محافظ‌ های دهان از ابزارهای دندانپزشکی هستند که برای پوشاندن دندان‌های شما استفاده می‌شوند.

آن‌ها دندان‌ها، زبان، گونه‌ها و لثه‌های شما را از آسیب یا صدمات در طول ورزش یا از دندان قروچه یا فشار دادن دندان‌ها به یکدیگر محافظت می‌کنند.

در ادامه با دلایل استفاده از محافظ دهان و چگونگی یافتن بهترین محافظ دهان مناسب برای رفع نیازهای شما آشنا خواهید شد.

انواع

سه نوع اصلی محافظ دهان وجود دارد که برای محافظت از دندان ها استفاده می شود: استوک (Stock)، بویل اند بایت (Boil and bite) و سفارشی (custom made).

استوک (Stock)

محافظ دهان استوک یا آماده در دسترس ترین و مقرون به صرفه ترین نوع محافظ دهان است. می توان آن را از اکثر داروخانه ها یا فروشگاه های لوازم ورزشی خریداری کرد.

در اندازه های کوچک، متوسط ​​و بزرگ وجود دارد و روی دندان شما قرار می گیرد. اکثر محافظ های دهان فقط دندان های بالایی شما را می پوشانند.

هرچند محافظ‌های دهان آماده یا استوک به آسانی یافت می‌شوند و ارزان هستند اما ممکن است بهترین راه‌حل نباشند. زیرا به دلیل گزینه‌های محدود اندازه معمولاً برای پوشیدن طولانی‌مدت ناراحت کننده هستند و انطباق مناسبی ندارند. این مسئله همچنین می‌تواند باعث شود صحبت کردن در حین پوشیدن آن‌ها دشوار باشد.

بویل اند بایت (Boil and bite)

محافظ های دهان بویل اند بایت در یک سایز عرضه می‌شوند که شما می‌توانید آن را برای سازگاری با دندان‌های خود سفارش سازی کنید.

نحوه ی استفاده از محافظ های دهان بویل اند بایت به این شکل است که تا زمانی که نرم شود آن را در آب داغ قرار می‌دهید و سپس آن را روی دندان های خود گذاشته و گاز بگیرید تا متناسب با فرم دندان های شما شود. محافظ های دهان بویل اند بایت در اکثر داروخانه ها فروخته می شوند و نسبتاً ارزان هستند.

سفارشی (custom made)

شما می توانید یک محافظ دهان سفارشی از دندانپزشک خود درخواست کنید. دندانپزشک شما قالب دندان های شما را می گیرد و از آن برای ایجاد محافظ دهان مخصوصاً برای ساختار دندان ها و دهان شما استفاده می کند.

قطعا یک محافظ دهانی که به طور سفارشی ساخته شده است تناسب بسیار بهتری نسبت به محافظ دهان استوک یا بویل اند بایت دارد و باعث راحتی بیشتر و عدم جابجایی اتفاقی در زمان خوابیدن می‌شود.

اگر دندان قروچه یا خروپف می کنید یا آپنه خواب دارید، یک محافظ دهان سفارشی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. آنها گران تر از محافظ های دهان آماده هستند اما برخی از طرح های بیمه دندانپزشکی بخشی یا تمام هزینه ها را پوشش می دهند.

موارد استفاده

در زیر به بررسی برخی از رایج ترین دلایلی که مردم از محافظ‌های دهانی استفاده می‌کنند پرداخته شده است.

ورزش

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که در ورزش‌هایی که احتمال برخورد، ضربه یا حرکت با سرعت بالا وجود دارد مانند بسکتبال، هاکی روی یخ و فوتبال از محافظ دهانی استفاده شود. محافظ دهانی می‌تواند در مقابل آسیب‌های دندانی و دهانی مانند شکستن یا خارج شدن دندان محافظت کند.

اگر به طور مکرر در ورزش شرکت می کنید یا به طور حرفه ای ورزش را دنبال می کنید از دندانپزشک خود بپرسید که آیا محافظ دهان سفارشی گزینه بهتری است یا خیر.

دندان قروچه

ساییدن و فشردن دندان ها به هم بخشی از اختلال حرکتی مرتبط با خواب است که به دندان قروچه معروف است. این وضعیت می تواند مشکلات مختلفی مانند درد دندان، شکستگی یا ترک خوردگی، درد فک و لثه ایجاد کند.

استفاده از محافظ دهان هنگام خواب می تواند به جدا نگه داشتن دندان های بالا و پایین کمک کند و در نتیجه آنها را از آسیب محافظت کند.

محافظ دهان سفارشی معمولا بهترین نوع درمان برای دندان قروچه است. خوابیدن با محافظ های دهان استوک ناراحت کننده است و محافظ های دهان بویل اند بایت نیز با استفاده مکرر شکننده و ضعیف می شوند.

آپنه خواب

آپنه خواب یک اختلال بالقوه جدی است که در آن فرد در هنگام خواب به طور موقت دچار توقف تنفس می شود. آپنه خواب می تواند باعث شود که مغز شما از دریافت کافی اکسیژن محروم شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. همچنین می تواند باعث خروپف بیش از حد شود.

برخی از افراد مبتلا به آپنه خواب از دستگاه CPAP (یا فشار پیوندی مثبت پیوسته) استفاده می کنند که راه های هوایی شما را هنگام خواب باز نگه می دارد. با این حال اگر آپنه خواب خفیف دارید یک محافظ دهان سفارشی می تواند گزینه خوبی باشد.

یک محافظ دهان سفارشی که برای کمک به آپنه خواب طراحی شده است با فشار دادن فک پایین و زبان به جلو عمل می‌کند و راه هوایی شما را باز نگه می‌دارد.

اگر از محافظ دهان برای دندان قروچه استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که دارای ورودی‌های هوا مناسب است و با دستگاه CPAP شما سازگار است.

خُروپُف

محافظ های دهان می توانند خروپف را کاهش دهند که به دلیل لرزش بافت نرم در راه هوایی فوقانی شما اتفاق می افتد. بهترین گزینه یک محافظ دهان سفارشی است که با کشیدن فک پایین به سمت جلو برای باز نگه داشتن راه هوایی کار می کند.

محافظ های دهان و بریس ها

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا در صورت استفاده از بریس امکان استفاده از محافظ دهان وجود دارد یا خیر و پاسخ مثبت است. اما محافظ دهان باید به صورت سفارشی ساخته شود تا در اطراف براکت ها قرار گیرد تا حداکثر راحتی و محافظت داشته باشد.

چه کسی باید از آن استفاده کند

محافظ دهان

محافظ دهان گزینه خوبی برای ورزشکاران و همچنین کسانی است که از آپنه خواب، خروپف و فشردن یا دندان قروچه رنج می برند. این به محافظت از دندان ها و دهان شما در برابر آسیب کمک می کند و اگر در طول شب استفاده شود ممکن است به بهبود خواب کمک کند.

مراقبت از محافظ دهان

محافظ دهان خود را تمیز نگه دارید و با پیروی از این توصیه ها به ماندگاری آن کمک کنید:

  • قبل از قرار دادن محافظ دهان دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • محافظ دهان خود را قبل از گذاشتن و بعد از بیرون آوردن با آب خنک یا دهانشویه بشویید. از استفاده از آب داغ خودداری کنید.
  • بعد از هر بار استفاده از مسواک و خمیر دندان برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
  • محافظ دهان خود را در یک ظرف سخت با مقداری تهویه برای محافظت از آن نگهداری کنید و اجازه دهید بین دفعات استفاده خشک شود.
  • به طور منظم نشانه‌هایی مانند سوراخ یا نشانه‌های دیگر از خرابی را بررسی کنید که نشان دهنده نیاز به تعویض آن است.
  • اگر محافظ دهانی سفارشی دارید، آن را همراه خود به قرار ملاقات با دندانپزشک بیاورید. زیرا دندانپزشک شما می تواند آن را تمیز کرده و اطمینان حاصل کند که هنوز به درستی کار می کند.

خلاصه

محافظ‌های دهان به مراقب از دندان‌ها، زبان، گونه‌ها و لب‌های شما در برابر آسیب‌های ورزشی یا مشکلات ناشی از آپنه خواب، خروپف و فشردن یا دندان‌ قروچه کمک می‌کنند. چندین نوع محافظ دهان وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. بودجه شما و سطح حفاظتی که نیاز دارید بهترین گزینه را برای شما تعیین می کند.

با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود چه نوع محافظ دهان می تواند به شما در مشکلاتی که تجربه می کنید کمک کند. محافظ های دهان معمولاً تا دو سال دوام می آورند. تمیز نگه داشتن و نگهداری آن بهترین راه برای اطمینان از پایداری آن است.

سوالات متداول

استفاده از محافظ دهان

چگونه محافظ دهان را قالب گیری کنید؟

محافظ دهان بویل اند بایت شما با دستورالعمل های گام به گام ارائه می شود. اما روش اصلی این است که محافظ دهان را در یک قابلمه آب جوش برای حدود یک دقیقه قرار دهید. قبل از اینکه آن را با دندان‌های بالایی خود تطابق دهید آن را در مدت زمان کوتاهی زیر آب سرد بگذارید. سپس دهانتان را ببندید و به شدت فشار دهید، در آخر محافظ دهانی را بیرون آوردید و آن را در آب سرد قرار دهید تا محکم شود.

محافظ دهان چگونه باید جا بیفتد؟

محافظ دهان شما باید به خوبی روی دندان‌هایتان قرار گیرد، بدون اینکه نیازی به گاز گرفتن یا فشار دادن آن برای نگه داشتن آن در جای خود داشته باشید. باید بدون افتادن یا جابجایی روی دندان‌های شما محکم بماند.

از کجا می توان محافظ دهان را تهیه کرد؟

شما می تواند از اکثر داروخانه ها و فروشگاه های لوازم ورزشی محافظ دهان را تهیه کنید. اما اگر به دنبال یک محافظ دهانی سفارشی هستید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شما را به خرید محصولات دندانپزشکی از سایت پلور دندان پارس دعوت می نماییم تا از کیفیت برتر و خدمات منحصر به فرد بهره‌مند شوید.