سلامت دهان مستقیماً بر سلامت کلی و کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. در واقع، طبق گزارش انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، بیماری‌های دندانی یکی از علل رایج مراجعه به پزشک و اتاق‌های اورژانس است. داروها و بیماری‌های مزمن شایع در سالمندان مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی، خطر مشکلات دندانی را برای آن‌ها افزایش می‌دهد.

عدم دسترسی به حمل و نقل، از دست دادن حافظه مرتبط با سن، مشکلات شناختی و ناتوانی‌های جسمی نیز ممکن است منجر به از دست رفتن نوبت‌های دندان‌پزشکی و بهداشت ضعیف دندانی در سالمندان شود.

مراقبت دندانی مناسب برای سالمندان می‌تواند از مشکلات رایج مانند دندان‌ درد، بیماری‌های لثه و از دست دادن دندان جلوگیری کند. داشتن دندان‌های سالم همچنین به سالمندان کمک می‌کند که از غذا لذت ببرند و تغذیه مناسبی داشته باشند. بیاموزید چرا اهمیت دادن به سلامت دندان سالمندان ضروری است و چگونه می‌توانید به عزیزان سالمند خود کمک کنید تا بهداشت دهان خود را بهبود بخشند.

7 دلایل برای اولویت دادن به مراقبت‌های دندانی سالمندان

1. پوسیدگی دندان. پلاک ناشی از باکتری به مینای دندان آسیب می‌زند و باعث ایجاد حفره‌های دندانی می‌شود. یکی از دلایل افزایش خطر پوسیدگی دندان در سالمندان، خشکی دهان است. بزاق به محافظت از دندان‌ها و کاهش باکتری‌ها کمک می‌کند، اما خشکی دهان یکی از عوارض جانبی داروهایی است که سالمندان معمولاً مصرف می‌کنند، مانند داروهای ضدافسردگی، آسم و فشار خون بالا.

2. بیماری لثه. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، دو نفر از هر سه سالمند بالای ۶۵ سال به بیماری لثه مبتلا هستند. بیماری شدید لثه که به آن پریودنتیت نیز گفته می‌شود، می‌تواند منجر به درد لثه، خونریزی، مشکلات در جویدن و از دست دادن دندان‌ها و همچنین مشکلات دیگر سلامتی شود. متأسفانه بسیاری از افراد از ابتلای خود به بیماری لثه آگاه نیستند زیرا این بیماری تا زمانی که پیشرفت نکند، علائمی ایجاد نمی‌کند. مراقبت مناسب از دندان‌ها در سنین بالا و معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند.

3. از دست دادن دندان در میان افراد مسن شایع است. در واقع، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، یک نفر از هر پنج بزرگسال بالای ۶۵ سال تمام دندان‌های خود را از دست داده است. از دست دادن دندان می‌تواند بر تغذیه تأثیر بگذارد، زیرا سالمندانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند ممکن است قادر به خوردن یا لذت بردن از غذاهای تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات نباشند.

4. بیماری قلبی. طبق گزارش آکادمی پریودنتولوژی آمریکا، التهاب ناشی از بیماری لثه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. بیماری لثه همچنین می‌تواند برخی از مشکلات قلبی را تشدید کند و ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط باشد.

5. دیابت. افرادی که کنترل ضعیفی بر سطح قند خون خود دارند، در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندانی، مانند التهاب و بیماری لثه هستند. این به این دلیل است که وجود بیش از حد گلوکز (قند) در بزاق به رشد باکتری‌ها در دهان کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که بیماری لثه نیز کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

6. ذات‌الریه (سینه‌پهلو). افراد مسن با بهداشت دهان و دندان ضعیف، به‌ویژه کسانی که سیگار می‌کشند، در معرض خطر بیشتری برای ذات‌الریه باکتریایی قرار دارند. این به این دلیل است که هنگام تنفس، باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به ریه‌ها منتقل شوند. حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان در سالمندانی که نمی‌توانند از خود مراقبت کنند، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این نوع ذات‌الریه کمک کند.

7. سرطان دهان. افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های دهان هستند. این خطر در افرادی که تنباکو یا سیگار، پیپ یا سیگار برگ می‌کشند، بیشتر است. معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری ها کمک کند.

مراقبت از دندان‌های سالمندان

چگونه سلامت دندان سالمندان را بهبود دهیم

مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ سلامت دندان‌های یکی از عزیزان سالمند خود انجام دهید:

یادآوری مسواک زدن دو بار در روز: به عزیزتان یادآوری کنید که روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزند. استفاده از مسواک برقی نرم می‌تواند به بهبود بهداشت دهان کمک کند.

تنظیم یادآورها: اگر والدین شما فراموش‌کار هستند، به آن‌ها کمک کنید تا یادآورها را تنظیم کنند. اگر شما به کسی که نمی‌تواند به خوبی بهداشت دهان را حفظ کند، رسیدگی می‌کنید، مهم است که اطمینان حاصل کنید دهان و دندان‌هایشان تمیز است.

تشویق به استفاده از نخ دندان: به والدین خود یادآوری کنید که به طور منظم از نخ دندان استفاده کنند. استفاده روزانه از نخ دندان به پیشگیری از پلاک و بیماری لثه کمک می‌کند. اگر عزیزتان در استفاده از نخ دندان مشکل دارد، با دندانپزشک درباره ابزارها یا تکنیک‌های دیگر مشورت کنید.

نگهداری از دندان‌های مصنوعی: به والدین خود یادآوری کنید که دندان‌های مصنوعی کامل یا جزئی خود را روزانه تمیز کنند و آن‌ها را در شب از دهان خارج کنند.

برنامه‌ریزی معاینات منظم دندانپزشکی: معاینات منظم می‌تواند به پیشگیری از مشکلات دندانی و حفظ سلامت دندان‌ها کمک کند. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که حداقل یک بار در سال برای تمیز کردن و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

اطلاع‌رسانی درباره شرایط پزشکی و داروها: به دندانپزشک درباره شرایط پزشکی و داروهایی که عزیزتان مصرف می‌کند، اطلاع دهید. اگر خشکی دهان مشکل‌ساز است، دندانپزشک ممکن است استراتژی‌هایی برای کاهش آن ارائه دهد.

تشویق به رژیم غذایی سالم: عزیزتان را تشویق کنید که رژیم غذایی سالمی داشته باشد که قند کمی داشته باشد تا از پوسیدگی دندان و مشکلات سلامتی دیگر جلوگیری کند.

تشویق به ترک سیگار: والدین خود را به ترک سیگار تشویق کنید. ترک سیگار دشوار است، اما به کاهش خطر بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می‌کند. پزشک عزیزتان ممکن است استراتژی‌ها یا داروهایی برای کمک به ترک سیگار پیشنهاد دهد.

پیشگیری از نیاز به کمک بیشتر: سلامت ضعیف دهان و دندان ممکن است نشانه‌ای از نیاز عزیزتان به کمک در فعالیت‌های روزانه باشد. در نظر داشته باشید که ممکن است وقت آن رسیده باشد که به فکر زندگی کمکی باشید، جایی که کارکنان می‌توانند در زمینه‌های مراقبت از خود، لباس پوشیدن، مدیریت دارو و غیره کمک کنند و فرصت‌های زیادی برای فعالیت‌های اجتماعی و تعامل فراهم کنند.