دندان های شما توسط ریشه دندان، بافت استخوان فک، لثه و سایر دندان ها در جای خود ثابت می شوند. هنگامی که یک دندان را از دست می دهید، خطر از دست دادن دندان‌های دیگر به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. این می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و مشکلات دیگر در آینده شود.

خوشبختانه دندانپزشکان می توانند به شما کمک کنند تا راه های مختلف جایگزینی دندان های از دست رفته را قبل از اینکه بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارند کشف کنید.

در ادامه 5 دلیل برای ضرورت جایگزینی دندان های از دست رفته آورده شده است.

آیا جایگزین کردن دندان های از دست رفته ضروری است؟

جایگزینی دندان به نفع شماست و به شدت توصیه می شود. به محض اینکه دندان از دست رفته را جایگزین کنید، بهبودی قابل توجهی در سلامت کلی دهان شما رخ می‌دهد. فضای خالی دندان از دست رفته بر تغذیه، دندان های اطراف و استخوان فک شما تأثیر منفی می گذارد.

به عنوان مثال، جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان به ظاهر و عملکرد دهان شما کمک می کند و در عین حال سلامت کلی دهان شما را تضمین می کند. گزینه های ترمیمی دیگری مانند دندان مصنوعی و بریج دندان نیز برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد.

چرا جایگزینی دندان های از دست رفته مهم است:

1. رژیم غذایی گسترده

از دست دادن دندان، خوردن غذاهایی را که دوست داریم سخت و حتی دردناک می کند. اگر رژیم غذایی خود را فقط به آنچه که دندان‌های شما تحمل می‌کنند محدود کنید، از بسیاری از مواد مغذی مهم محروم خواهید ماند. دندانپزشکان می توانند به شما کمک کنند گزینه های جایگزینی دندان مانند ایمپلنت های دندانی را بررسی کنید تا هرگز نگران نخوردن غذاهای سالم نباشید. با پر کردن شکاف‌های لبخندتان، می‌توانید تنوع گزینه های انتخابی مواد غذایی خود را افزایش دهید.

2. سلامت دهان و دندان بهتر

هر دندان در دهان شما از دندان های اطراف خود پشتیبانی می کند. وقتی یکی از دندان ها از دست می رود، دندان های اطراف چیزی برای تکیه دادن ندارند و به سمت فضای باز متمایل می شوند.

این منجر به کج شدن دندان‌هایی می‌شود که تمیز کردن آنها سخت‌تر است و احتمال پوسیدگی دندان یا از دست دادن آن بیشتر می شود. گزینه‌های جایگزین مانند پروتز دندان یا ایمپلنت‌های دندانی به حفظ دندان‌های طبیعی در موقعیت اصلی خود کمک می‌کنند و از تجمع بیش از حد تارتار جلوگیری می‌کند.

3. استخوان فک قوی تر

بدن شما می تواند زمان از دست دادن دندان را تشخیص دهد و شروع به جذب مواد معدنی در فک شما می کند تا در جاهای دیگر استفاده کند. به عبارت دیگر، منطقه فک اطراف حفره خالی شروع به فرسایش می‌کند.

بیمار ممکن است در نهایت دچار افتادگی صورت شود که شکل صورت را تغییر می‌دهد و استفاده از دندان مصنوعی را دشوار می‌کند. برخلاف سایر گزینه های جایگزینی دندان، ایمپلنت های دندانی در فک قرار می گیرند و مانند ریشه های دندان طبیعی عمل می کنند. این باعث تحریک بافت استخوان فک می‌شود که به آن نیاز دارد تا سالم باقی بماند.

4. عزت نفس بالاتر

لبخند شما اغلب اولین چیزی است که مردم در مورد شما متوجه می شوند و می تواند چیزهای زیادی در مورد شخصیت شما بگوید. به این دلایل، دندانپزشکان گزینه های ترمیمی مانند روش کاشت دندان را برای شما پیشنهاد می کنند.

خصوصاً اگر یک دندان جلویی را از دست داده‌اید، ممکن است سخت باشد که بدون احساس خود‌آگاهی، با اعتماد به نفس لبخند بزنید یا با افراد برای اولین بار ملاقات کنید.

5. بهبود توانایی صحبت کردن و جویدن

از دست دادن یک یا چند دندان می تواند منجر به تغییر در نحوه غذا خوردن و تلفظ کلمات شود. به عنوان مثال، برای افرادی که از دست دادن دندان را تجربه کرده اند معمول است که فقط با یک طرف دهان خود بجوند یا با سرعت کمتری غذا بخورند. همچنین، بسته به اینکه دندان در کجای دهان شما از بین رفته باشد ممکن است گفتن برخی کلمات نیز دشوار شود.

جایگزینی دندان ها می تواند به فک و عضلات صورت شما و همچنین تنظیم مجدد دندان کمک کند. ترمیم نه تنها به شما این امکان را می دهد که به راحتی با دیگران صحبت کنید، بلکه به شما این امکان را می دهد که دوباره انواع مختلف غذاها را امتحان کنید.

برای خرید ایمپلنت‌های دندانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب، به سایت پلور دندان پارس مراجعه کنید و از تنوع محصولات و خدمات حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید.