خوردن انواع مواد مغذی برای سلامت کلی شما از جمله سلامت دهان و دندان مفید است. برخی از ویتامین‌ها به طور ویژه نقش مهمی در ساخت دندان‌ها و لثه‌های سالم دارند، مانند کلسیم و ویتامین C، بنابراین حتماً غذاهای غنی از این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کلسیم برای دندان

ثابت شده است که کلسیم به ساختن دندان‌های قوی کمک می‌کند و ویتامین C یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که نقش مهمی در سنتز کلاژن ایفا می‌کند و باعث حفظ لثه‌های سالم می‌شود. محصولات لبنی از جمله شیر، ماست و پنیر منابع خوبی از کلسیم هستند. همچنین، سعی کنید از انواع ماست های کم قند یا بدون قند استفاده کنید، زیرا شکر (و باکتری ها) می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

ویتامین C برای لثه

بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله انواع توت ها، پرتقال، طالبی و همچنین سبزیجات سبز مانند بروکلی و اسفناج، منابع عالی ویتامین C هستند. البته، علاوه بر تغذیه صحیح، رعایت یک روال مراقبت از دندان در روز بسیار مهم است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه برای ارتقای سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است. و حتماً به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و اگر در مورد تأثیر رژیم غذایی بر سلامت دهانتان سؤالی دارید با آنها صحبت کنید.

اگر از خونریزی لثه رنج می برید و دندانپزشک شما عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را رد می کند، رژیم غذایی خود را دوباره ارزیابی کنید. مطمئن شوید که مقدار زیادی غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنید. یافتن آنها سخت نیست. پرتقال، هویج، سیب زمینی شیرین و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C هستند. سعی کنید ویتامین C خود را به جای آب میوه و سبزیجات از میوه ها و سبزیجات تازه دریافت کنید. علاوه بر قند زیاد، بیشتر آب میوه ها کاملا اسیدی هستند و می توانند باعث فرسایش مینای دندان شوند. در صورتی که آبمیوه‌ مصرف می‌کنید، آنها را با وعده های غذایی بنوشید یا در صورت امکان از نی استفاده کنید تا تماس آب میوه با دندان های خود را به حداقل برسانید.

ویتامین C محلول در آب است، به این معنی که بدن آن را به مدت طولانی ذخیره نمی کند، بنابراین مصرف روزانه آن ضروری است. مولتی ویتامین ها یا مکمل های ویتامین C می توانند به شما کمک کنند تا به اندازه کافی ویتامین C دریافت کنید، به خصوص اگر بیمار هستید یا از رژیم غذایی محدودی پیروی می کنید و در خوردن انواع میوه ها و سبزیجات مشکل دارید. بسیاری از فرمول های مولتی ویتامین حاوی ویتامین C هستند، یا می توانید آن را به عنوان یک مکمل جداگانه استفاده کنید.

دوزهای توصیه شده ویتامین C و کلسیم

مؤسسه پزشکی بهداشت و درمان توصیه می‌کند که مردان بالای 18 سال باید روزانه حدود 90 میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند، و زنان بالای 18 سال باید روزانه حدود 75 میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند. بسیاری از پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که برای بزرگسالان بیشترین میزان مصرف کلسیم می تواند روزانه بین 1200 تا 1500 میلی‌گرم باشد، بنابراین ممکن است مصرف مکمل کلسیم را در نظر بگیرید، به ویژه اگر محصولات لبنی به صورت منظم در رژیم غذایی شما وجود ندارد.

رعایت روزانه‌ی یک برنامه بهداشت دهان کامل

در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندان و مشکلات لثه، حفظ یک برنامه بهداشت دهانی جامع بسیار مهم است:

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • هر شش ماه یکبار برای تمیز کردن و معاینات حرفه ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید.