ایمپلنت های دندانی یک گزینه محبوب برای ترمیم دندان بیمارانی است که دندان های خود را از دست داده اند یا نیاز به کشیدن دندان دارند. در واقع، اغلب پریودنتیست ها ایمپلنت را بالاترین استاندارد جایگزین دندان و بهترین گزینه برای بیماران واجد شرایط می دانند.

یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت های دندانی این است که درصد موفقیت بلندمدت بالایی را ارائه می دهند. در حقیقت، مطالعات بالینی نشان می‌دهد که ایمپلنت‌های دندانی دارای نرخ موفقیت طولانی‌مدت بیش از ۹۵ درصدی هستند.

عامل مهمی که طول عمر ایمپلنت های دندانی را تعیین می کند این است که چگونه از آنها مراقبت می کنید. با رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب می توانید شانس موفقیت مادام العمر ایمپلنت را به طور چشمگیری افزایش دهید.

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای اطمینان از سلامت و یکپارچگی ایمپلنت های دندانی خود انجام دهید. پریودنتیست شما لیست کاملی از توصیه های بهداشت دهان و دندان را پس از عمل ایمپلنت دندانی در اختیار شما قرار می دهد. در این میان، در ادامه چند دستورالعمل و نکته برای نگهداری از ایمپلنت های دندانی شما آورده شده است.

1. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اول از همه مطمئن شوید که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه می کنید. ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های طبیعی شما از تمیز کردن سود می‌برند. نه تنها دندانپزشک شما می‌تواند علائم اولیه شکست ایمپلنت را شناسایی کند و به طور بالقوه مداخله قاطعی انجام دهد، بلکه پلاک‌هایی را که در اطراف لثه‌های شما ایجاد شده است را با دقت حذف می‌کند. این به طرز چشم‌گیری خطر عفونت ایمپلنت شما را کاهش می‌دهد.

2. مسواک بزنید

باز هم مهم است که از ایمپلنت های خود مانند دندان های طبیعی خود مراقبت کنید. این بدان معناست که حداقل دو بار در روز با استفاده از یک برس با موهای نرم مسواک بزنید. دندانپزشک شما می تواند در صورت نیاز یک برند خاص خمیر دندان را توصیه کند.

3. دو بار در روز نخ دندان بکشید

علاوه بر مسواک زدن حتما از نخ دندان نیز استفاده کنید. بین دندان ها و اباتمنت ها نخ دندان را قرار دهید. (اباتمنت ها قطعات اتصال دهنده ای هستند که ایمپلنت را به پروتز دندان متصل می کنند.) ممکن است از استفاده از یک شستشو دهنده دهان که به عنوان نخ دندان نیز شناخته می شود سود ببرید. استفاده از شستشو دهنده دهان مخصوصاً برای بیمارانی که با روش کاشت دندان All-on-4 درمان شده اند توصیه می شود. پریودنتیست شما می تواند جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

4. از دهانشویه استفاده کنید

دهانشویه های ضد میکروبی می توانند به جلوگیری از تجمع باکتری در دهان شما کمک کنند. با انجام این کار، این دهانشویه ها می توانند خطر عفونت ایمپلنت را کاهش دهند. با پریودنتیست خود در مورد اینکه آیا دهانشویه برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

5. از سیگار کشیدن خودداری کنید

سیگار کشیدن می تواند برای ریکاوری ایمپلنت دندانی شما مضر باشد، زیرا روند بهبود طبیعی بدن را کند می کند. به همین دلیل، ما از بیماران می خواهیم قبل و بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، سیگار را ترک کنند. با این حال برای اطمینان از بهترین نتایج طولانی مدت بهتر است محصولات تنباکو را به طور کامل کنار بگذارید.

6. مراقب رژیم غذایی خود باشید

یکی از چیزهای عالی در مورد کاشت ایمپلنت دندان این است که شما می توانید تقریباً هر چیزی را که می خواهید بخورید و بنوشید، بدون اینکه تغییرات زیادی در سبک زندگی انجام دهید. با این حال، ما توصیه می‌کنیم که قبل از شروع نوشیدن قهوه و چای خود را کمی سرد کنید. سعی کنید از غذاهای فوق سخت از جمله سبزیجات خام کمتر استفاده کنید. همچنین از آب نبات های چسبناک مانند تافی و آدامس خودداری کنید.

7. جویدن یخ را متوقف کنید

در کنار غذاهای سفت، توصیه می کنیم بیماران دارای ایمپلنت دندان از جویدن یخ خودداری کنند. یخ ماده بسیار سختی است و می تواند باعث آسیب دیدن دندان جایگزین شما شود.

8. آگاهی خود را افزایش دهید

آگاهی از بیماری‌های دندانی یکی از بهترین راه‌های مقابله با شکست ایمپلنت است. مطمئن شوید که نشانه‌های متداول شکست ایمپلنت را می‌شناسید و در صورتی که به نشانه‌ای از وجود مشکل پی بردید به دنبال درمان بگردید. اغلب مداخله زودهنگام می‌تواند ایمپلنت‌های شما را نجات دهد.

به ویژه اگر متوجه درد یا تورم در اطراف ایمپلنت خود شدید یا اگر احساس کردید که ایمپلنت های شما شل شده اند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

9. دستورالعمل های مراقبت های بعدی را با دقت دنبال کنید

پس از عمل اولیه ایمپلنت دندان، لیست کاملی از دستورالعمل ها برای اطمینان از بهبودی سریع به شما ارائه می شود. تا زمانی که جراح به شما بگوید باید این دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. رعایت این دستورالعمل‌های بهبود، در نهایت می‌تواند به شما در جلوگیری از شکست زودهنگام ایمپلنت، ناشی از عدم نگهداری نامناسب کمک کند.

10. با پریودنتیست خود صحبت کنید

در نهایت به خاطر داشته باشید که پریودنتیست شما در کنار شماست و برای اطمینان از موفقیت طولانی‌ مدت ایمپلنت‌های دندانی شما، هر کاری که لازم باشد را انجام می دهد. اگر سؤال یا نگرانی دارید به هیچ عنوان تردید نکنید و مستقیماً با مطب پریودنتیست خود تماس بگیرید.

با بازدید از سایت پلور دندان پارس، به عنوان یک منبع معتبر برای خرید ایمپلنت های دندانی، مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با قیمت‌های مناسب، امکان پیشروی در حرفه خود را فراهم کنید.