کشیدن دندان‌های عقل می‌تواند به پیشگیری از مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، شلوغی دندان‌ها و آسیب‌دیدگی کمک کند. اما این عمل، که دندان‌های آسیاب سوم را که معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی رشد می‌کنند، حذف می‌کند، خطرات خاص خود را نیز دارد.

پیروی از دستورات پزشک هنگام بهبودی پس از برداشت دندان‌های عقل بسیار مهم است تا از بروز عفونت جلوگیری شود. می‌توانید و باید پس از جراحی دندان‌های خود را مسواک بزنید، اما این کار را به آرامی انجام دهید. از مسواک زدن ناحیه استخراج شده تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید.

همچنین نیاز به استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده دارید تا ناحیه از باکتری‌ها پاک بماند و برای چند روز باید رژیم غذایی مایع و نرم داشته باشید.

همه افراد دندان‌های عقل ندارند و همه دندان‌های عقل نیاز به برداشتن ندارند. دندانپزشک و جراح دهان شما بهترین توصیه‌های مراقبتی را بر اساس نیازهای خاص دندانی شما خواهند داشت.

بیایید با اصول مسواک زدن دندان‌ها پس از استخراج دندان‌های عقل آشنا شویم.

مراقبت‌های بعد از برداشتن دندان‌های عقل

پس از برداشتن دندان‌های عقل، مهم است که به توصیه‌های خاص جراح خود در مورد مراقبت از ناحیه پیروی کنید.

اجتناب از فعالیت‌های شدید و ورزش: پس از جراحی، باید از فعالیت‌های شدید و ورزش پرهیز کنید. اگر سیگار می‌کشید، باید برنامه‌ریزی کنید که تا حد ممکن از سیگار کشیدن خودداری کنید تا زخم‌ها به خوبی بهبود یابند.

استراحت و بهبودی: پس از عمل، باید برای استراحت و ریکاوری بقیه روز برنامه ریزی کنید. این بدان معناست که اگر ممکن است، از کار یا مدرسه مرخصی بگیرید یا جراحی را در روزی که وقت آزاد دارید برنامه‌ریزی کنید.

نیاز به همراهی: کسی باید شما را از ملاقات دندانپزشکی به خانه برساند، زیرا پس از دریافت بی‌حسی عمومی نمی‌توانید خودتان رانندگی کنید.

رژیم غذایی مایع: برای 24 ساعت اول یا بیشتر پس از جراحی، باید از رژیم غذایی مایع پیروی کنید تا التهاب کاهش یابد. این کار از فشار آوردن به دندان‌ها و دهان هنگام خوردن غذاهای سخت جلوگیری می‌کند.

اجتناب از استفاده از نی: برای چند روز اول از استفاده از نی خودداری کنید، زیرا استفاده از نی فشار به دهان شما وارد کرده و می‌تواند محل استخراج دندان را تحریک کند.

استفاده از کمپرس سرد: اگر ورم ناحیه باعث ناراحتی می‌شود، از کمپرس سرد برای فک خود استفاده کنید. از مسکن‌های درد به مقدار لازم استفاده کنید و تا حد امکان استراحت کنید.

داروهای مسکن: برخی پزشکان ممکن است داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را توصیه کنند، در حالی که دیگر پزشکان ممکن است داروهای مسکن تجویز کنند. از مصرف آسپرین خودداری کنید، زیرا می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

مسواک زدن و نخ دندان: می‌توانید دندان‌های خود را مسواک کنید و از نخ دندان استفاده کنید، اما از مسواک زدن نواحی در انتهای دهان که دندان‌ها برداشته شده‌اند، خودداری کنید تا باکتری‌ها به زخم نروند.

استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده: اگر به دلیل درد یا ناراحتی نیاز دارید که یک یا دو روز مسواک نزنید، مشکلی ندارد. دندانپزشک یا جراح دندان شما دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده‌ای را در اختیارتان قرار خواهد داد که باید طبق دستورالعمل‌ها برای تمیز کردن ناحیه استفاده کنید.

چه کسانی نیاز به کشیدن دندان‌های عقل دارند؟

نگه‌داشتن دندان‌های عقل در برخی افراد غیرمعمول نیست. بسیاری از مردم بدون نیاز به کشیدن دندان‌های عقل به زندگی خود ادامه می‌دهند. برخی از افرادی که به دندانپزشک دسترسی ندارند یا نمی‌توانند هزینه‌های دندانپزشکی را پرداخت کنند، حتی اگر کشیدن دندان‌های عقل می‌تواند به بهبود سلامت دندان‌هایشان کمک کند، این دندان‌ها را نگه می‌دارند.

اگر در نظر دارید که دندان‌های عقل خود را بکشید یا دندانپزشک شما این موضوع را مطرح کرده است، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • دندان‌های عقل شما باعث درد و التهاب در لثه‌ها یا فک شما شده‌اند.
  • دندان‌های عقل شما impacted (در زیر لثه گیر کرده‌اند).
  • دندان‌های عقل شما احتمالاً با درمان‌های دندانی فعلی یا آینده تداخل خواهند داشت.
  • دندان‌های عقل شما در حال فشار آوردن به دندان‌های دیگر و ایجاد شلوغی در دهان هستند.

آزمایش فیزیکی و عکس‌برداری با اشعه ایکس در مطب دندانپزشک می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تعداد دندان‌های عقل و وضعیت آن‌ها در فک شما را تشخیص دهد.

عوارض کشیدن دندان عقل

بیشتر مردم در روزها یا روزهای اولیه پس از کشیدن دندان عقل، مقداری درد یا ناراحتی دارند. این درد معمولاً مدت زیادی طول نمی‌کشد و داروهای مسکن بدون نسخه یا تجویزی می‌توانند کمک کنند.

اگر درد اولیه ناشی از عمل کاهش یابد و چند روز بعد دوباره بازگردد، ممکن است به عفونت دچار شده باشید. سایر علائم عفونت شامل موارد زیر است:

در مواردی، کشیدن دندان عقل ممکن است باعث آسیب به اعصاب و دندان‌های اطراف شود. این می‌تواند باعث از دست دادن موقت حس در زبان یا صورت شما شود.

حفره خشک (Dry Socket)، وضعیتی که در آن محل کشیدن دندان به درستی بهبود نمی‌یابد، می‌تواند باعث شود که اعصاب و رگ‌های خونی شما در معرض هوا قرار گیرند. این وضعیت می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند که از فک به سمت شقیقه‌ها پخش می‌شود. حفره خشک معمولاً حدود یک هفته طول می‌کشد مگر اینکه عفونت توسعه یابد.

دندان‌های عقل ممکن است قبل از کشیدن دچار عفونت شوند، به دلایل مختلفی از جمله گیر افتادن در لثه یا وجود حفره دندان. در صورت بروز درد دندان یا علائم عفونت، مشاوره با دندانپزشک ضروری است.

روش صحیح مسواک زدن

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان‌های خود را با استفاده از تکنیک‌های صحیح مسواک زدن تمیز کنید:

  • مسواک بزنید برای 2 دقیقه، دو بار در روز
  • از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید
  • مسواک را با حرکات دایره‌ای کوچک بزنید
  • زبان خود را نیز مسواک بزنید
  • بعد از تف کردن، دهان خود را بشویید

اگر به تازگی دندان‌های عقل خود را کشیده‌اید، پیش از مسواک زدن، مسواک یا سری مسواک خود را تعویض کنید. در طول زمان، مسواک‌ها می‌توانند باکتری جمع کنند که این می‌تواند بعد از جراحی به سلامت دهان شما آسیب برساند. زیرا شما نمی‌خواهید در مرحله ابتدایی بهبودی، باکتری جدیدی را به ناحیه جراحی شده معرفی کنید.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کنند که هر 3 تا 4 ماه یکبار و همچنین بعد از هر بیماری باکتریایی یا ویروسی مسواک خود را تعویض کنید.

می‌توانید پس از کشیدن دندان عقل، دندان‌های خود را مسواک کنید، اما از مسواک زدن ناحیه استخراج شده خودداری کنید.

پس از جراحی، باید با احتیاط ویژه‌ای عمل کنید تا باکتری‌ها را به ناحیه برش وارد نکنید. این به معنای تعویض مسواک، پرهیز از خوردن غذاهای سفت، عدم استفاده از نخ دندان به مدت چند روز و استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده طبق دستور پزشک است.

پس از کشیدن دندان عقل، به دقت دستورالعمل‌های مراقبت پس از جراحی را دنبال کنید و در صورت مشاهده هرگونه علامت عفونت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.