قالب های دندانی اثری از دندان ها، لثه ها و ساختارهای اطراف دهان شما هستند. آنها برای ایجاد مدل های تشخیصی دهان شما و همچنین ترمیم های دندان، سفید کردن دندان، ارتودنسی، نگهدارنده ها، محافظ های دهان و موارد دیگر استفاده می شوند. قالب های دندانی می تواند سنتی یا دیجیتال باشد.

قالب های دندانی چیست؟

قالب های دندانی اثر دندان ها، لثه ها یا سایر ساختارهای داخل دهان شما هستند. قالب‌های سنتی دندان با مواد مخصوص (خمیر قالب‌گیری) گرفته می‌شوند، در حالی که برای قالب‌های دندانی دیجیتال از اسکنر‌هایی مخصوص دستی و نرم‌افزار رایانه‌ای برای ثبت تصاویر استفاده می شود.

قالب دندان برای چه مواردی استفاده می شود؟

قالب‌های دندانی برای ایجاد مدل‌ها یا قالب‌هایی از دهان شما استفاده می‌شود. این مدل ها به دندانپزشک شما چگونگی قوس دندان‌ها، اندازه و رابطه دندان ها و لثه های شما را نشان می دهد. قالب‌های دندانی برای طیف گسترده‌ای از روش های ترمیم‌های دندان و ابزارهای دهانی استفاده می‌شوند، از جمله:

انواع قالب گیری دندان چیست؟

سه نوع اصلی قالب گیری دندان وجود دارد: ثبت اولیه، نهایی و ثبت بایت:

  1. قالب گیری اولیه: قالب های اولیه برای اهداف تشخیصی یا به عنوان مرحله اولیه در فرآیند ساخت پروتزهای مختلف از جمله تاج و دندان مصنوعی استفاده می شود. آنها اغلب در اولین ویزیت شما تهیه می‌شوند. آنها به دندانپزشک شما کمک بصری ارائه می دهند تا بتوانند روش های درمانی شما را برنامه ریزی کنند.
  2. قالب های نهایی: قالب های نهایی به آزمایشگاه دندانپزشکی برای ساخت روکش ها یا وسایل دندانی فرستاده می شود. که این موارد می تواند شامل تاج، بریج، دندان مصنوعی، نگهدارنده و موارد دیگر باشد.
  3. ثبت بایت: این نوع قالب گیری نحوه قرار گرفتن دندان های بالا و پایین را با هم نشان می دهد.

جزئیات تست

در طی عمل قالب گیری دندان چه اتفاقی می افتد؟

قالب گیری دندان

هنگام ساخت قالب های دندانی، دندانپزشک شما ممکن است از مواد دندان سنتی یا قالب های دیجیتالی دندان استفاده کند. هرچند نتایج مشابه هستند، اما روش‌ها متفاوت هستند.

روش سنتی

در طول این روش، دندانپزشک شما یک ماده قالب گیری دندانی خمیر مانند را در سینی های پلاستیکی یا فلزی می ریزد. سپس سینی ها را روی دندان های شما قرار می دهند. پس از یک یا دو دقیقه، مواد قالب گیری دندان گیر کرده و سفت می شود. در نهایت، دندانپزشک شما سینی ها (و مواد قالب گیری) را از دهان شما خارج می کند.

سپس قالب های شما به لابراتور دندانپزشکی ارسال می شود. در آنجا، یک تکنسین مواد مخصوص را در قالب های دندانی شما می ریزد تا یک مدل از دهان شما ایجاد کند.

قالب های دیجیتال دندانپزشکی

بسیاری از مطب های دندانپزشکی اکنون توانایی برداشتن قالب های دیجیتال دندان را دارند. در طول این روش، دندانپزشک شما از یک اسکنر‌ دستی دیجیتال برای گرفتن هزاران تصویر از دندان ها و لثه های شما استفاده می کند. هنگامی که دندانپزشک شما اسکنر‌ را روی دندان های شما می گذراند، تصاویر دهان شما روی صفحه کامپیوتر ظاهر می شود. سپس، نرم افزار کامپیوتری تصاویر را به هم می چسباند و یک نمایش دیجیتال و سه بعدی از قوس های دندانی شما ایجاد می کند. هنگام گرفتن قالب های دیجیتال دندان، نیازی به استفاده از خمیر نیست.

سپس دندانپزشک شما فایل های عکس شما را به صورت الکترونیکی به لابراتور دندانپزشکی تحویل می دهد. در آنجا، یک تکنسین ساخت قالب از دندان های شما را آغاز خواهد کرد.

قالب گیری دندان چقدر طول می کشد؟

اگر با استفاده از خمیر و به روش سنتی قالب‌گیری می‌کنید، مواد معمولاً در حدود سه تا پنج دقیقه زمان لازم دارند تا مواد سفت شود. به طور کلی، یک فرآیند قالب گیری دندان حدود 15 دقیقه یا کمتر زمان می‌برد.

آیا قالب های دندانی دردناک اند؟

در بیشتر موارد، قالب گیری درد ایجاد نمی کند. با این حال، آنها می توانند رفلکس تهوع را در برخی افراد ایجاد کنند که می تواند ناراحت کننده باشد.

آیا قالب های دندانی می توانند دندان ها را بیرون بکشند؟

در اکثر مواقع، قالب‌های دندانی باعث بیرون کشیدن دندان نمی‌شوند. اما اگر دندان هایی دارید که قبلاً به دلیل ضربه یا بیماری شدید لثه لق شده اند، ممکن است این اتفاق بیفتد. دندانپزشک شما در مورد این احتمال با شما صحبت می کند و در صورت بروز مشکل به آن رسیدگی می کند.

بعد از برداشتن قالب های دندانی چه انتظاری باید داشته باشم؟

هنگامی که قالب های دندانی شما کامل شد، دندانپزشک آنها را به آزمایشگاه می فرستد. یک تکنسین دندانپزشکی آموزش دیده کار روی مورد شما را آغاز خواهد کرد.

این فرآیند بسته به شرایط خاص شما می تواند از یک هفته تا چند هفته طول بکشد. به عنوان مثال، اگر به یک روکش دندان نیاز دارید، معمولا در مقایسه با فردی که به چند روکش نیاز دارد زمان کمتری می برد. زمان پردازش همچنین می تواند به دلیل موقعیت جغرافیایی و تعداد مواردی که آزمایشگاه در آن زمان روی آنها کار می کند متفاوت باشد.

در صورت لزوم، دندانپزشک شما می تواند یک ترمیم موقت را در حالی که منتظر هستید قرار دهد. این روش رایج برای افرادی است که دندان جلویی خود را از دست داده اند. به این ترتیب، در این مدت هیچ شکافی در لبخند خود نخواهید داشت.

آیا خطراتی در ارتباط با قالب های دندانی وجود دارد؟

به طور کلی، هیچ خطر عمده ای در ارتباط با قالب های دندانی وجود ندارد. اما برخی از افراد دارای واکنش استفراغی هستند که در طول فرآیند قالب های دندانی فعال می‌شود. در این موارد، دندانپزشک شما می تواند با شما همکاری کند تا ناراحتی را به حداقل برساند.

همانطور که گفته شد، دندان هایی که در حال حاضر بسیار لق شده اند به طور بالقوه می توانند با ماده قالب گیری بیرون بیایند. این اتفاق نادر است، اما دندانپزشک شما در صورت وقوع این موضوع به شما کمک می‌کند تا راه حلی برای آن پیدا کنید.

نتایج و پیگیری

دندانپزشک من با قالب های دندانی من چه خواهد کرد؟

هنگامی که از قالب های دندانی برای تهیه یک مدل از دندان های شما استفاده شد، معمولا دور ریخته می شوند. با این حال، مدل‌های دندانی شما به دندانپزشک شما بازگردانده می شود، جایی که به عنوان بخشی از سوابق شما برای مدتی نگهداری می شود. در برخی شرایط، دندانپزشک حتی می‌تواند از مدل‌های دندانی شما مجدداً برای ساخت بازسازی‌ها یا دستگاه‌های دندانی استفاده کند.

چرا قالب های دندانی خوب اینقدر مهم هستند؟

یک برداشت خوب از دندان تضمین می کند که ترمیم یا ابزار جدید شما به دقت و با هماهنگی لازم جای می‌گیرد. برداشت های بی کیفیت می تواند منجر به جایگذاری نادرست و عملکرد ضعیف شود.

امروزه قالب گیری دندان یکی از جنبه های ضروری دندانپزشکی است. بدون آنها، ترمیم دندان های سفارشی امکان پذیر نخواهد بود. در حالی که برداشتن قالب های دندانی ممکن است کمی ناخوشایند یا ناراحت کننده باشد، مزایای یک لبخند زیبا و سالم ارزش آن را دارد.

برای بازدید و خرید مواد قالب‌گیری دندانی کولزر و سایر محصولات دندانپزشکی، به سایت پلور دندان پارس سر بزنید و از تنوع و کیفیت محصولات بهره‌مند شوید.