مراقبت‌های دندانی در گذشته و حال

رفتن به دندانپزشک ممکن است یک پدیده نسبتا مدرن باشد، اما آیا می دانستید که مردم از حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح از خمیر دندان استفاده می کردند؟ در آن زمان یونانیان باستان از مخلوطی حاوی زنگ آهن و پودر مرجان برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند. در این میان مسواک ها دسته هایی از شاخه های درخت بودند که مردم آن ها را می جویدند.

خوشبختانه مراقبت‌های دندانی از آن زمان بهبود یافته است و ما اکنون ابزارهای مختلفی را در اختیار داریم تا به ما در مراقبت از دندان هایمان کمک کنند. شما روزانه برای غذا خوردن به دندان‌های خود وابسته هستید. دانستن کمی بیشتر در مورد آنها و چگونگی تأثیر رفتارهای شما بر سلامت دندانی تان می‌تواند به شما کمک کند بهتر از دندان هایتان مراقبت کنید.

1. دندان های شما منحصر به فرد هستند

دندان های شما مانند اثر انگشت شما می مانند و منحصراً متعلق به شما هستند. به همین دلیل است که گاهی از پرونده های دندانپزشکی برای شناسایی بقایای انسان استفاده می شود. حتی دوقلوهای همسان هم دندانهای همسان ندارند.

زبان شما همچنین دارای یک “اثر زبان” منحصر به فرد است.

2. کمی شبیه کوه یخ هستند

حدود یک سوم هر دندان زیر لثه شما قرار دارد. به همین دلیل است که حفظ سلامت لثه‌ها به اندازه مراقبت از دندان‌هایتان مهم است. لثه های شما باید همیشه صورتی رنگ و سفت باشند.

3. شما سی و دو عدد از آن‌ها دارید

از دندان‌های جلوی دهان شما تا عقب ترین قسمت دهان، شما هشت دندان پیش (دندان‌های جلویی)، چهار دندان نیش، هشت دندان آسیاب کوچک و دوازده آسیاب بزرگ دارید.

4. مینای دندان شما سخت ترین قسمت بدن شماست

مینای دندان خارجی ترین لایه دندان شماست. مانند یک پوسته سخت، هدف اصلی آن محافظت از بقیه دندان است. مینای دندان مانند استخوان‌ها بیشتر از کلسیم و فسفات ساخته شده است اما به دلیل پروتئین‌ها و کریستال‌های خاصی که آن را تشکیل می‌دهند بسیار قوی‌ است.

5. دندان ها شکست ناپذیر نیست

گرچه مینای دندان برای محافظت از دندان‌ها وجود دارد اما همچنان می‌تواند شکسته شود یا ترک بخورد و از پوسیدگی در امان نیست. قندها و اسیدها، مانند آنهایی که در نوشابه‌ها یافت می‌شوند با باکتری‌های موجود در دهان شما تعامل می‌کنند و به مینای دندان حمله می‌کنند که نشانه شروع پوسیدگی دندان است. نوشابه های گازدار به ویژه زمانی که آنها را اغلب یا به آرامی در طول روز می نوشید مضر هستند.

6. زردی به معنای پوسیدگی است

این فقط یک لکه قهوه نیست. مینای دندان تا حدودی مسئول ظاهر سفید دندان های شما است و زمانی که پوسیده می شود، دندان های شما ممکن است شروع به زرد شدن کنند. پوسیدگی مینای دندان نیز می تواند مقصر هر دردی باشد که احساس می کنید.

7. عاج رشد می کند، مینا رشد نمی کند

عاج لایه ای است که در زیر مینای دندان قرار دارد و همچنین از استخوان های شما سخت تر است. عاج از کانال ها و گذرگاه های کوچکی تشکیل شده است که سیگنال های عصبی و تغذیه را از طریق دندان منتقل می کند. سه نوع عاج وجود دارد: اولیه، ثانویه و ترمیمی. در حالی که مینای دندان اساسا ساکن است، عاج به رشد و تغییر در طول زندگی ادامه می دهد.

8. دهان شما محل سکونت 300 نوع باکتری است

پلاک حاوی میلیون ها باکتری است که از 200 تا 300 گونه مختلف تشکیل شده است. مقصر اصلی سلامت ضعیف دندان استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans) است که قند و سایر کربوهیدرات ها را به اسیدهایی تبدیل می کند که دندان های شما را از بین می برند.

9. پلاک دشمن دندان است

سفید و چسبنده، دائما در حال رشد است. اگر به طور مرتب آن را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پاک نکنید می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. بدون پاک کردن، پلاک سفت شده و تبدیل به تارتار می شود. بنابراین حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و برای تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

10. شما 10000 گالن بزاق تولید می کنید

بدن شما هر روز حدود یک لیتر بزاق تولید می کند که در طول زندگی به حدود 10000 گالن می رسد. بزاق نقش های مهمی در سلامت کلی شما ایفا می کند. برای مثال، بلع غذا را آسان‌تر می‌کند و حاوی آنزیم‌هایی برای شروع سریع هضم است. وقتی نوبت به دندان‌های شما می‌رسد، بزاق ذرات غذای باقیمانده را می‌شوید و حاوی کلسیم و فسفات است که می‌تواند اسیدهای موجود در پلاک را که باعث آسیب و پوسیدگی می‌شود خنثی کند.