سیگار کشیدن دندان های شما را در معرض تنباکو و نیکوتین قرار می دهد. در نتیجه، لکه دار شدن دندان ها، زردی دندان و بوی بد دهان به احتمال زیاد رخ خواهد داد.

علاوه بر این، هرچه بیشتر سیگار بکشید، بیشتر بر حس چشایی شما تأثیر می‌گذارد. آنچه می‌خورید و می‌نوشید نیز بر دندان‌های شما تأثیر می‌گذارد.

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند سیستم ایمنی شما را ضعیف کند و شما را در معرض خطر بیماری لثه قرار دهد و همچنین ریسک ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

در ادامه مواردی که باید درباره سیگار کشیدن و سلامت دهان بدانید آورده شده است.

چگونه لکه‌های ناشی از سیگار را از دندان‌ها پاک کنیم

نیکوتین و قطران موجود در دود تنباکو می تواند باعث زردی یا لکه دار شدن دندان ها شود. مسواک زدن دندان‌ها چندین بار در روز یکی از راه‌های بهبود ظاهر آن‌هاست. این کار نه تنها از لکه‌دار شدن دندان ها جلوگیری می‌کند، بلکه از دندان های شما در برابر بیماری‌های لثه نیز محافظت می‌کند.

همچنین انتخاب خمیردندانی که برای مقابله با لکه‌های دندانی طراحی شده باشد، برای افرادی که سیگار می‌کشند مفید است. این خمیردندان‌ها شامل مواد خاصی هستند که به بهبود تغییر رنگ کمک می‌کنند.

دنبال خمیردندان‌هایی با این مواد باشید:

  • جوش شیرین
  • آب اکسیژنه
  • زغال فعال
  • روغن نارگیل
  • زردچوبه

همچنین می توانید با استفاده از خمیر دندان خانگی، دندان های خود را سفید کنید. برای این کار چند قطره پراکسید هیدروژن به جوش شیرین اضافه کنید. مراقب باشید که از محلول پراکسید هیدروژن خیلی قوی استفاده نکنید، زیرا می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند.

آیا سفیدکننده‌های دندان مؤثر هستند؟

اگرچه مسواک زدن بیشتر می‌تواند به پیشگیری و از بین بردن لکه‌های ناشی از سیگار کمک کند، اما ممکن است برای تغییرات شدید رنگ دندان‌ها نتایج کمی داشته باشد.

در این مورد، احتمالاً به یک محصول سفید کننده دندان بدون نسخه (OTC) نیاز خواهید داشت. این موارد شامل نوارهای سفید کننده یا ژل های سفید کننده با مواد سفید کننده است که طی در جلسات روی دندان ها اعمال می شود.

محصولات بدون نسخه می‌توانند لکه‌های سطحی برداشته و ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند. اما این محصولات به احتمال زیاد دندان‌های شما را کاملاً سفید نخواهند کرد.

بسته به شدت لکه‌ها، ممکن است نیاز به سفیدکنندگی حرفه‌ای دندان برای از بین بردن لکه‌های نیکوتین بر روی دندان‌ها داشته باشید.

این ممکن است شامل یک درمان سفیدکنندگی دندان در مطب دندانپزشک، یک سیستم سفیدکنندگی سفارشی برای استفاده در خانه، یا ترکیبی از هر دو برای حذف قوی‌تر لکه‌ها باشد.

حتی اگر سفیدکنندگی حرفه‌ای دندان لکه‌ها را از بین ببرد، نتایج در صورت ادامه سیگار کشیدن دوام نخواهند داشت. ممکن است لازم باشد هر سال درمان ها را تکرار کنید.

نحوه مبارزه با بوی بد دهان ناشی از سیگار

بوی بد دهان مشکل دیگری است که برخی از افرادی که سیگار می کشند با آن مواجه می شوند. این مشکل به دلیل مراحل ابتدایی بیماری لثه یا خشکی دهان ناشی از کاهش تولید بزاق است.

در ادامه چند گزینه برای کمک به از بین بردن بوی دهان در افرادی که سیگار می کشند آورده شده است:

  • حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشکی دهان، مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • برای خشکی دهان از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • آدامس بدون قند بجوید.
  • برای پاک کردن پلاک و جرم از روی دندان‌هایتان، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • سیگار را قطع کنید یا به طور کامل آن را ترک کنید.

آیا سیگارهای الکترونیکی برای سلامت دندانی بی خطر هستند؟

در سیگارهای الکترونیکی تنباکو وجود ندارد، بنابراین بسیاری از افراد معتقدند که استفاده از آن برای سلامت دهان بی خطر است.

در حالی که سیگارهای الکترونیکی دود تولید نمی کنند، اما دارای بخار حاوی نیکوتین هستند. علاوه بر این، سیگارهای الکترونیکی همچنان حاوی مواد شیمیایی و فلزات سنگین دیگری هستند (البته کمتر از سیگار) که برای بدن و دندان مضر هستند.

نیکوتین موجود در این محصولات می تواند به بافت لثه آسیب برساند و تولید بزاق را کاهش دهد و در نتیجه باعث بوی بد دهان، تحلیل لثه ها و از دست دادن دندان می شود.

آیا سیگار کشیدن می تواند به دندان ها یا لثه های شما آسیب برساند؟

ترک سیگار به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند زیرا احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، عفونتی است که خط لثه را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که تارتار و باکتری در زیر یا بالای لثه جمع می‌شوند و در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود.

بیماری لثه با سیگار کشیدن مرتبط است زیرا افرادی که سیگار می‌کشند نسبت به افراد غیرسیگاری معمولاً تارتار بیشتری روی دندان‌های خود دارند. نیکوتین موجود در تنباکو تولید بزاق را کاهش می دهد و باعث می شود تا تارتار و باکتری ها در دهان افزایش یابند.

اگر سیگار را ترک کنم، دندان هایم بهتر می شوند؟

حتی اگر سال‌ها سیگار کشیده‌اید، ترک سیگار می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد و احتمال بیماری لثه و از دست دادن دندان‌ها را کاهش دهد.

در یک مطالعه معتبر، پژوهشگران 49 نفر که سیگار می‌کشیدند و به بیماری مزمن لثه مبتلا بودند را در یک دوره 12 ماهه مورد بررسی قرار دادند. به این شرکت‌کنندگان با استفاده از درمان جایگزینی نیکوتین، دارو و مشاوره به ترک سیگار کمک شد.

در پایان مطالعه 12 ماهه، حدود یک پنجم از شرکت کنندگان سیگار را ترک کرده بودند و بهبودی قابل توجهی در سلامت دهان و دندان خود مشاهده کردند.

بررسی های علمی بیشتری انجام شده است که نشان می دهد ترک سیگار خطر شروع و پیشرفت بیماری لثه را کاهش می دهد. افراد سیگاری تقریباً 80 درصد بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند، در معرض خطر از دست دادن استخوان و بیماری پریودنتال هستند.

هرگز برای ترک سیگار دیر نیست، حتی اگر مدت طولانی سیگار کشیده‌اید. شما همچنان شاهد مزایای فوری و بلندمدت آن خواهید بود.

ترک سیگار تنها دندان‌های شما را محافظت می‌کند. بلکه شانس ابتلا به موارد زیر را نیز کاهش می دهد:

  • سرطان دهان
  • بیماری ریه
  • بیماری قلبی
  • سایر مشکلات سلامتی

از آنجایی که سیگار باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، مبارزه با عفونت نیز برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه استخوان های نگهدارنده دندان ضعیف می شوند و باعث از دست دادن دندان می شوند.

راه های ساده و کاربردی برای ترک سیگار

راه های ساده و کاربردی برای ترک سیگار

در ادامه چند نکته برای کمک به ترک سیگار و بهبود سلامت دهان و دندان آورده شده است.

از محرک ها اجتناب کنید

بودن در کنار افرادی که در حال سیگار کشیدن هستند می‌تواند اشتیاق شما را به سیگار شدت ببخشد.

تمام تلاش خود را بکنید تا از افرادی و مکان‌هایی که وسوسه سیگار کشیدن در آن‌ها بیشتر است دوری کنید. وقت خود را در مکان‌هایی که سیگار کشیدن ممنوع است بگذرانید. از همراهی با افراد در هنگام سیگار کشیدن خودداری کنید.

مشغول باشید

مشغول و سرگرم بودن می‌تواند به شما کمک کند تا اشتیاق خود را مدیریت کنید. ذهن تنها می‌تواند بر یک چیز در آن واحد تمرکز کند. اگر احساس نیاز به سیگار کشیدن داشتید، توجه خود را به یک فعالیت یا پروژه معطوف کنید.

درمان جایگزین نیکوتین را در نظر بگیرید

استفاده از چسب نیکوتینی یا جویدن آدامس نیکوتینی می‌تواند اشتیاق شما را کاهش دهد و ترک سیگار را آسان‌تر کند. دستورالعمل های روی بسته را به دقت دنبال کنید. امکان ایجاد وابستگی به نیکوتین به این نوع محصولات نیز همچنان وجود دارد.

اگر محصولات بدون نسخه کارساز نبودند، با پزشک خود در مورد سایر گزینه های درمانی مشورت کنید.

به خود یادآوری کنید که چرا سیگار را ترک می کنید

هرکسی انگیزه ای برای ترک سیگار دارد. برخی می خواهند سلامت کلی خود را بهبود بخشند. بعضی از افراد این کار را برای خانواده خود انجام می دهند. اما شاید شما فقط می خواهید پول خود را پس انداز کنید.

به طور مرتب به این فکر کنید که چرا این عادت را ترک می کنید. این می تواند به شما کمک کند تا بر میل شدید غلبه کنید.

دوباره شروع کنید

اگر خود را در حال روشن کردن سیگار یافتید، خود را سرزنش نکنید یا فکر نکنید که ترک سیگار غیرممکن است. بسیاری از افراد در مسیر ترک سیگار با موانعی مواجه می‌شوند. مثبت بمانید و دوباره به مسیر خود بازگردید.

از تراپی استفاده کنید

گاهی اوقات ترک عادت سیگار کشیدن ممکن است به رفتار درمانی برای غلبه بر تشریفات و یادگیری روش های جدید برای مقابله با مشکلات نیاز داشته باشد. اگر در هنگام استرس یا ناراحتی بیشتر سیگار می کشید، تراپی می تواند کمک کننده باشد.

سیگار می تواند تاثیر منفی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری لثه، از دست دادن دندان، بوی بد دهان و سرطان دهان را افزایش دهد. بهترین هدیه ای که می توانید به دندان های خود بدهید، ترک سیگار است.

اگر هنوز آماده ترک سیگار نیستید، همچنان می توانید از دندان های خود مراقبت کنید. عادات بهداشتی دندان را به صورت روتین انجام دهید، مطمئن شوید که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. برای کمک به مبارزه با بیماری لثه و جلوگیری از لکه شدن دندان حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید.