سفیدکردن دندان می‌تواند یک روش بسیار موثر برای روشن‌تر کردن رنگ طبیعی دندان‌های شما بدون از بین بردن سطح دندان باشد. این روش نمی‌تواند تغییر رنگ کامل ایجاد کند، اما ممکن است رنگ موجود را روشن‌تر کند.

چرا باید دندان هایم را سفید کنم؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است شما نیاز به سفیدکردن دندان‌هایتان داشته باشید. همه ما متفاوتیم و همانطور که رنگ مو و پوست ما متفاوت است، رنگ دندان‌های ما نیز متفاوت هستند. تعداد بسیار کمی از افراد دارای دندان های سفید و درخشان هستند و همچنین ممکن است با افزایش سن، دندان های ما تغییر رنگ دهند.

دندان‌های شما همچنین می‌توانند توسط غذا و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، شراب قرمز و توت سیاه لکه‌دار شوند. سیگار کشیدن نیز می تواند دندان ها را لکه دار کند.

جرم دندان نیز می تواند بر رنگ دندان شما تأثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است لکه‌های زیر سطحی داشته باشند که می‌تواند به وسیله برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها یا ترک‌های بسیار ریز در دندان‌ها که لکه‌ها را جذب می‌کنند ایجاد شود.

فرآیند سفیدکردن دندان چگونه است؟

بلیچینگ حرفه ای رایج ترین روش سفید کردن دندان است. تیم دندانپزشکی شما می‌تواند به شما بگوید که آیا برای درمان مناسب هستید یا خیر، و در صورت مناسب بودن این روش می تواند انتخاب درستی باشد. ابتدا تیم دندانپزشکی یک محافظ لاستیکی یا ژله ای روی لثه های شما قرار می دهد تا از آنها محافظت کند. سپس با استفاده از یک وسیله مخصوص مانند محافظ دهان که در دهان شما قرار می گیرد، محصول سفید کننده را روی دندان های شما اعمال می کنند.

“ماده فعال” در این محصول معمولاً هیدروژن پراکسید یا کاربامید پروکساید است. با تجزیه ماده فعال، اکسیژن به مینای دندان‌ها وارد می‌شود و رنگ دندان سفیدتر می‌شود.

این فرآیند چه مدت زمان می‌برد؟

معمولاً کل درمان می‌تواند در مدت سه تا چهار هفته انجام شود. ابتدا، شما به دو یا سه بار مراجعه به دندانپزشک نیاز خواهید داشت. تیم دندانپزشکی شما باید یک محافظ دهان بسازد و در اولین قرار ملاقات این کار انجام می شود. هنگامی که تیم دندانپزشکی شما درمان را شروع کرد، باید درمان را در خانه ادامه دهید. این به این معنی است که به طور منظم از محصول سفید کننده در طول دو تا چهار هفته، هر بار 30 دقیقه تا یک ساعت استفاده کنید.

با این حال، در حال حاضر برخی از محصولات جدید وجود دارد که می توان آنها را تا هشت ساعت در یک زمان اعمال کرد. این بدان معناست که شما می توانید در کمتر از یک هفته به نتیجه رضایت بخشی برسید.

سایر روش‌های درمانی چه هستند؟

اکنون روش‌های سفید کننده با لیزر نیز وجود دارد. در این روش، یک محافظ پلاستیکی یا لاستیکی بر روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود تا لثه‌ها را حفاظت کند، و محصولی سفید کننده بر روی دندان‌های شما پاشیده می‌شود. سپس یک نور یا لیزر بر روی دندان‌ها تابانده می‌شود تا ماده شیمیایی را فعال کند. نور باعث تسریع واکنش محصول سفید کننده می‌شود و تغییر رنگ را می توان سریعتر به دست آورد. گفته می شود که سفید کردن با لیزر دندان ها را تا پنج یا شش درجه روشن تر می کند.

چه مدت زمانی برای سفیدکردن دندان با لیزر نیاز است؟

دندانپزشک شما باید دندان‌های شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود که شما برای این درمان مناسب هستید. پس از تأیید این موضوع، این روش معمولاً حدود یک ساعت زمان می‌برد.

هزینه سفید کردن دندان چقدر است؟

هزینه‌ها از مطب به مطب و از منطقه به منطقه متفاوت است. سفید کردن با لیزر گران‌تر از بلیچینگ حرفه‌ای خواهد بود. ما پیشنهاد می‌دهیم که قبل از شروع هر درمان، یک تخمین هزینه به صورت کتبی بگیرید.

چه مدت دندان‌هایم سفید خواهند ماند؟

تصور می شود که اثرات سفید کردن تا سه سال باقی می ماند. با این حال، این مدت زمان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر سیگار می‌کشید یا محصولاتی می‌خورید یا می‌نوشید که می‌توانند دندان‌هایتان را لکه‌دار کنند، این اثر کمتر دوام خواهد داشت. قبل از شروع درمان نظر دندانپزشک خود را بپرسید.

چه عوارض جانبی وجود دارد؟

بعضی افراد ممکن است در طول یا پس از درمان حساسیت دندان‌هایشان به سرما را تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است درد لثه، درد گلو یا لکه های سفید روی لثه داشته باشند. این علائم معمولاً موقت هستند و باید در چند روز پس از پایان درمان از بین بروند.

اگر هر یک از این عوارض جانبی ادامه داشت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کیت های سفید کننده خانگی چگونه اند؟

کیت‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها در خانه موجود است، از جمله مواد سفیدکننده‌های قلمی و نوارها. اثربخشی این کیت‌ها به میزان محتوای عامل سفیدکننده آن‌ها بستگی دارد.

کیت های خانگی ارزان تر هستند اما همیشه از نظر ایمنی ارزیابی نمی شوند و اسیدی تر هستند. بنابراین این احتمال وجود دارد که این محصولات به دندان ها و لثه های شما آسیب بزنند. از آنجا که سفید کردن دندان یک روش پیچیده است، توصیه می کنیم همیشه قبل از شروع درمان با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مقررات مربوط به کیت های خانگی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. کیت های فروخته شده در اروپا از نظر قانونی نمی توانند بیش از 0.1٪ پراکسید داشته باشند و این برای موثر بودن بسیار کم است. در کشورهای دیگر که پراکسید قوی‌تر مجاز است، سفید کردن خانگی رایج‌تر است. اما باید مراقب باشید زیرا برخی از کیت های فروخته شده از طریق اینترنت ممکن است حاوی اسیدهای ملایم و مواد ساینده باشند.

کیوسک های زیبایی و آرایشگران چقدر ایمن هستند؟

در اروپا و برخی دیگر از کشورها، سفیدکردن دندان تنها به طور قانونی توسط یک دندانپزشک قابل انجام است. بنابراین، سفید کردن دندان توسط افراد غیر متخصص غیرقانونی است. در اروپا، تامین مواد سفید کننده که بیش از ۰.۱٪ پراکسید (یا معادل آن در پراکسید کاربامید) را شامل می‌شود، به هر شخصی به جز یک دندانپزشک غیرقانونی است.

این مقررات برای حمایت از مردم است. آنها اطمینان حاصل می کنند که هر فردی که عمل سفید کردن دندان را انجام می دهد به درستی آموزش دیده است و مهارت و دانش مناسب لازم را برای انجام این روش بدون خطر آسیب دائمی به دندان ها یا لثه ها را دارد.

در مورد خمیر دندان‌های سفید کننده چطور؟

چندین نوع خمیر دندان سفید کننده در بازار موجود است. اگرچه آنها بر روی رنگ طبیعی دندان‌های شما تأثیری ندارند، اما می توانند در از بین بردن لکه ها موثر باشند. بنابراین، آنها ممکن است به بهبود ظاهر کلی دندان‌های شما کمک کنند. خمیر دندان‌های سفید کننده همچنین ممکن است بعد از آن که دندان‌های شما به صورت حرفه‌ای سفید شده‌اند به حفظ اثر سفیدی کمک کنند.

آیا می‌توان دندانی که ریشه آن پر شده است را سفید کرد؟

بله. گاهی اوقات پس از پر شدن ریشه دندان‌ها، رنگ آنها تغییر می‌کند. اگر دندان مورد نظر پر شده باشد، کانال (که حاوی عصب بود) ممکن است باز شود. محصول سفید کننده از داخل برای سفید کردن دندان استفاده می شود.

چه زمانی ممکن است سفید کردن دندان موثر نباشد؟

سفید کردن دندان فقط می تواند رنگ دندان موجود شما را روشن کند. همچنین فقط روی دندان های طبیعی کار می کند. روی هیچ نوع دندان مصنوعی مانند پروتز و روکش کار نمی کند.

اگر پروتزهای شما لکه دار یا تغییر رنگ داده است، به تیم دندانپزشکی خود مراجعه کنید و بخواهید که آنها را تمیز کنند.

چگونه می توانم از دندان هایم پس از سفید شدن مراقبت کنم؟

شما می توانید با کاهش مقدار غذا و نوشیدنی هایی که می توانند دندان ها را لکه دار کنند، به سفید نگه داشتن دندان های خود کمک کنید. فراموش نکنید، ترک سیگار نیز می تواند به جلوگیری از تغییر رنگ و لک کمک کند.

پیشنهاد می‌دهیم که از راهنمایی‌های زیر برای مراقبت از دندان‌هایتان استفاده کنید:

  • دندان های خود را هر شب و حداقل یک بار دیگر در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • دفعات مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.
  • توصیه می شود هر چند وقت یکبار و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

برای دسترسی به محصولات بی‌نظیر دندانپزشکی و خرید، از سایت پلور دندان پارس بازدید نمایید.