آیا لثه های شما به راحتی خونریزی می کنند؟ این ممکن است به دلیل چیزی ساده مانند استفاده از تکنیک اشتباه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باشد. یا این می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامتی باشد که باید بررسی کنید.

علل خونریزی لثه

ممکن است خونریزی لثه داشته باشید اگر:

  • مبتلا به ژنژیویت، بیماری که باعث التهاب لثه می شود باشید.
  • بیش از حد محکم مسواک بزنید یا مسواکتان به اندازه کافی نرم نباشد.
  • به تازگی شروع به استفاده از نخ دندان کرده‌اید و لثه‌های شما هنوز به آن عادت ندارند.
  • از داروهای خاصی مانند رقیق کننده های خون استفاده کنید.
  • به دلیل بارداری دچار التهاب لثه‌ها (ژنژیویت بارداری) باشید.
  • دندان مصنوعی‌ای که استفاده می‌کنید به درستی جا نیفتاده باشد.
  • ترمیم‌های دندانی ناکارآمد داشته باشید.

ژنژیویت

خونریزی لثه نشانه‌ای از ژنژیویت یا التهاب لثه‌ها است. این یک نوع شایع و خفیف از بیماری لثه است و به دلیل تجمع پلاک در خط لثه ایجاد می‌شود.

اگر التهاب لثه دارید، ممکن است لثه های شما تحریک، قرمز و متورم شده باشد و هنگام مسواک زدن ممکن است دچار خونریزی شوند.

می‌توانید با مراقبت مناسب از دندان‌هایتان این مشکل را برطرف کنید. دو بار در روز مسواک بزنید، هر روز از نخ دندان استفاده کنید، روزانه با دهان‌شویه ضدباکتریایی دهانتان را شستشو دهید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

پریودنتیت

اگر به التهاب لثه خود رسیدگی نکنید، می‌تواند به بیماری پریودنتال یا پریودنتیت منجر شود؛ یک بیماری طولانی‌مدت لثه که به بافت و استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کند آسیب می‌زند.

اگر دچار پریودنتیت باشید، ممکن است لثه‌هایتان ملتهب و عفونی شده و از ریشه‌های دندان‌ها جدا شوند.

وقتی لثه‌هایتان به راحتی خونریزی می‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پریودنتال باشد. ممکن است دندان‌هایتان لق شده یا از هم جدا شوند. همچنین ممکن است دچار بوی بد دهان، طعم بد در دهان، تغییر در نحوه قرارگیری دندان‌ها هنگام بستن فک و لثه‌های قرمز، متورم و حساس شوید.

اگر بیماری پریودنتال را درمان نکنید، ممکن است برخی از دندان‌هایتان را از دست بدهید.

دیابت

خونریزی یا تورم لثه ها می تواند علامت هشدار دهنده دیابت نوع 1 یا نوع 2 باشد.

وقتی به این بیماری مبتلا هستید، دهانتان توانایی کمتری در مقابله با میکروب‌ها دارد، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت‌هایی مانند بیماری لثه بیشتر است. سطح بالای قند خون که همراه با دیابت است، بهبودی بدن را دشوارتر می‌کند که می‌تواند بیماری لثه را بدتر کند.

سرطان خون

خونریزی لثه می تواند نشانه ای از لوسمی، نوعی از سرطان باشد.

پلاکت های خون شما به بدن شما کمک می کنند تا خونریزی را متوقف کند. اگر به لوسمی مبتلا باشید، تعداد پلاکت شما کم است. این امر توقف خونریزی در قسمت های مختلف بدن از جمله لثه را برای شما سخت تر می کند.

ترومبوسیتوپنی

اگر هنگام مسواک زدن لثه‌هایتان خونریزی می‌کند و خود به خود متوقف نمی‌شود، ممکن است لثه‌های شما تحریک شده باشند یا به ترومبوسیتوپنی مبتلا باشید.

اگر به این بیماری مبتلا باشید، بدن شما ممکن است پلاکت‌های کافی برای تشکیل لخته خون نداشته باشد. این می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله لثه‌ها شود.

هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند

اگر هنگام بریدگی کوچک یا انجام کارهای دندانپزشکی خونریزی لثه یا خونریزی شدید دارید، ممکن است نشانه اختلالی مانند هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند باشد.

در این شرایط، خون شما به درستی لخته نمی‌شود، بنابراین ممکن است لثه‌های شما خونریزی کند.

کمبود سطح ویتامین C

این ویتامین به رشد و ترمیم بافت شما کمک می کند. زخم ها را التیام می بخشد و استخوان ها و دندان های شما را تقویت می کند.

اگر بدن شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است احساس ضعف و تحریک پذیری کنید .با گذشت زمان، ممکن است لثه‌های شما متورم شده و دچار خونریزی شوند.

اسکوربوت

گرچه بسیار نادر است، اما کمبود شدید ویتامین C در بدن شما می تواند منجر به اسکوربوت شود، بیماری مربوط به تغذیه نامناسب. اسکوربوت می تواند شما را ضعیف کند، باعث کم خونی شود و منجر به خونریزی زیر پوست شما شود.

خونریزی لثه یکی از علائم معمول اسکوربوت است.

کمبود ویتامین K

اگر متوجه خونریزی زیاد از لثه‌های خود شدید، ممکن است به دلیل عدم دریافت کافی ویتامین K باشد.

این ویتامین به لخته شدن خون شما کمک می کند. برای استخوان های شما نیز مفید است. اگر از طریق رژیم غذایی به اندازه کافی آن را دریافت نکنید یا بدن شما آن را به خوبی جذب نکند، می تواند باعث مشکلات خونریزی شود.

لثه و روش مسواک زدن

در تلاش برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها، ممکن است وسوسه شوید که تا جایی که می‌توانید دندان‌ها را با قدرت مسواک بزنید. اما لثه‌ها از بافت حساسی تشکیل شده‌اند، بنابراین مسواک زدن به شیوه اشتباه ممکن است به آن‌ها آسیب برساند.

فرقی نمی‌کند که از مسواک دستی یا برقی استفاده می کنید، مسواک‌هایی را انتخاب کنید که دارای موهای نرمی است که انتهای آن‌ها صاف است.

هرچند که می‌توانید مسواک‌های با برس‌های متوسط یا سخت پیدا کنید، اما ممکن است به مینای دندان‌هایتان آسیب بزنند یا باعث قرمزی و تورم لثه‌ها شوند.

هنگام مسواک زدن، مطمئن شوید که از حرکات آرام و دایره ای برای ماساژ و تمیز کردن دندان ها و لثه ها استفاده می کنید. در حالی که بسیاری از افراد از حرکت رفت و برگشتی استفاده می کنند، این حرکت می تواند لثه های شما را تحریک کرده و به آنها آسیب برساند و باعث درد و احتمال خونریزی یا عقب نشینی آنها شود.

لثه و نخ دندان کشیدن

همه ما اهمیت نخ دندان کشیدن به صورت روزانه را برای کمک به حذف پلاک از جاهایی که مسواک شما به آن دسترسی ندارد را می دانیم. برای اطمینان از اینکه عادت سالم شما باعث تورم یا خونریزی لثه نمی شود، هنگام کشیدن نخ دندان با ملایمت رفتار کنید. به جای اینکه نخ دندان را بین دندان های خود فشار دهید، آن را با احتیاط به سمت بالا و پایین بلغزانید و انحنای هر دندان را دنبال کنید.

لثه و آفت دهان

یکی از علت‌های رایج پشت لثه های دردناک، آفت های دهان هستند. این زخم‌های دردناک می‌توانند در هر جایی از دهان، از جمله روی لثه‌ها ایجاد شوند و اغلب دارای یک مرکز سفید با لبه‌های قرمز هستند. ممکن است هر بار یک آفت داشته باشید که تنها روی یک ناحیه از لثه‌هایتان را زخم کند، یا ممکن است همزمان چندین آفت در سرتاسر دهانتان داشته باشید.

هر چند پژوهشگران دلیل ایجاد آفت های دهانی را نمی‌دانند، اما ممکن است عفونت باکتریایی یا ویروسی در آن دخیل باشد. افراد مبتلا به برخی بیماری‌های خود ایمنی نیز ممکن است بیشتر در معرض مشکلات لثه ناشی از آفت های دهانی باشند. آفت‌ها اغلب به مرور زمان عود می‌کنند و مسری نیستند.

لثه و شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند عوارض نامطلوبی داشته باشد، از جمله لثه های دردناک، متورم و خونریزی. بسیاری از افرادی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند با استوماتیت دست و پنجه نرم می‌کنند که باعث ایجاد زخم‌ها و التهاب‌های دردناک در لثه‌ها و در سراسر دهان می‌شود.

لثه‌ و فرآورده های تنباکو

استفاده از سیگار و سایر محصولات تنباکو می تواند برای لثه های شما بسیار مضر باشد. احتمال ابتلا به بیماری لثه در افرادی که سیگار می کشند بسیار بیشتر است. ممکن است متوجه شوید که عادت سیگار کشیدن شما باعث ایجاد تعدادی از مشکلات لثه می شود، از لثه های حساس که خونریزی می کنند تا زخم های دردناک.

لثه و هورمون ها

برخی از زنان ممکن است متوجه مشکلات لثه در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی شوند. افزایش هورمون ها در دوران بلوغ می تواند جریان خون در لثه ها را افزایش داده و آنها را قرمز، متورم و حساس کند. برای زنانی که مبتلا به التهاب لثه در طول قاعدگی هستند، لثه ها کمی قبل از هر دوره قاعدگی قرمز، متورم می شود و ممکن است خونریزی کنند. این مشکلات معمولاً پس از شروع دوره فروکش می کنند. التهاب لثه بارداری معمولا از ماه دوم یا سوم بارداری شروع می شود و تا ماه هشتم ادامه می یابد و باعث زخم، تورم و خونریزی لثه ها می شود. استفاده از محصولات خوراکی ضد بارداری ممکن است باعث مشکلات مشابه شود. اگرچه غیرمعمول است، اما برخی از زنانی که در دوران پسا قاعدگی (یائسگی) قرار می گیرند ممکن است متوجه شوند که لثه هایشان به شدت خشک می شود و در نتیجه درد می کنند و ممکن است خونریزی کنند.