پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان به دندان های شما آسیب می رساند و منجر به پرکردن یا حتی کشیدن دندان می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که قند با باکتری های موجود در پلاک واکنش نشان دهد که باعث تولید اسیدها می‌شود که به دندان‌ها حمله کرده و مینای دندان را از بین می برد. بعد از این که چندین بار این اتفاق افتاد، مینای دندان ممکن است تخریب شود و سوراخ یا حفره ای در دندان ایجاد شود سپس دندان با سرعت بیشتری پوسیده می شود.

چه غذاهایی می توانند باعث پوسیدگی شوند؟

همه انواع قند می‌توانند پوسیدگی را ایجاد کنند و در اشکال مختلفی ظاهر شود. معمولاً موادی که به «ose» ختم می‌شوند قندها هستند، برای مثال: ساکارز، فروکتوز و گلوکز فقط سه نوع هستند. این قندها همگی می توانند به دندان های شما آسیب برسانند.

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی قند هستند و هر چه قند در لیست مواد موجود در بسته بندی بالاتر قرار داشته باشد قند بیشتری در محصول وجود دارد.  هنگام خرید غذا، همیشه فهرست مواد موجود در بسته را بخوانید.

هنگامی که برچسب ها را می خوانید به یاد داشته باشید که “بدون شکر افزوده” لزوماً به این معنی نیست که محصول بدون شکر است. به سادگی به این معنی است که شکر اضافی افزوده نشده است. این محصولات ممکن است حاوی قندهایی مانند قندهای ذکر شده در بالا باشند یا ممکن است قندها به عنوان “کربوهیدرات” ذکر شوند. اگر مطمئن نیستید از تیم دندانپزشکی خود بپرسید.

آیا غذا و نوشیدنی می تواند باعث فرسایش دندان شود؟

غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند با حل شدن تدریجی مینای دندان باعث فرسایش دندان شوند. در زیر مقدار pH برخی از غذاها و نوشیدنی ها فهرست شده است. هرچه عدد pH کمتر باشد، محصول اسیدی تر است. هر چیزی با مقدار pH کمتر از 5.5 ممکن است باعث فرسایش شود. قلیایی ها دارای PH بالایی هستند و اثرات اسیدی قندها را از بین می برند. PH 7 رقم میانی بین اسید و قلیایی است.

  • آب معدنی (still) pH 7.6
  • شیر PH 6.9
  • پنیر چدار pH 5.9
  • آب پرتقال pH 3.8
  • گریپ فروت PH 3.3
  • ترشی pH 3.2
  • کولا pH 2.5
  • شراب قرمز pH 2.5
  • سرکه pH 2.0

آیا می توانم میان وعده بخورم؟

اگر به جای 7 تا 10 میان وعده، 3 وعده غذایی در روز بخورید، برای دندان ها و سلامت عمومی شما بهتر است. اگر بین وعده های غذایی نیاز به میان وعده دارید، غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی قند نباشند. میوه ها حاوی اسیدهایی هستند که می توانند دندان های شما را فرسایش دهند. با این حال، این فقط در صورتی به دندان‌های شما آسیب می‌زند که مقدار زیادی میوه بخورید. سعی کنید میوه های خشک زیادی مصرف نکنید زیرا قند زیادی دارند.

اگر میوه را به عنوان میان وعده می خورید، سعی کنید بعد از آن چیزی قلیایی مانند پنیر بخورید. میان‌وعده‌هایی مانند موارد زیر گزینه های مناسب تری هستند:

  • پنیر
  • سبزیجات خام
  • آجیل و خشکبار
  • نان‌ تست

آیا می توانم شیرینی بخورم؟

نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که میزان شکری که می خورید یا می نوشید نیست، بلکه به میزان دفعات انجام آن بستگی دارد. خوردن غذاهای شیرین مجاز است، اما صرفاً خوردن آنها در وعده های غذایی مهم است.

برای کمک به کاهش پوسیدگی دندان تعداد دفعات مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید و سعی کنید نسخه‌های بدون قند را مصرف کنید. شیرینی ها و آدامس های حاوی شیرین کننده مصنوعی زایلیتول ممکن است به کاهش پوسیدگی دندان کمک کنند.

غذاهای شیرین همچنین می توانند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی و اضافه وزن شوند.

چه نوشیدنی مصرف کنم؟

آب خنک و شیر گزینه های خوبی هستند. اما اگر تمایل به خوردن آب میوه دارید بهتر است در وعده های غذایی آب میوه بنوشید و سعی کنید آنها را با آب رقیق کنید.

نوشیدنی‌های میوه‌ای بدون قند که افزودنی‌های شکر نداشته باشند جایگزین ایمن‌تر برای آب و شیر هستند. اگر این نوشیدنی‌ها را تهیه می‌کنید اطمینان حاصل کنید که نسبت تقویتی آن‌ها یک قسمت نوشیدنی میوه‌ای به ده قسمت آب باشد. برخی از نوشابه ها حاوی شیرین کننده هایی هستند که برای کودکان خردسال مناسب نیستند. اگر مطمئن نیستید از تیم دندانپزشکی خود بپرسید.

نوشیدنی های گازدار می توانند خطر مشکلات دندانی را افزایش دهند. قند می تواند باعث پوسیدگی شود و اسید موجود در نوشیدنی های معمولی و رژیمی می تواند مینای دندان را حل کند. زمانی که این نوشیدنی ها را بین وعده های غذایی می نوشید این خطر افزایش می یابد.

آیا باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنم؟

مهم است که آخرین بار شب و حداقل یک بار دیگر در طول روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید دندان‌هایتان را بشویید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که شکر و اسید دارند طبیعتاً مینای دندان‌های شما را ضعیف‌تر می‌کند. مسواک زدن بلافاصله بعد از آن می تواند باعث برداشتن ذرات ریزی از مینا شود. بهتر است حداقل تا یک ساعت بعد از غذا مسواک نزنید.

مسواک زدن قبل از خواب بسیار مهم است. این به این دلیل است که جریان بزاق، که سیستم تمیز کننده خود دهان است، در طول شب کند می شود و این امر دهان را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد.

کودکان تا سه سالگی باید از یک خمیر دندان با غلظت حداقل 1000ppm فلوراید استفاده کنند. از سه سالگی تا بزرگسالی باید از یک خمیر دندان استفاده کنند که شامل 1350ppm تا 1500ppm فلوراید باشد.

چرا یک رژیم غذایی سالم برای سلامت دهان و دندان مهم است؟

هر بار که غذا یا نوشیدنی حاوی قند می‌خورید یا می‌نوشید، دندان‌های شما به مدت یک ساعت تحت حمله اسیدی قرار می‌گیرند. این به این دلیل است که قند با باکتری‌ها در پلاک (پوشش چسبنده روی دندان‌های شما) واکنش می‌دهد و اسیدهای مضری را تولید می‌کند. بنابراین مهم است که غذاها یا نوشیدنی های شیرین را فقط در وعده های غذایی مصرف کنید و مدت زمانی که دهان شما در معرض خطر است را محدود کنید.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی هم می‌توانند مضر باشند. اسید سطح مینا را دچار فرسایش یا حل می کند و سطح زیرین را آشکار می نماید. این می تواند دندان های شما را حساس و نامناسب کند.

رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و میوه و سبزیجات تازه می تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند. بیماری لثه می تواند منجر به از دست دادن دندان و ایجاد بوی بد دهان شود.

آیا جویدن آدامس به سلامت دندان ها کمک می کند؟

جویدن آدامس باعث می‌شود دهان شما بیشتر بزاق تولید کند که به خنثی کردن اسید در دهانتان بعد از خوردن یا نوشیدن کمک می‌کند. ثابت شده است که استفاده از آدامس بدون قند بعد از غذا می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. با این حال، مهم است که فقط از آدامس بدون قند استفاده کنید زیرا آدامس معمولی شامل قند است و بنابراین می‌تواند به دندان‌های شما آسیب بزند.