تا به حال به آینه نگاه کرده اید و فکر کرده اید که چگونه دندان هایتان اینقدر زرد شده است؟ بسیاری از ما این تجربه را داشته‌ایم. از آنجا که زرد شدن می تواند به طور تدریجی اتفاق بیفتد، به راحتی می توان از آن چشم پوشی کرد. خوشبختانه زردی دندان ها نشانه یک بیماری جدی نیست. اگرچه ممکن است ناامید کننده و باعث کاهش اعتماد به نفس باشد اما می توان اقداماتی در جهت بهبودی آن انجام داد. برای شروع، مراقب باشید که چه چیزی باعث زردی می شود و چگونه می توانید از قرار گرفتن در معرض آن اجتناب کنید یا آن را محدود کنید.

علت زردی دندان چیست؟

دلیل شماره 1: افزایش سن

دندان های شما همچنین می توانند به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری شروع به زرد شدن کنند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پوشش محافظ قوی و سفید روی دندان ها که به نام مینای دندان شناخته می شود، به مرور زمان به دلیل ساییدگی و فرسایش روزمره روی دندان ها محو می شود.

دلیل شماره 2: سیگار کشیدن

محصولات تنباکو مانند سیگار دندان ها را لکه دار می کنند. اگر این محصولات را مصرف کنید به مرور زمان دندان هایتان تیره می شود.

دلیل شماره 3: بهداشت دهان و دندان ضعیف

هنگامی که به طور معمول مسواک نمی زنید، نخ دندان نمی کشید و دهان خود را برای از بین بردن رسوب پلاک و تارتار شستشو نمی دهید، این امر می تواند تغییر رنگ دندان های شما را تسریع کند.

دلیل شماره 4: مصرف دارو

برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک های داکسی سایکلین (doxycycline) و تتراسایکلین (tetracycline) می توانند دندان های کودکان زیر 8 سال را تیره کنند. برخی از آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون بالا و داروهای ضد افسردگی نیز می توانند دندان‌های بزرگسالان را لکه دار کنند. برای آگاهی از هر گونه عوارض جانبی احتمالی داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید یا ممکن است شروع به مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید.

دلیل شماره 5: بروز بیماری

یک علت کمتر شایع تغییر رنگ دندان می تواند بیماری باشد که مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهد یا عوارض شیوه های درمانی بیماری، مانند شیمی درمانی و یا پرتو درمانی که برای درمان سرطان استفاده می شود. در این حالت تغییر رنگ بیشتر به رنگ قهوه ای متمایل است.

دلیل شماره 6: ژنتیک

همچنین ممکن است که مینای دندان شما زردتر از سایر افرادی است که ژن‌های متفاوتی با شما دارند. اگر متوجه شدید که دندان‌هایتان بیشتر از آنچه باید زرد شده‌اند، می‌توانید با استفاده از نوار سفیدکننده، خمیر دندان و دهان‌شویه‌ها مشکل را برطرف کنید تا لبخند درخشان خود را بازیابی کنید.