1. دندان درد

شما وقت دندانپزشکی تعیین کرده‌اید اما نمی‌توانید بیشتر صبر کنید. در این مدت چیزی که می تواند به شما کمک کند این است که دهان خود را با آب گرم شستشو دهید، از نخ دندان استفاده کنید تا غذاهای مانده در میان دندان‌ها را بردارید و یک داروی تسکین دهنده درد بدون نسخه بخورید. اگر متوجه تورم یا چرک در اطراف دندان شدید یا اگر تب دارید می تواند نشانه ای از آبسه باشد که باید این مشکل را جدی بگیرید. در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است به آنتی بیوتیک و همچنین درمان های دیگر نیاز داشته باشید.

دندان درد

2. لک دندان

دندان های شما مانند لباس های شسته شده شما هستند: روش صحیح بسیاری از لکه ها را از بین می برد. غذاها، داروها، تنباکو و ضربه از جمله مواردی هستند که می توانند رنگ دندان های شما را تغییر دهند. شما سه گزینه برای سفید کردن آنها دارید. دندانپزشک شما می تواند از یک عامل سفید کننده و یک نور مخصوص استفاده کند یا می توانید آنها را در خانه با یک ظرف پلاستیکی و ژل که از دندانپزشکی یا فروشگاه تهیه کردید سفید کنید. ساده ترین انتخاب، خمیر دندان سفید کننده است که فقط لکه های سطحی را از بین می برد.

لک دندان

3. پوسیدگی‌ها

این حفره‌های کوچک در دندان‌های شما خبرهای بدی هستند. هنگامی که یک باکتری چسبناک به نام پلاک روی دندان‌هایتان جمع می‌شود، به آنها مبتلا می‌شوید و به آرامی پوسته بیرونی سخت دندان به نام مینای  را تخریب می‌کند. بزرگسالان هم ممکن است مشکلاتی با پوسیدگی دندان در خط لثه و در اطراف لبه‌های دندان های پر شده قدیمی داشته باشند. برای جلوگیری از آن، حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، میان وعده ها را محدود کنید، روزانه نخ دندان بکشید، با دهانشویه فلوراید دهان خود را بشویید و قرار ملاقات های دندانپزشکی خود را از دست ندهید.

پوسیدگی‌ها

4. دندان شکسته

این نوع از آسیب‌های دندانی رایج‌ترین نوع آسیب هستند. یک حادثه می‌تواند باعث شکستگی شود. دندانپزشک شما ممکن است در صورتی که شکستگی بزرگ باشد، روکش دندان را توصیه کند یا از مواد رزینی قوی برای جایگزینی قسمت شکسته‌ شده استفاده کند. اگر عصب در خطر باشد ممکن است نیاز به درمان و روکش داشته باشید.

دندان های نهفته

5. دندان های نهفته

دندان هایی که در بزرگسالی به درستی از لثه خارج نمی شوند به صورت دندان های نهفته باقی خواهند ماند. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که یک دندان به یک دندان دیگر، استخوان یا بافت نرم گیر کرده باشد. اگر شما را آزار ندهد، دندانپزشک ممکن است توصیه کند که آن را به حال خود رها کنید. اما اگر دردناک باشد یا مشکلاتی به همراه داشته باشد با یه جراحی می توان آن را خارج کرد.

دندان ترک خورده

6. دندان ترک خورده

در هنگام ورزش یا هنگام جویدن یا بدون اینکه علت آن را بدانید دندان ها ممکن است دچار ترک شود. آیا دندانپزشک شما می تواند دندان را نجات دهد؟ بستگی دارد. اکثر دندانپزشکان برای جلوگیری از بدتر شدن ترک، روکش دندان را برای ترک‌خوردگی توصیه می‌کنند. اگر دندان به گرما و سرما حساس باشد، مشکل پیچیده تر است. سعی کنید تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید با طرف دیگر خود غذا را بجوید. ترک عمیق تر به این معنی است که دندان باید کشیده شود. پر کردن نیز می تواند احتمال ترک خوردن را افزایش دهد.

حساسیت به سرما

7. حساسیت به سرما

تجربه خوردن بستنی باید خوشایند باشد نه اینکه زمانی که سرما به دندان های شما می رسد دردناک باشد. اولین قدم این است که علت را پیدا کنید. ممکن است پوسیدگی‌ها، مینای دندان فرسوده یا پرکردگی دندان، بیماری لثه، شکستگی دندان یا ریشه‌های بیرون آمده علت آن باشد. بعد از اینکه دندانپزشک شما مشکل را پیدا کند، ممکن است نیاز به پر کردن یا درمان لثه‌های شما برای جایگزینی بافت از دست رفته در ریشه داشته باشید. یا شاید فقط نیاز به یک مسواک یا دارویی ضدحساسیت یا یک ژل فلوراید باشد.

دندان های زیاد: هایپردونتیا

8. دندان های زیاد: هایپردونتیا

چند دندان در دهان شما وجود دارد؟ اگر مانند اکثر مردم هستید، 20 دندان شیری داشتید و در بزرگسالی 32 دندان دارید. در موارد نادر برخی از افراد دارای دندان های اضافی هستند که به آن هایپردونتیا گفته می شود. افرادی که به آن مبتلا هستند ممکن است شرایط دیگری نیز داشته باشند، مانند شکاف کام یا سندرم گاردنر (که تومورهایی را تشکیل می دهد که سرطانی نیستند). برای درمان باید دندان های اضافی را خارج کرده و از ارتودنسی برای اصلاح موقعیت دندان‌ها استفاده کرد.

دندان های کج

9. دندان های کج

ارتودنسی فقط برای کودکان نیست و صاف کردن دندان‌های کج و مرتب کردن موقعیت دندان‌ها فقط لبخندی زیباتر ایجاد نمی‌کند. اصلاح موقعیت دندان‌ها با ارتودنسی بخش مهمی از بهبود سلامت کلی دندان است و علائمی مانند درد فک را تسکین دهد. متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست ها ممکن است از بریس ها (فلزی یا شفاف)، الاینر و نگهدارنده ها (ریتینر) استفاده کنند.

فاصله بین دندان ها

10. فاصله بین دندان ها

ممکن است به هیچ وجه فاصله بین دندان های جلویی را مشکل ندانید. اما اگر می‌خواهید آن را اصلاح کنید، گزینه‌های شما شامل ارتودنسی برای نزدیک‌تر کردن دندان‌ها و راه‌حل‌های زیبایی مانند روکش یا باندینگ است.

مشکلات لثه

11. مشکلات لثه

آیا لثه‌های شما به راحتی خونریزی می‌کنند؟ آیا آنها حساس هستند؟ آیا متوجه شده‌اید که از دندان‌های شما فاصله می‌گیرند؟ ممکن است شما بیماری لثه (تورم لثه) داشته باشید. تجمع پلاک، یک باکتری چسبناک، زیر خط لثه این مشکل را ایجاد می‌کند. در صورت عدم درمان، ممکن است در برخی مواقع باعث تحلیل استخوان شود و دندان‌های شما ممکن است جابجا شده یا لق شوند. این مشکل می تواند جویدن و حتی صحبت کردن را سخت تر کند. برای جلوگیری از بیماری لثه، روزانه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید و برای تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

فشردن یا ساییدن دندان ها

12. فشردن یا ساییدن دندان ها

فشردن یا ساییدن دندان ها روی هم که به آن دندان قروچه گفته می شود یکی از دلایل آسیب به دندان ها است. استرس یکی از علل آن است. نامرتبی دندان ها یا مشکلات خواب نیز می تواند در میان بزرگسالان جزء عوامل اصلی باشد. (در بین کودکان، عوامل می‌توانند شامل حساسیت‌های آلرژیک نیز باشند.) دندان قروچه می تواند باعث سردرد، درد فک و دندان های ترک خورده یا لق شود. اگر شب ها دندان قروچه می کنید، از دندانپزشک خود یک محافظ دهان درخواست کنید. اگر مشکل در طول روز است، مدیتیشن، ورزش یا راه‌های دیگر را برای کاهش استرس امتحان کنید.

مشکلات دندان‌های عقل

13. مشکلات دندان‌های عقل

اگر دندانپزشک شما بگوید که دندان‌های عقل یا دندان‌های آسیاب سوم شما بدون مشکل بیرون آمده‌اند خود را خوش‌شانس بدانید. اکثر افراد حدودا ۹۰٪ حداقل یک دندان عقل نهفته دارند یا اینکه دندان آنها قادر به رشد کامل نیست. مشکلات با دندان‌های عقل می‌توانند باعث پوسیدگی، آسیب به دندان‌های مجاور و بیماری لثه شود. دندان‌های عقل به طور کلی بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی ظاهر می شود. دندانپزشک شما باید پیشرفت آنها را پیگیری کند و اگر به مشکل تبدیل شوند ممکن است نیاز به برداشتن آنها داشته باشید.

عدم وجود فاصله کافی بین دندان ها برای نخ دندان

14. عدم وجود فاصله کافی بین دندان ها برای نخ دندان

بدون توجه به اندازه فضا، همیشه باید فضای کافی برای نخ کشیدن بین دندان‌های شما وجود داشته باشد. اگر این امر رخ نداد، ممکن است نیاز به استفاده از نخ نازک تر یا نخ دندان‌های موم دار داشته باشید. همچنین می‌توانید از نوعی ابزار دیگر مانند نخ دندان حلقه‌دار استفاده کنید. تا زمانی که محصولی را پیدا کنید که برای شما موثر باشد، روش های مختلف را امتحان کنید زیرا کشیدن نخ دندان برای حفظ سلامت دندان ها بسیار ضروری است.

آیا استفاده از پوشش فلزی تزیینی روی دندان به دندان ها آسیب می زند؟

15. آیا استفاده از پوشش فلزی تزیینی روی دندان به دندان ها آسیب می زند؟

چسباندن روکش فلزی تزئینی به دندان ها با چسبی که برای استفاده در دهان شما در نظر گرفته نشده است می تواند باعث آسیب شود و استفاده از یک پوشش تزیینی از فلز ارزان تر از طلا یا نقره می تواند دهان شما را تحریک کند. همیشه قبل از غذا پوشش فلزی تزیینی روی دندان های خود را بردارید و مطمئن شوید که آن و دندان هایتان را تمیز نگه دارید.

خرید محصولات دندانپزشکی، کلیدی برای حفظ سلامت و زیبایی لبخند شماست. به سایت پلور دندان پارس مراجعه کنید و از تنوع محصولات با کیفیت و خدمات برتر ما بهره‌مند شوید.