بریج دندان یا پل دندانی روشی دائمی است که جایگزین یک یا چندین دندان از دست رفته می شود.

پل دندانی از تعدادی قطعه تشکیل شده است که به هم می‌پیوندند تا در فضای باز جایی که دندان شما قبلاً وجود داشته است جایگزین شوند.

بریج های دندانی جایگزینی برای دندان مصنوعی پارسیل هستند. بریج می تواند به شما کمک کند بهتر غذا بخورید و صحبت کنید و ظاهر دندان هایتان را بهبود بخشد.

پل ها می توانند از سرامیک، رزین، پرسلن یا فلزاتی مانند کبالت و طلا ساخته شوند. هنگام جایگزین کردن دندان‌های جلو، سرامیک یک گزینه برتر است زیرا شفافیت دندان های طبیعی را تقلید می کند و می تواند با رنگ طبیعی دندان های شما هماهنگ شود.

در این مقاله به بررسی انواع بریج های دندانی، هزینه‌های یک پل دندانی، مزایای بریج‌های دندانی می پردازیم و اینکه در صورت نیاز به نصب آن چه انتظاراتی باید داشته باشید بیشتر خواهید آموخت.

انواع بریج دندان

دندان‌های مصنوعی که در بریج‌های دندانی استفاده می‌شوند پونتیک نامیده می‌شوند. برای هر دندان از دست رفته یک پونتیک خواهید داشت. پونتیک به گونه ای ساخته می شود که شکل و اندازه آن به دندانی که از دست رفته نزدیک باشد.

  • پل دندانی در مقابل ایمپلنت دندان: پل دندانی در بالای لثه قرار دارد و به تاج روی دندان‌های مجاورش متصل می‌شود. اما ایمپلنت بر روی پیچی که به استخوان فک متصل می‌شود نصب می‌شود. پل‌ها سریع‌تر و راحت‌تر اند و هزینه‌ی کمتری دارند و اغلب توسط بیمه پوشش داده می‌شوند. اما ایمپلنت‌ها نیازمند یک روند جراحی هستند و برای تکمیل آنها چند ماه زمان می‌برد، اما به شکل طبیعی‌تری نمایش داده می‌شوند و بیشتر از پل‌ها ماندگاری دارند.

پانتیک‌ها به دندان مجاور یا ایمپلنت دندان متصل می‌شوند.

چهار نوع اصلی بریج های دندانی عبارتند از:

  1. بریج سنتی (ثابت): پل‌های ثابت سنتی، متداول‌ترین نوع پل هستند. در این نوع پل، پونتیک در وسط قرار گرفته و به واسطه دو تاج به دندان های کناری متصل می گردد.
  2. بریج های دندانی مریلند یا بریج های رزین باند شده: این نوع از بریج های دندانی اغلب برای جایگزینی دندان های جلویی استفاده می شوند. به جای تاج، این نوع بریج دندان از چارچوب های پرسلن یا فلزی با بال استفاده می کند که در دو طرف شکاف به پشت دندان های شما چسبانده شده است.
  3. بریج دندانی پشتیبانی شده توسط ایمپلنت: بریج‌هایی که از ایمپلنت پشتیبانی می‌کنند برای هر دندان از دست رفته از ایمپلنت استفاده می‌کنند که در طی یک عمل جراحی در استخوان فک شما جاسازی می‌شود. این پل دارای پانتیک ها است و در مرحله دوم روی آنها قرار می گیرد.
  4. بریج معلق: پل های معلق معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرند. هنگامی که فقط یک طرف شکاف دارای دندان طبیعی باشد، پونتیک (ها) توسط یک تاج روی آن دندان طبیعی متصل می‌شوند.

هزینه بریج های دندانی

هزینه بریج دندان بستگی به میزان کار و نوع بریج شما دارد.

سلامت کلی دهان و دندان شما نیز تاثیرگذار خواهد بود، زیرا ممکن است قبل از شروع فرآیند ساخت بریج دندان، به درمان مشکلاتی مانند بیماری لثه نیاز داشته باشید.

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، ممکن است تمام یا قسمتی از هزینه بریج دندان پوشش داده شود.

آیا کاندیدای مناسبی برای بریج دندان هستید؟

همه کاندیدای مناسبی برای بریج دندان نیستند. شما باید با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا گرفتن بریج برای شما مفید است یا خیر صحبت کنید.

عواملی که شما را کاندید مناسبی برای بریج دندان می کند عبارتند از:

  • از دست دادن یک یا چند دندان دائمی
  • داشتن سلامت کلی (به عنوان مثال، عدم وجود شرایط پزشکی جدی، عفونت، یا سایر مشکلات سلامتی)
  • داشتن دندان های سالم و ساختار استخوانی قوی برای حمایت از پل دندانی
  • داشتن سلامت دهان و دندان
  • قادر به انجام بهداشت دهان مناسب برای حفظ شرایط پل دندانی باشید.

مزایای بریج های دندانی

بریج های دندانی می توانند مزایای زیادی داشته باشند از جمله:

  • به دهان و لبخند خود جلوه ای طبیعی بدهید.
  • بازیابی توانایی صحبت کردن به طور معمول، زیرا از دست دادن دندان ها می تواند تلفظ کلمات را سخت کند.
  • حفظ ساختار صورتی طبیعی با جلوگیری از از دست دادن استخوان فک در محل دندان یا دندان‌های از دست رفته
  • کمک به جویدن بهتر غذا
  • جلوگیری از حرکت دندان‌های مجاور به فضای خالی، که ممکن است مشکلاتی در حالت دندان‌ها و مشکلات دیگر را ایجاد کند.

معایب بریج های دندانی

بریج های دندانی دارای معایب و خطرات احتمالی هستند که باید از آنها آگاه باشید از جمله:

  • آسیب‌های آینده به دندان‌های پایه می‌تواند موجب آسیب به پل شود.
  • باکتری ها و پلاک ها می توانند به داخل بریج یا روکشی که به خوبی روی آن قرار نمی گیرد نفوذ کرده و باعث پوسیدگی دندان شوند.
  • روکش ها می‌توانند ساختار دندان‌های شما را تغییر دهند و بر روی دندان‌های شما تأثیر بگذارند.
  • اگر دندان های پایه به اندازه کافی قوی نباشند، بریج ممکن است فرو بریزد.
  • دندان‌های پایه ممکن است با انجام این عمل ضعیف شوند و باید با ایمپلنت‌های دندانی جایگزین شوند.

دریافت بریج های دندانی

برای اکثر بریج های دندانی، حداقل باید دو عمل انجام دهید. پروسه گرفتن بریج دندان می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد.

بریج مریلند نسبت به سایر انواع بریج های دندانی به قرار ملاقات های کمتری نیاز دارد زیرا دندان های پایه نیازی به آماده سازی ندارند.

صرف نظر از نوع بریجی که انتخاب می‌کنید، دندانپزشک شما باید از دندان های شما قالب یا اسکن دیجیتالی بگیرد که آزمایشگاه برای شکل دادن به اجزای بریج از آن استفاده می کند.

بریج سنتی یا معلق

گام اول برای دریافت یک پل دندانی ثابت سنتی یا معلق، آماده‌سازی دندان یا دندان‌های پایه است.

دندانپزشک شما با برداشتن مقداری از مینای دندان و عاج دندان‌های پایه برای ایجاد فضایی برای روکش‌ها شروع می‌کند. سپس یک پل موقت روی آن دندان ها قرار می دهند تا از آنها تا زمانی که بریج قرار داده شود محافظت کند.

در جلسه بعدی، دندانپزشک شما:

  • تاج‌های موقت را برداشته.
  • تاج‌های دائمی و پل را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که مناسب هستند.
  • پل را در جای خود ثابت می کند.

گاهی اوقات پل به طور دائم در طول این روش ثابت می شود. با این حال، دندانپزشک شما ممکن است بجای آن از چسب موقت استفاده کند، که به شما زمان می دهد تا قبل از دائمی شدن بریج از جای گیری مناسب آنها مطمئن شوید.

بریج های دندانی مریلند

برای پل مریلند، همه چیزی که برای دندان‌های پایه شما لازم است، کمی فرایند etching در طرف پشتی آنها است، که به باله ها کمک می‌کند به آنها متصل شوند.

بعد از اطمینان از تطابق مناسب، دندانپزشک شما:

  • پل را قرار می‌دهد.
  • بال‌های فلزی را با یک رزین قوی به دندان‌های پایه متصل می‌کند.
  • رزین را سفت می‌کند.

بریج با پشتیبانی از ایمپلنت

یک پل مبتنی بر ایمپلنت نیاز به جراحی برای قرار دادن ایمپلنت ها در استخوان فک شما دارد و پس از آن یک دوره بهبودی نیاز است.

مدت زمان بهبودی برای پل های کاشته شده با ایمپلنت متفاوت است. بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که قبل از نصب تاج و پل جدید، شش ماه صبر کنید. این به ایمپلنت اجازه می دهد تا قبل از حمایت از دندان های جدید شما با استخوان فک ادغام شود.

تا زمان عمل بعدی که دندانپزشک شما پل دائمی را روی ایمپلنت ها قرار می دهد شما می توانید از یک بریج موقت استفاده کنید. این روش شامل برش های کوچک در لثه است، بنابراین زمان بهبودی طولانی‌تر از سایر انواع پل است.

مراقبت از بریج های دندانی

بریج های دندانی دائمی در نظر گرفته می شوند زیرا نمی توانید آنها را مانند دندان مصنوعی بیرون بیاورید. با این حال، یک پل دندانی برای همیشه دوام نمی‌آورد.

میانگین عمر یک پل دندانی بین پنج تا هفت سال است. با مراقبت صحیح، برخی از پل‌ها می‌توانند بیش از دهه‌ها دوام بیاورند. پیشرفت در مواد و روش های بریج دندانی احتمالاً آنها را در آینده حتی بادوام تر خواهد ساخت.

بهترین راه برای استفاده حداکثری از بریج دندان مراقبت از آن است.

چگونگی افزایش دوام بریج های دندانی

اگر بریج دندان دارید رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است زیرا دندان های باقی مانده خود را باید قوی و سالم نگه دارید.

اگر می خواهید پل شما تا حد امکان دوام بیاورد، داشتن سلامت دهان و دندان نیز مهم است.

باید بریج خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، همانطور که برای دندان های طبیعی خود باید این کار را انجام دهید.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان به شما نشان می دهد که چگونه اطراف پل خود را به درستی نخ دندان بکشید و تمیز کنید.

همچنین مهم است که به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تغییرات رژیم غذایی

درست پس از نصب بریج، باید مراقب آنچه می خورید باشید، زیرا دهان شما در حال بهبود است.

دندانپزشک دستورالعمل های خاصی را به شما می دهد که در این مدت باید رعایت کنید.

در درازمدت، برخی غذاها می توانند برای بریج های دندانی یا دندان های تکیه گاه مشکل ایجاد کنند. اگر می خواهید پل شما دوام بیاورد و به آن آسیب نرسانید باید از این غذاها اجتناب کنید.

غذاهایی که در صورت داشتن بریج دندان باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

  • آب نبات جویدنی و چسبنده (می تواند تاج دندان های پایه را جدا کند)
  • آب نبات سخت یا تنقلات
  • غذاهای شیرین (می تواند باعث پوسیدگی دندان در زیر تاج شود)
  • ذرت بو داده
  • آجیل

بریج دندان مزایا و معایبی دارد، اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و ویزیت های منظم دندانپزشکی، بریج دندان می تواند راه حلی موثر و ماندگار برای دندان های از دست رفته باشد.

عوامل خاصی تعیین می کند که چه کسی کاندید مناسبی برای بریج دندان است. دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا یک بریج دندان برای شما مناسب است یا خیر، و همچنین اینکه کدام نوع بریج دندان بهترین انتخاب خواهد بود.

سوالات متداول

پل معلق دندانی چیست؟

پل معلق یکی از انواع بریج دندانی است. این نوع پل دارای دندان مصنوعی به نام پونتیک است که به یک دندان پایه (اتصال‌دهنده فلزی) متصل می‌شود.

امروزه پل های معلق رایج نیستند. این نوع بریج بیشتر برای افرادی که فقط در یک طرف شکاف دندان دارند استفاده می شود.

کدام بریج دندان برای دندان های جلویی استفاده می شود؟

بریج دندان مریلند (پل باند رزینی) اغلب در صورت از دست دادن دندان های جلویی فرد استفاده می شود. در این نوع بریج دندان از پرسلن ترکیب شده با یک چارچوب فلزی استفاده می شود که به دندان های موجود متصل می شود.

آیا برای نصب بریج دندان نیاز به پیوند استخوان دارم؟

اگر یک دندان خارج شده باشد، ممکن است قبل از نصب پل دندانی نیاز به پیوند استخوانی داشته باشید.

آیا نصب بریج دندان دردناک است؟

مانند اکثر روش‌های دندانپزشکی، ممکن است پس از انجام روند نصب پل دندانی، مدتی درد و ناراحتی داشته باشید زیرا دهان شما در حال بهبود و تطبیق است. بعد از بهبودی، پل دندانی شما نباید درد یا ناراحتی ایجاد کند.

شما می تواند انواع ایمپلنت و سایر محصولات دندانپزشکی را با مراجعه به سایت پلور دندان پارس تهیه نمایید.