حساسیت دندان در میان بزرگسالان و جوانان بسیار رایج است. حساسیت دندان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، اما اگر به سرعت درمان شود، می‌تواند از تبدیل شدن به یک مشکل دائمی جلوگیری کند. سوال اصلی که اکثر افراد دارند این است: چگونه حساسیت دندان را متوقف کنیم؟ زیرا در دنیای امروز تقریباً همه با این نوع مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیل اصلی این مشکل، غذایی است که نه ایمن است و نه سالم و باعث آسیب به دندان‌ها و همچنین سلامتی می‌شود.

وقتی چیزی سرد یا گرم می‌خورید یا می‌نوشید و در دندان‌های خود درد و ناراحتی احساس می‌کنید، این نشانه وجود حفره یا مشکل در دندان است. این مشکل فقط مختص شما نیست، بلکه مشکل افراد در سراسر جهان است. حساسیت دندان هرگز به طور کامل از بین نمی‌رود. ممکن است در طول زندگی ظاهر شود و کاهش یابد، اما نیاز به مراقبت مداوم از دندان‌ها دارد. دندان‌های سالم به شما زندگی سالم و آرامش بیشتری می‌دهند.

در ادامه تعدادی از دستورالعمل‌های مهم و پاسخ به سوال شما در مورد نحوه متوقف کردن حساسیت دندان در چندین مرحله آورده شده است:

چگونه درد دندان‌های حساس را متوقف کنیم؟

وقتی علائم دندان‌های حساس را تشخیص دهید، باید فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید و بپرسید چگونه می‌توان حساسیت دندان را متوقف کرد و برای آینده از علل حساسیت دندان آگاه باشید. در ادامه چند مرحله و دستورالعمل وجود دارد که ممکن است به کاهش درد دندان‌های حساس کمک کند:

  1. با مشورت دندانپزشک از داروهای مخصوص حساسیت دندان استفاده کنید تا از درد دندان‌های حساس خلاص شوید.
  2. از مسواک‌های با موهای نرم استفاده کنید و به آرامی دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  3. از مصرف مکرر غذاهای بسیار گرم و سرد خودداری کنید.
  4. بهترین راه یا درمان دائمی برای مشکل حساسیت شدید دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک است.
  5. مسواک و خمیردندان خود را طبق توصیه دندانپزشک حرفه‌ای تغییر دهید.
  6. اگر به جای درد خفیف از درد شدید رنج می‌برید، به جای درمان‌های خانگی با دندانپزشک مشورت کنید.
  7. در هنگام سفید کردن دندان یا هر درمان دیگری، مراقبت ویژه‌ای از دندان‌های خود داشته باشید، زیرا ممکن است از محصولات سختی استفاده شود که بر دندان‌ها تأثیر بگذارد.
  8. هنگام درد و ناراحتی در دندان‌ها، از آب نمک برای شستشوی دهان استفاده کنید.
  9. از غذاهای اسیدی در طول زندگی خود پرهیز کنید.
  10. مطمئن شوید که تمام قسمت‌های دندان‌های خود را به طور کامل تمیز کرده‌اید.

با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید از حساسیت دندان‌های خود جلوگیری کنید. اکنون پاسخ سوال خود را که “چگونه حساسیت دندان را متوقف کنیم؟” دریافت کرده‌اید، فقط کافی است این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و از زندگی خود لذت ببرید.

علل حساسیت دندان

علل حساسیت دندان

  • دندان‌های حساس باعث درد و ناراحتی در دندان‌ها می‌شوند و به همین دلیل نمی‌توانید به طور کامل بر فعالیت‌های روزانه و زندگی خود تمرکز کنید. علل متعددی برای حساسیت دندان وجود دارد.
  • حساسیت دندان می‌تواند ناشی از آسیب به مینای دندان و لثه‌ها باشد که از دندان‌ها در برابر محیط‌های سخت محافظت می‌کند.
  • استفاده از مسواک سخت یکی از علل حساسیت دندان است. برس‌های سخت مسواک هنگام مسواک زدن به دندان‌ها آسیب می‌زنند و باعث آسیب به لثه‌ها و مینای دندان می‌شوند و در نتیجه باعث بروز حساسیت دندان می‌شوند.
  • گیر کردن ذرات غذا بین دندان‌ها و عدم توانایی در خارج کردن آن‌ها حتی با مسواک زدن می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود، زیرا این ذرات با ایجاد درد مداوم شما را اذیت می‌کنند و اثرات حساسیت دندان را به جا می‌گذارند.
  • استفاده بیش از حد از دهان‌شویه نیز می‌تواند یکی از علل حساسیت دندان باشد. دهان‌شویه‌ها حاوی اسید هستند و مصرف زیاد آن‌ها ممکن است باعث حساسیت دندان‌ها شود.
  • غذاهای اسیدی نیز می‌توانند از دلایل حساسیت دندان باشند.
  • درمان‌های دندانپزشکی و تحمل مراحل دردناک می‌تواند باعث ایجاد حساسیت دندان شود. مراجعه مکرر به دندانپزشک و انجام درمان‌های شدید می‌تواند تأثیرات جانبی بر دندان‌ها گذاشته و باعث حساسیت شود.
  • پر کردن دندان‌های آسیب‌دیده نیز ممکن است منجر به حساسیت دندان شود و این مشکل نیاز به مراقبت بیشتری از دندان‌ها دارد.
  • برخی افراد به دنبال درمان سفید کردن دندان هستند، اما پس از این درمان، ممکن است با مشکلات حساسیت دندان مواجه شوند.
  • مصرف غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل حساسیت دندان شود.
  • یکی از علل اصلی که از کنترل افراد خارج است، دندان‌قروچه شبانه است. این عادت می‌تواند به حساسیت دندان منجر شود.

علائم حساسیت دندان

علائم حساسیت دندان بسیار واضح هستند و می‌توان آن‌ها را بلافاصله هنگام بروز مشکل حس کرد. در زیر برخی از علائم حساسیت دندان آورده شده است:

  • درد ناگهانی هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهای گرم و سرد: اگر پس از خوردن یا نوشیدن چیزی داغ یا سرد، دچار درد ناگهانی در دندان‌ها شوید، به احتمال زیاد از حساسیت دندان رنج می‌برید.
  • حساسیت به آب سرد و جریان هوا: اگر آب سرد یا عبور هوا از روی دندان‌هایتان باعث افزایش حساسیت دندان شود، این یکی از علائم حساسیت است.
  • درد هنگام گاز زدن یا جویدن: اگر هنگام گاز زدن یا جویدن غذا درد در فک‌ها و دندان‌های خود احساس کنید، این نیز نشانه‌ای از حساسیت دندان است.
  • علائم خفیف: گاهی اوقات علائم حساسیت دندان خفیف هستند و پس از مدتی ظاهر می‌شوند. این علائم به وضعیت مینای دندان‌ها، لثه‌ها و محصولات مورد استفاده برای دندان بستگی دارد.

برای خرید ماده ضد حساسیت کولزر Kulzer Gluma Desensitizer، می‌توانید به راحتی از طریق فروشگاه تخصصی دندانپزشکی سایت پلور دندان پارس اقدام کنید و از کیفیت و اصالت محصول اطمینان حاصل کنید.