اگر از براکت ها استفاده کرده‌اید، می‌دانید که آنها کمی ناراحت کننده‌اند. اما در مورد اینویزیلاین چطور است؟ آیا اینویزیلاین دردآور است؟

اگر نگران درد احتمالی هستید، بدانید که تنها نیستید! خوشبختانه راه هایی برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی در طول درمان وجود دارد.

5 نکته برای اینویزیلاین بدون درد:

چه در مراحل اولیه درمان با اینویزیلاین باشید و چه در حال حاضر در حال انجام این فرآیند هستید، این نکات می تواند تجربه شما را راحت تر کند.

نکته 1: مسکن های بدون نسخه مصرف کنید

اگر هنگام استفاده از ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین احساس ناراحتی یا درد کردید، مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.
همیشه دوز توصیه شده روی بسته بندی را رعایت کنید و در صورت تداوم درد با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، مسکن های بدون نسخه می توانند به تسکین هر گونه ناراحتی مرتبط با درمان ارتودنسی کمک کنند.

نکته 2: رژیم غذایی نرم را رعایت کنید.

در چند روز اول استفاده از اینویزیلاین، ممکن است کمی درد و ناراحتی را تجربه کنید.

برای کاهش این مشکل، در چند روز اول از رژیم غذایی نرم استفاده کنید. غذاهایی مانند سوپ، پوره سیب زمینی و اسموتی ها می توانند راحت تر مصرف شوند و از هر گونه ناراحتی اضافی ناشی از جویدن جلوگیری کنند.

در وب‌سایت آنها حتی به این موضوع اشاره شده است: “آلاینرهای شفاف اینویزیلاین قابل جابجایی هستند، بنابراین هیچ محدودیتی برای مصرف غذا وجود ندارد. با دستگاه‌های سنتی سیم و براکت، لیست طولانی‌تری از غذاها وجود دارد که متأسفانه نمی‌توانید از آن‌ها لذت ببرید زیرا ممکن است به براکت‌های دندانی‌تان آسیب برسانند یا در آنها گیر کنند.”

نکته 3: استفاده از موم دندانی

اگر الاینرهای شما با لبها یا گونه‌های شما برخورد می‌کنند، استفاده از موم دندانی می‌تواند راهی موثر برای کاهش هرگونه ناراحتی باشد. به سادگی یک تکه کوچک موم را روی بخشی از الاینر که دردناک است قرار دهید.

نکته 4: بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

یک روال خوب بهداشت دهان هنگام استفاده از اینویزیلاین بسیار مهم است. نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای جلوگیری از هر گونه درد یا ناراحتی ناشی از گیرکردن ذرات غذا در دندان ها یا الاینرها ضروری است.

نکته 5: با دندانپزشک خود ارتباط برقرار کنید.

اگر در طول درمان اینویزیلاین احساس درد یا ناراحتی می کنید، مهم است که با دندانپزشک خود یک قرار ملاقات تنظیم کنید.

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما گاهی اوقات بعضی از افراد ممکن است قبل از اینکه درد دهانی خود را با دندانپزشک در میان بگذارند ماه ها منتظر بمانند!

سوالات متداول

آیا اینویزیلاین دردناک است

بنابراین، آیا اینویزیلاین دردناک است؟ بله. تا حدودی.

در واقع پاسخ برای هر فرد متفاوت است.

اما چه مقدار درد اینویزیلاین طبیعی است؟ بیایید در مورد آن بحث کنیم:

چرا استفاده از اینویزیلاین دردناک است؟

باور کنید یا نه، مجبور کردن دندان‌هایتان برای جابه‌جایی تدریجی می‌تواند باعث ناراحتی یا درد شود!

الاینرها فشار ملایم و مداومی به دندان‌های شما وارد می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا به موقعیت مورد نظر حرکت کنند. این فشار می‌تواند باعث شود که دندان‌های شما برای چند روز پس از شروع مجموعه جدیدی از الاینرها احساس درد یا حساس شدن داشته باشند.

بعلاوه، الاینرها ممکن است روی لثه یا زبان شما ساییده شود و باعث تحریک یا درد جزئی شود.

چقدر طول می‌کشد تا درد کاهش یابد؟

درمان اینویزیلاین ممکن است در چند روز اول پس از شروع هر مجموعه جدید از الاینرها باعث ناراحتی یا درد شود.

با این حال، این درد معمولاً در عرض یک هفته با تطبیق دندان‌ها با الاینرهای جدید کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است پس از قرار دادن هر مجموعه جدیدی از الاینرها، برای یک یا دو روز احساس ناراحتی کنید.

اگر درد بیش از چند روز ادامه داشت، بهتر است با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

آیا باید در هنگام تغییر به مجموعه جدیدی از الاینرها انتظار درد یا ناراحتی داشته باشم؟

بله، طبیعی است که وقتی مجموعه جدیدی از اینویزیلاین دریافت می کنید، کمی ناراحتی را تجربه کنید. به یاد داشته باشید دندان های شما در حال جابجایی هستند!

چگونه بفهمم که درد یا ناراحتی اینویزیلاین من طبیعی است؟

به طور خلاصه می توان گفت:

  • جدول زمانی درد نرمال اینویزیلاین: 1-2 هفته
  • جدول زمانی درد غیر طبیعی اینویزیلاین: ماه ها

اگر درد شدید است یا بیش از 7 روز ادامه دارد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. علاوه بر این، اگر علائم غیر معمول دیگری مانند خونریزی یا تورم را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آیا اینویزیلاین نسبت به بریس درد کمتری دارد؟

به طور کلی، الاینرهای اینویزیلاین نسبت به بریس های سنتی درد کمتری دارند. الاینرها از یک ماده پلاستیکی صاف ساخته شده اند که نسبت به بریس های فلزی کمتر احتمال دارد لثه و گونه شما را تحریک کند.

علاوه بر این، اینویزیلاین فشار ملایم و ثابتی را به دندان های شما وارد می کنند که ممکن است نسبت به تنظیمات دوره ای مورد نیاز با بریس ها باعث ناراحتی کمتری شود. با این حال، تجربه همه افراد منحصر به فرد است و برخی از افراد ممکن است با درمان اینویزیلاین همچنان مشکل درد را تجربه کنند.