از تصویربرداری سه‌بعدی از فک درمان‌شده، دندانپزشک قادر خواهد بود پروتزی که شامل مجموعه‌ای از دندان‌های موقت است را بسازد. این پروتز به مدت حداقل دو ماه باید استفاده شود تا ایمپلنت‌ها به طور بهینه با استخوان ادغام شوند و لثه‌ها به خوبی بهبود یابند. به این ترتیب، بیمار در طول این مدت بدون دندان نخواهد ماند.

ساخت پروتز موقت

3- قرار دادن پروتز نهایی

پس از گذشت ۲ تا ۶ ماه، هنگامی که ایمپلنت‌ها به طور کامل ادغام و بهبود یافتند و نوع و رنگ دندان‌ها با مشورت بیمار انتخاب شد، در نوبت دوم به ادغام پروتز نهایی پرداخته می‌شود. این پروتز نهایی که به صورت سفارشی توسط تکنسین دندانپزشکی بر اساس تصاویر سه‌بعدی ساخته شده است، در این جلسه نصب خواهد شد.

مراقبت و بهبودی پس از ایمپلنت‌های All-on-4

بهداشت دهان و دندان ضعیف می‌تواند موفقیت طولانی‌مدت ایمپلنت‌ها و پروتزها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. توصیه‌های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید و در صورت مشاهده اولین نشانه‌های التهاب یا درد پس از عمل، فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید. سیگار کشیدن فرآیند ادغام استخوان، بهبود لثه‌ها و همچنین رنگ سفید دندان‌های جدیدتان را به خطر می‌اندازد؛ بهتر است آن را ترک کنید.

مراقبت و بهبودی پس از ایمپلنت‌های All-on-4

مراقبت‌های پس از عمل

پس از جراحی ایمپلنت، می‌توانید روز بعد به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید و به سر کار بروید، اما استراحت یک روزه، به ویژه در صورت استفاده از بیهوشی عمومی، توصیه می‌شود. همانند هر جراحی دهانی، ممکن است ناراحتی و درد خفیفی در فک احساس شود. دندانپزشک ممکن است مسکن‌ها و ضد التهاب‌ها، و همچنین آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز کند. دهانشویه ضد باکتری نیز ممکن است برای یک هفته پس از جراحی توصیه شود. تورم ناحیه عمل و کبودی دردناک ممکن است رخ دهد که پس از چند روز از بین خواهد رفت. در صورت نیاز، مراجعه به دندانپزشک الزامی است. برخی علائم هشداردهنده می‌توانند نشانه‌های احتمالی رد ایمپلنت دندانی باشند: عدم احساس در هنگام مسواک زدن یا جویدن، وجود استخوان اطراف ایمپلنت (قابل مشاهده در تصویر اشعه ایکس)، عدم حرکت… البته این موارد بسیار نادر هستند: نرخ موفقیت پس از عمل All-On 4 نزدیک به 98% است و تنها 2% از موارد شکست به دلیل رد ایمپلنت توسط استخوان فک است.

مراقبت‌های پس از عمل

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت

بیمارانی که عاشق غذا هستند ممکن است با این موضوع موافق نباشند، اما به شدت توصیه می‌شود که پس از کاشت ایمپلنت ALL-on-6، به توصیه‌های غذایی دندانپزشک خود عمل کنید تا فرآیند بهبودی مختل نشود و از تورم و خونریزی جلوگیری شود. برای مدتی باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. پس از گذشت 3 تا 6 ماه، می‌توانید با خیال راحت هر چیزی را بجوید.

  • 1 تا 15 روز: غذاهای مایع یا پوره‌شده مانند سوپ‌ها، اسموتی‌ها، ماست‌ها، سبزیجات له‌شده، کمپوت‌ها، و برای افراد علاقه‌مند به غذا، سوفله‌ها، به شرطی که همه چیز نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.
  • 15 تا 30 روز: غذاهای نرم مانند پاستا، برنج، غلات، تخم‌مرغ، ماهی، سبزیجات خردشده و میوه‌های نرم در دمای متوسط مجاز هستند.
  • 30 تا 60 روز: گوشت‌های نرم و سبزیجات پخته دوباره در برنامه غذایی شما قرار می‌گیرند، و می‌توانید غذاهای خوشمزه‌ای را در فر بپزید.
  • 60 روز و بعد از آن: می‌توانید جویدن را با سرعتی معتدل از سر بگیرید و دیگر نیازی به محدودیت‌های غذایی ندارید.

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت

پیگیری و تنظیمات: چگونه با ایمپلنت‌های All-On-4 زندگی کنیم؟

داشتن دندان‌های ثابت به معنای پایان دادن به ویزیت‌های دندانپزشکی نیست، به خصوص اگر می‌خواهید تا پایان عمر از آن‌ها استفاده کنید. جرم‌ها می‌توانند روی دندان‌های مصنوعی و زیر پل‌ها جمع شوند و یک تمیزکاری سالانه می‌تواند از مشکلاتی مانند التهاب یا بوی بد دهان جلوگیری کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهد. از سیگار کشیدن خودداری کنید، از نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید، یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم داشته باشید و بعد از هر وعده غذایی، به خصوص بعد از نوشیدن قهوه و چای، دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از زرد شدن آن ها جلوگیری کنید. برای پل‌ها و میله‌های پشتیبانی شده توسط ایمپلنت، باید با دقت و با استفاده از نخ دندان و مسواک بین دندانی، پایه‌ها و ساختار فلزی تمیز شوند.

All-On 4 یا All-On 6: چگونه انتخاب کنیم؟

سیستم ارتودنسی All-On به یک پل ثابت تکیه می‌کند که می‌تواند با شش ایمپلنت که به طور یکنواخت در طول استخوان فک قرار می‌گیرند، یا با چهار ایمپلنت، که در آن ایمپلنت‌های پایین‌تر در زاویه‌ای در استخوان کاشته می‌شوند، پشتیبانی شود. این روش زمانی استفاده می‌شود که استخوان به حدی تخریب شده باشد که قادر به تحمل شش ایمپلنت نباشد. بیماران با از دست دادن شدید دندان‌های بالایی یا پایینی معمولاً برای توزیع بهتر فشار جویدن و ایجاد ثبات و مقاومت بیشتر به ایمپلنت All-On 6 نیاز دارند. بسته به وضعیت استخوان بیمار، یکی از این دو روش ممکن است تجویز شود. ممکن است برای ایمپلنت All-On 6 پیوند استخوان و یا لیفت سینوس تجویز شود، اما لزوماً برای All-On 4 نیازی به این کار نیست. این پیوند، که استخوانی که ایمپلنت‌ها به آن متصل می‌شوند را تقویت می‌کند، از مواد مصنوعی زیست‌سازگار ساخته می‌شود.