حساسیت دندانی چیست؟

حساسیت دندانی می‌تواند به معنای تجربه کردن هر چیزی از یک درد خفیف تا ناراحتی شدیدی که ممکن است چندین ساعت ادامه پیدا کند باشند. همچنین می‌تواند یک علامت هشدار اولیه از مشکلات دندانی جدی‌تر باشد.

چه کسانی از حساسیت دندانی رنج می برند؟

بسیاری از افراد از حساسیت دندانی رنج می‌برند و این مشکل می‌تواند در هر زمانی شروع شود. حساسیت دندانی بیشتر در افرادی که بین 20 تا 40 سال سن دارند رایج است، اگرچه می‌تواند افراد را در دوران نوجوانی و آنهایی که بیش از 70 سال سن دارند را نیز تحت تأثیر قرار دهد. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا هستند.

علت حساسیت دندانی چیست؟

قسمتی از دندان که قابل مشاهده است دارای لایه‌ای از مینا است که از عاج نرم‌تر زیر آن را محافظت می‌کند. اگر عاج در معرض دید قرار گیرد، دندان ممکن است حساس شود. این عارضه معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که دندان و لثه به هم می‌رسند و لایه مینای دندان بسیار نازک‌تر است.

در زیر، چند عاملی که می‌توانند حساسیت دندانی را ایجاد کنند آورده شده است:

  • مسواک زدن با فشار زیاد (سایش دندان با مسواک) و مسواک زدن از یک طرف به سمت دیگر می‌تواند منجر به فرسایش مینای دندان شود. به ویژه در جایی که دندان ها به لثه ها می رسند. سپس عاج آشکار شده ممکن است حساس شود.
  • فرسایش دندان: از بین رفتن مینای دندان به واسطه حمله اسید ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی است. اگر مینای دندان ساییده شود، عاج زیرین نمایان می شود که ممکن است منجر به حساسیت شود.
  • لثه‌ها ممکن است به طور طبیعی دچار فرورفتگی شوند و ریشه‌های دندان‌ها آشکار شده و ممکن است حساسیت بیشتری ایجاد کند. سطوح ریشه دندان‌ها لایه مینایی برای حفاظت ندارند.
  • بیماری لثه: تجمع پلاک یا جرم (سنگ دندان) می‌تواند باعث تحلیل لثه دندان شود و حتی پشتیبان استخوانی دندان را نیز تخریب کند. در اطراف دندان، کیسه‌هایی می‌توانند در لثه‌ها شکل بگیرند که منجر به سختی نظافت ناحیه و تشدید مشکل می‌شود.
  • دندان قروچه: این عادتی است که شامل فشردن و ساییدن دندان ها به هم می شود که می تواند باعث ساییدگی مینای دندان شود و دندان ها را حساس کند.
  • دندان ترک خورده یا پر شده
  • بلیچینگ دندان: برخی از بیماران در حین بلیچینگ (سفید کردن دندان) یا پس از آن برای مدت کوتاهی حساسیت دندانی را تجربه می کنند. قبل از انجام درمان با تیم دندانپزشکی خود در این مورد صحبت کنید.

چه زمانی دندان ها بیشتر حساس می شوند؟

به احتمال زیاد هنگام نوشیدن یا خوردن غذای سرد، هوای سرد که به دندان‌هایتان می رسد، و گاهی اوقات با غذاها یا نوشیدنی‌های گرم، این حساسیت را تجربه کرده اید. برخی افراد هنگام خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین یا اسیدی نیز دچار حساسیت می شوند.

اگر حساسیت دندانی دارم از چیزی اجتناب کنم؟

ممکن است متوجه شده باشید که نوشیدنی‌های گرم، سرد، شیرین و اسیدی یا خوراکی هایی مانند بستنی می‌توانند باعث ایجاد حساسیت شوند، بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. اگر هنگام مسواک زدن دندان های خود با آب سرد دچار حساسیت می شوید، می توانید به جای آن از آب گرم استفاده کنید. مهم است که مرتباً دندان های خود را مسواک بزنید زیرا اگر این کار را نکنید، ممکن است مشکلات دندانی شما بدتر شود.

آیا باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

بله، اگر برای چند هفته سعی کرده‌اید دندان‌های حساس خود را درمان کنید و بهبودی احساس نکرده‌اید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دندانپزشک چه درمان هایی می تواند ارائه دهد؟

در طول یک بررسی، دندانپزشک با شما درباره علایم صحبت خواهد کرد. آن‌ها به دندان‌های شما نگاه خواهند کرد تا علت حساسیت را پیدا کنند و بهترین روش درمان آن را بیابند. دندانپزشک ممکن است دندان‌های متاثر را با محصولات ویژه “ضد حساسیت” درمان کند تا به کاهش علایم کمک کند.

ژل‌های فلوراید، دهانشویه ها یا وارنیش ها می‌توانند برای دندان‌های حساس استفاده شوند. این مواد را می‌توان در جلسات منظم به مدت یک یا دو هفته استفاده کرد تا محافظت ایجاد شود. رفع حساسیت ممکن است کمی طول بکشد و نیاز باشد چندین قرار ملاقات دیگر با پزشک خود داشته باشید. اگر همچنان بهبودی ایجاد نشود، تیم دندانپزشکی شما ممکن است کنار گردن دندان (جایی که دندان و لثه به هم می‌رسند) را ببندند یا پر کنند تا عاج در معرض دید را بپوشانند. در موارد بسیار جدی ممکن است نیاز به پر کردن ریشه دندان باشد.

آیا می‌توانم در خانه برای درمان حساسیت دندانی اقدامی انجام دهم؟

در بازار، بسیاری از برندهای مختلف خمیردندان وجود دارند که برای کمک به کاهش درد دندان‌های حساس تولید شده‌اند. شما باید از خمیردندان حاوی فلوراید دو بار در روز برای مسواک زدن استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را بر روی مناطق حساس بمالید. این خمیردندان‌ها ممکن است از چند روز تا چند هفته زمان ببرد تا اثر خود را نشان دهند. دندانپزشک می تواند به شما در مورد اینکه کدام نوع خمیر دندان انتخاب مناسب تری است شما را راهنمایی کند.

چگونه می توانم از حساسیت دندانی جلوگیری کنم؟

  • دندان های خود را در شب و حداقل یک بار دیگر در روز با خمیر دندان فلوراید حاوی حداقل 1350ppm (قسمت در میلیون فلوراید) مسواک بزنید. استفاده از خمیردندان مخصوص دندان های حساس را در نظر بگیرید. از حرکات کوچک و دایره ای با برس نرم تا متوسط ​​استفاده کنید. سعی کنید از مسواک زدن دندان های خود از یک طرف به سمت دیگر خودداری کنید.
  • مسواک خود را هر دو تا سه ماه یا در صورت فرسودگی زودتر عوض کنید.
  • بلافاصله بعد از غذا مسواک نزنید. برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند مینای دندان های شما را نرم کنند، بنابراین حداقل یک ساعت بعد از غذا صبر کنید و سپس مسواک بزنید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه‌های گازدار و اسیدی را کمتر کنید و سعی کنید آنها را فقط در وعده‌های غذایی مصرف کنید.
  • اگر دندان قروچه می کنید، با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا باید محافظ دهانی برای استفاده در شب داشته باشید یا خیر صحبت کنید.
  • اگر به فکر بلیچینگ دندان های خود هستید، قبل از شروع درمان در مورد حساسیت آن با تیم دندانپزشکی خود صحبت کنید.
  • به طور منظم بنا بر توصیه‌های تیم دندانپزشکی خود نوبت مراجعه دریافت کنید.

برای خرید محصولات ضد حساسیت، به سایت پلور دندان پارس مراجعه کنید و از تنوع و کیفیت بالای محصولات بهره‌مند شوید.