دندانپزشک فرزندتان به تازگی به شما اطلاع داده است که فرزندتان نیاز به روکش دندان دارد. احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که آیا کودکان اصلاً به روکش دندان روی دندان‌های شیری خود نیاز دارند؟ چرا دندان را نمی‌کشید و منتظر نمی‌مانید تا دندان دائمی ظاهر شود؟

پاسخ ساده است: این یک سرمایه گذاری برای سلامت آینده فرزند شما است. فضاهایی که به دلیل کشیدن زودهنگام دندان به علت پوسیدگی یا حتی آسیب باقی می‌مانند، می‌توانند منجر به مشکلات جدی دندانی در آینده شوند.

بدون دندان‌های شیری که به عنوان نگهدارنده برای دندان‌های دائمی عمل می‌کنند، دندان‌ها به احتمال زیاد با رشد استخوان فک جابجا می‌شوند. این جابجایی می‌تواند باعث تراکم بیش از حد و ناهماهنگی دندان‌ها شود و احتمالاً در سال های آینده نیاز به درمان های ارتودنسی را به دنبال خواهد داشت. همچنین ممکن است به مجموعه‌ای از درمان‌های دیگر دندانی منجر شود.

بنابراین، اکثر دندانپزشکان اطفال به شدت توصیه می کنند که به جای کشیدن دندان شیری به طور کامل روکش قرار داده شود تا کودک شما از درمان ها و هزینه های غیرضروری دندان نجات یابد.

مراحل نصب روکش دندانی برای کودکان

پس از تصمیم‌گیری برای نصب روکش، پنج مرحله اصلی وجود دارد که باید انتظار داشته باشید.

پرسش در مورد گزینه‌های روکش دندانی

همه روکش های دندان یکسان نیستند. بسته به نیازها و ترجیحات فرزند شما، مواد مختلفی در دسترس است. بهترین ماده برای روکش دندانی فرزندتان ممکن است به ساختار دندان و نیازهای ظاهری بستگی داشته باشد. هر ماده دارای مزایا و معایب خاص خود است.

آماده‌سازی دندان

اولین مرحله در روکش دندانی، آماده‌سازی دندان است. در این فرآیند، دندان آسیب‌دیده به گونه‌ای شکل‌دهی می‌شود که سطح مناسبی برای نصب روکش ایجاد شود.

قالب گیری

مرحله بعدی، قالب گیری از دندان است. این کار با استفاده از مواد قالب گیری یا استفاده از یک اسکنر دیجیتال انجام می‌شود. سپس قالب به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا روکش ساخته شود. اگر شما تصمیم به استفاده از روکش پرسلنی دارید، دندانپزشک شما نیاز به انتخاب رنگی دارد که بهترین تطابق رنگی با دندان طبیعی فرزند شما را داشته باشد.

روکش موقت

از آنجا که مدتی زمان لازم است تا روکش دائمی تهیه شود، یک روکش موقت برای حفاظت از دندان شکل‌داده شده اعمال می‌شود.

اعمال روکش دائمی

هنگامی که روکش دائمی آماده شد، از شما خواسته می شود زمانی را برای نصب آن مراجعه کنید. این روش با استفاده از بی‌حسی موضعی توسط دندانپزشک برای بی حس کردن دندان و بافت لثه اطراف شروع می شود. این داروی بی حسی روند را برای کودک شما بدون درد و راحت نگه می دارد.

چه انتظاراتی باید پس از فرآیند روکش دندانی فرزندم داشته باشم؟

بلافاصله پس از فرآیند روکش دندان، مهم است که تا زمانی که بی حسی کودک به طور کامل از بین نرود، از خوردن خودداری کنید. منتظر ماندن تارفع کامل بی حسی از گاز گرفتن تصادفی لب یا گونه‌ی فرزندتان جلوگیری می‌کند.

معمولا کودکان تا ۲۴ ساعت پس از فرآیند احساس ناراحتی می کنند. این ناراحتی به دلیل تحریک پالپ دندان و بافت نرم اطراف دندان است. داروهای بدون نسخه، مانند استامینوفن کودکان یا ایبوپروفن کودکان به رفع ناراحتی کمک می کنند. اگر درد بیش از 24 ساعت طول کشید، فوراً با دندانپزشک کودک خود تماس بگیرید.

زمانی را برای مراجعه به دندانپزشک تعیین کنید

هر چند که روکش‌ها یک گزینه درمانی ارزشمند در بازسازی دندان ها و حفظ سلامت دندانی هستند، اما حفظ بهداشت دهان و دندان در خانه بسیار مهم است. مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه یکبار و پرهیز از خوردن تنقلات شیرین همگی می توانند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند.