هنگامی که افراد از دست دادن دندان‌ها را تجربه می‌کنند، اغلب به پریودنتیست یا دندانپزشک خود مراجعه می‌کنند تا در مورد روش ایده‌آل جایگزینی دندان‌های از دست رفته مشورت کنند. یکی از راه های رایج استفاده از دندان مصنوعی است.

پروتز یک دستگاه متحرک است که به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته و بافت هایی که ممکن است به دلیل بیماری لثه یا از دست دادن دندان آسیب دیده باشند، عمل می کند. پروتزهای مصنوعی به دو شکل هستند. پروتز کامل و پروتز پارسیل. اگر نمی‌دانید که آیا دندان مصنوعی برای شما مناسب است یا خیر، ما به تعدادی از رایج‌ترین سوالاتی که افراد اغلب در مورد دندان مصنوعی می‌پرسند پاسخ خواهیم داد.

پروتزهای کامل چیست؟

دو نوع پروتز کامل وجود دارد: معمولی و فوری. پروتزهای معمولی پس از کشیدن دندان ساخته می شوند و بافت لثه و استخوان زیرین فرصت التیام یافتن دارند. در بیشتر موارد پروتزهای معمولی برای استفاده در دهان در عرض هشت تا دوازده هفته پس از کشیدن دندان آماده می شوند.

از طرفی پروتزهای فوری از قبل ساخته می شوند و به محض کشیدن دندان می توان آنها را قرار داد. در نتیجه، نیازی نیست تا زمانی که لثه و استخوان شما در حال بهبود هستند بدون دندان باشید. با این حال بدون دندان در استخوان، لثه و استخوان به مرور زمان شروع به کوچک شدن خواهند کرد. این امر به ویژه در طول دوره بهبود بلافاصله پس از استخراج صادق است. به همین دلیل پروتزهای فوری نیاز به تنظیمات بیشتری دارند تا به درستی در طول فرآیند بهبودی قرار گیرند و فقط باید به عنوان یک اقدام موقت تا زمانی که پروتزهای دائمی ساخته شوند، استفاده شوند.

دندان مصنوعی پارسیل چیست؟

مانند پروتزهای کامل، پروتزهای جزئی یا بریج قابل جابجایی هستند. آنها معمولاً از دندان های جایگزین متصل به پایه پلاستیکی صورتی یا لثه تشکیل شده اند.

گاهی اوقات این پایه توسط یک چارچوب فلزی به دندان‌های اطراف متصل می‌شود که دندان‌های مصنوعی را با اتصال به دندان‌های اطراف در دهان شما نگه می‌دارد. دندان مصنوعی جزئی زمانی استفاده می شود که یک یا چند دندان طبیعی شما در فک بالا یا پایین باقی بماند. در برخی موارد، استفاده از پل های ثابت نیز امکان پذیر است. در این حالت، بریج متشکل از یک یا چند دندان مصنوعی در جای خود متصل می شود.

جایگزین های دندان مصنوعی چیست؟

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از پروتز، بریج یا پروتز جزئی استفاده کنید، ایمپلنت دندان امکان‌پذیر است. انواع مختلفی از ایمپلنت های دندانی وجود دارد که برخی از آنها را می توان برای پشتیبانی از یک پل استفاده کرد و نیازی به پروتز دندان را از بین می برد.

در مقابل، ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مستقل برای یک یا چند دندان از دست رفته عمل می کنند. در حالی که ایمپلنت های دندانی به سرعت در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای دندان مصنوعی هستند، همه افراد کاندیدای کاشت دندان نیستند.

ایمپلنت های دندانی همچنین می توانند از پروتزها حمایت کنند و ثبات بیشتری را ارائه دهند و ناراحتی و اصطکاک ناشی از حرکت پروتز در حین جویدن یا صحبت کردن را کاهش دهند. ایمپلنت‌های دندانی همچنین استخوان را حفظ می‌کنند و اساساً شل شدن دندان مصنوعی را به دلیل کوچک شدن استخوان و بافت از بین می‌برند.

پروتزهای مصنوعی چگونه ساخته می شوند؟

هر پروتز کامل یا جزئی به صورت سفارشی و متناسب با اندازه و شکل دهان شما ساخته می شود. با توجه به ماهیت منحصر به فرد هر مجموعه، روند توسعه ممکن است چندین هفته طول بکشد و نیاز به یک سری قرارهای دندانپزشکی دارد. به طور کلی، مرحله اول ساخت، اندازه‌گیری فک‌ و دهان شما است تا تعیین شود فک بالا و پایین شما چگونه با یکدیگر ارتباط دارند.

از این اندازه‌گیری‌ها، قالب‌ها و فرم‌های دیگر ساخته می‌شود و مدلی را به شما می‌دهند که می‌توانید امتحان کنید تا ببینید چگونه پروتزهای مصنوعی شما قرار می‌گیرند. پس از تکمیل تنظیمات لازم، دندان مصنوعی نهایی با استفاده از قالب نمونه ساخته می شود.

پروتزهای مصنوعی چه حسی خواهند داشت؟

مانند نگهدارنده ها و سایر وسایل دهانی قابل استفاده، پروتزهای مصنوعی نیز برای هر فرد متفاوت هستند. در بیشتر موارد، ممکن است در چند هفته اول احساس غریبی یا شلی داشته باشند تا زمانی که ماهیچه های زبان و گونه شما بتوانند آنها را در جای خود نگه دارند. همچنین زمانی که برای اولین بار شروع به پوشیدن آنها می کنید، ایجاد تحریک جزئی نیز طبیعی است، اما معمولاً به مرور زمان کاهش می یابد.

آیا ظاهر یا گفتار تغییر خواهد کرد؟

پروتزهای مصنوعی به دلیل طراحی منحصر به فرد و سفارشی خود، متناسب با ظاهر دندان های طبیعی شما ساخته می شوند. بنابراین، فقط باید حداقل تغییر در ظاهر وجود داشته باشد. پس از گرفتن دندان مصنوعی جدید، ممکن است متوجه شوید که تلفظ برخی کلمات دشوار است. با تمرین و زمان، به صحبت کردن با دندان مصنوعی عادت خواهید کرد.

آیا دندان‌مصنوعی‌ها باعث مشکل در غذا خوردن می‌شوند؟

در ابتدا، خوردن با دندان مصنوعی ممکن است دشوار باشد و نیاز به کمی تمرین دارد. بسیاری از افرادی که تازه دندان‌مصنوعی دریافت کرده‌اند، در چند هفته اول احساس ناراحتی می‌کنند.

برای عادت کردن به غذا خوردن با دندان مصنوعی جدید، ابتدا غذا را به قطعات کوچک برش دهید و به آرامی با استفاده از دو طرف دهان خود بجوید. در حالی که این ممکن است در کوتاه مدت دشوار باشد، اما زمان زیادی نمی‌برد تا به دندان‌مصنوعی‌های جدید خود عادت کنید و به رژیم غذایی معمولی خود بازگردید.

هنگامی که به دندان مصنوعی خود عادت کردید، همچنان باید از غذاهای داغ، سفت و چسبنده یا حاوی لبه‌ها یا پوسته‌های تیز خودداری کنید. همچنین هنگام استفاده از دندان مصنوعی باید از جویدن آدامس و استفاده از خلال دندان خودداری کنید.

آیا باید از چسب دندان‌مصنوعی استفاده کنم؟

چسب دندان‌ مصنوعی فقط در شرایط خاص باید استفاده شود. اگر پروتزهای مصنوعی شما به درستی شکل گرفته و نصب شده باشند، اما اگر به دنبال افزایش نیروی گاز گرفتن یا پایداری آن هستید، ممکن است استفاده از یک چسب دندان‌ مصنوعی مفید باشد.

اگر دچار بیماری‌های خشکی دهان هستید یا فردی هستید که امور خاصی مانند آواز خواندن، بازیگری یا سخنرانی در جمع را انجام می‌دهید، چسب دندان ممکن است کمک کند.

از سوی دیگر، چسب دندان‌مصنوعی یک راه حل برای تعمیر موقت یا بلندمدت برای دندان‌ مصنوعی‌های بدون کیفیت یا نامناسب نیست. اگر دندان‌ مصنوعی‌های شما شروع به لغزش، ناراحتی یا ایجاد زخم در لثه‌های شما کرده‌اند، چسب دندان‌مصنوعی جایگزین مناسبی برای تماس با دندانپزشک نیست. همچنین، اگر نمی توانید اقدامات بهداشتی دهان و دندان را حفظ کنید، نباید از چسب های دندانی استفاده کرد زیرا ممکن است روی دندان مصنوعی رسوب کنند.

آیا چسب های دندان مصنوعی ایمن هستند؟

چسب دندان مصنوعی تا زمانی که طبق دستورالعمل استفاده شوند و به هیچ یک از مواد تشکیل دهنده چسب حساسیت نداشته باشید، محصولات چسب دندان مصنوعی بی خطر هستند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اگر دندان‌های مصنوعی‌تان به درستی جای داده شده‌اند و چسب برای افزایش پایداری استفاده می‌شود، چسب نباید هیچ گونه عوارض جانبی داشته باشد.

اگر از چسب ها برای پر کردن فضاهای خالی (بین لثه و دستگاه) ناشی از دندان مصنوعی نامناسب استفاده شود، چسب می تواند برای لثه و بافت های نرم و سخت فک مضر باشد. در برخی موارد، التهاب این بافت‌ها ممکن است نتیجه اشتباه استفاده از چسب باشد. عدم رسیدگی به مشکل اولیه پروتزهای نامناسب می تواند منجر به از دست دادن استخوان به دلیل حرکت مداوم بر روی بافت های نرم و استخوان زیرین شود. اگر دندان های مصنوعی شما به خوبی روی هم قرار نمی گیرند، بهتر است فوراً با پریودنتیست یا دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا دندان‌های مصنوعی مقاوم هستند؟ مدت زمان ماندگاری آن‌ها چقدر است؟

دندان‌های مصنوعی معمولاً از پرسلن و رزین ساخته شده‌اند. در گذشته، پرسلن گزینه‌ی ترجیحی بود، زیرا قوی‌تر و مقاوم‌تر بود. در برخی موارد، پرسلن همچنان استفاده می شود زیرا شبیه به دندان های طبیعی است.

همچنین، فرآیند استفاده شده برای سخت کردن دندان‌های پرسلن آن‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای سخت‌تر می‌کند که منجر به دندان‌های مصنوعی مقاوم‌تری می‌شود.

عیب اصلی پروتزهای پرسلن این است که در صورت افتادن شکستنی هستند و در صورت فشار دندان های طبیعی می توانند فرسوده شوند. به این دلایل، پرسلن بیشتر در پروتزهای کامل به جای دندان مصنوعی پارسیل استفاده می شود.

اخیراً رزین اکریلیک به عنوان ماده اولیه در ساخت دندان مصنوعی محبوبیت پیدا کرده است. اکریلیک بهتر به پایه دندان مصنوعی می‌چسبد، تنظیم آن آسان‌تر است، وزن آن کمتر است و به طور قابل توجهی ارزان‌تر از پرسلن است. عیب دندان‌های ساخته شده از رزین این است که سریع‌تر از دندان‌های پرسلن ساییده می‌شوند که باعث تغییر در نحوه تماس دندان‌ها با یکدیگر می‌شود. در نتیجه، پروتزهای ساخته شده از اکریلیک باید هر پنج تا هشت سال یکبار تعویض شوند.

آیا 24 ساعت شبانه روز می توان از دندان مصنوعی استفاده کرد؟

از دندانپزشک خود بپرسید که هر روز و چه مدت باید از دندان مصنوعی خود استفاده کنید. در چند روز اول استفاده، ممکن است از شما خواسته شود که همیشه آنها را بپوشید، حتی در هنگام خواب. اگرچه این ممکن است ناراحت کننده باشد، اما موثرترین راه برای کمک به شناسایی نواحی روی دندان مصنوعی است که نیاز به تنظیم دارند. هنگامی که تغییرات لازم انجام شد، معمولاً پیشنهاد می شود که قبل از رفتن به رختخواب، دندان مصنوعی خود را بردارید. این به ایجاد زمان برای استراحت بافت های لثه کمک می کند. همچنین زمانی را برای تمیز کردن مناسب دهان و دندان مصنوعی فراهم می کند.

آیا دندان مصنوعی به لثه های یا به استخوان فک آسیب می رساند؟

پس از برداشتن دندان ها، استخوان فک شروع به کوچک شدن می کند و شکل آن تغییر می کند. اگر پروتزهای مصنوعی شما به درستی جا نمی‌شوند و هنگام صحبت کردن یا جویدن به اطراف حرکت می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد زخم روی لثه‌های شما شود. در این صورت، باید با پریودنتیست خود تماس بگیرید تا تناسب دندان مصنوعی شما را بررسی کند. هنگامی که برای اولین بار دندان مصنوعی جدید خود را دریافت می کنید، طبیعی است که درد و سوزش جزئی را تجربه کنید. این موارد معمولاً زمانی که دهان شما به آنها عادت کند فروکش می کند. این که چقدر طول می کشد در هر فردی متفاوت است. قرار ملاقات منظم با پریودنتیست یا دندانپزشک در طول فرآیند بهبودی توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که پروتزهای شما به درستی قرار گرفته اند. با گذشت زمان استخوان و بافت با پروتزهای متحرک منقبض می شود در حالی که ایمپلنت های دندانی به حفظ استخوان کمک می کنند.

هزینه دندان مصنوعی چقدر است؟

هزینه دندان مصنوعی بسته به موقعیت خاص شما، کیفیت دندان مصنوعی و منطقه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت است. پریودنتیست شما می تواند اطلاعات دقیق قیمت را که به نیازهای خاص شما مربوط می شود در اختیار شما قرار دهد.

آیا بیمه پروتزهای من را پوشش می دهد؟

بیشتر بیمه نامه های دندانپزشکی بخشی از هزینه های مربوط به پروتز، اگر نه تمام آن را پوشش می دهند. با این حال، از آنجایی که همه سیاست‌ها متفاوت هستند، باید با ارائه‌دهنده بیمه خود تماس بگیرید تا مشخص کنید که چه چیزی را پوشش می‌دهد و چه چیزی را پوشش نمی‌دهد.

امیدواریم اطلاعات فوق به پاسخ به بسیاری از سوالاتی که ممکن است در مورد دندان مصنوعی داشته باشید کمک کرده باشد.

اگر به فکر استفاده از پروتز هستید، با پریودنتیست خود تماس بگیرید تا یک معاینه را تعیین کند تا با او در مورد گزینه های ایده آل برای نیازهای بهداشت دهان و دندان صحبت کنید.

از سایت پلور دندان پارس می‌توانید با تضمین کیفیت و قیمت مناسب، محصولات دندانپزشکی و پروتزهای دندانی مورد نیاز خود را سفارش دهید و به آسانی دریافت کنید.