اگر دندان‌های شما کج، ساییده شده، تغییر رنگ داده، آسیب دیده یا ناسالم باشند، دندانپزشک ممکن است ترمیم دندان را توصیه کند. انواع مختلفی از ترمیم دندان وجود دارد که ممکن است بخواهید آن‌ها را در نظر بگیرید.

ترمیم دندان می‌تواند عملکرد طبیعی دندان‌های شما را بازگرداند و همچنین از آسیب بیشتر ناشی از پوسیدگی جلوگیری کند. این روش‌ها همچنین می‌توانند ظاهر دندان‌های شما را بازگردانند و از نظر زیبایی نیز مفید باشند.

در بسیاری از موارد، یک روش ترمیم دندان ممکن است به طور همزمان عملکرد و ظاهر دندان را بازسازی کند.

انواع ترمیم دندان

روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند ظاهر و عملکرد دندان‌ها را بازسازی کنند. نوع روش ترمیمی که نیاز دارید بر اساس نوع و وسعت آسیب دندان‌های شما تعیین می‌شود.

روش‌های رایج ترمیم دندان شامل موارد زیر می‌شوند:

پر کردن دندان

پر کردن دندان برای پر کردن حفره‌ای که به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد شده، استفاده می‌شود. این یکی از رایج‌ترین انواع ترمیم دندان است.

پر کردن دندان در مطب دندانپزشک انجام می‌شود و نیازی به مراقبت متخصص ندارد.

دندانپزشک شما پوسیدگی دندان را تمیز کرده و حفره را پر می‌کند. چندین نوع مواد مختلف ممکن است در پر کردن دندان استفاده شود، از جمله آمالگام نقره‌ای یا رزین کامپوزیت.

اگر دندان مورد نظر در نزدیکی جلوی دهان شما باشد و هنگام صحبت یا لبخند زدن دیده شود، دندانپزشک ممکن است توصیه کند از ماده‌ای با رنگ مشابه دندان برای پر کردن استفاده شود.

گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • رزین کامپوزیت (پر کننده سفید): این‌ها مواد جدیدتری هستند که برای پر کردن دندان استفاده می‌شوند و به چند دلیل بر آمالگام نقره‌ای ترجیح داده می‌شوند. این مواد هم‌رنگ دندان‌های شما هستند و مانند پر کننده های فلزی، منبسط و منقبض نمی‌شوند یا به دندان آسیب نمی‌زنند. با این حال، به اندازه پر کردن‌های فلزی قوی و با دوام هستند.
  • گلاس آیونومر: این ماده بیشتر به عنوان یک سیلانت عمل می‌کند و غیر شفاف است.
  • گلاس آیونومر اصلاح شده با رزین: این ماده مشابه گلاس آیونومر است، اما دارای رنگ مینای دندان برای هماهنگی بهتر با دندان‌ها است و برای ماندگاری بیشتر ساخته شده است.

با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید تا مشخص کنید کدام پرکننده دندان برای شما انتخاب بهتری است.

روکش‌های دندانی

روکش‌های دندانی نوعی پوشش یا کلاهک هستند که روی تمام سطح دندان قرار می‌گیرند. روکش‌ها برای محافظت از دندان‌ها در موارد زیر استفاده می‌شوند:

– دندان‌هایی که حفره‌های بسیار بزرگی دارند که با پرکردن دندان قابل ترمیم نیستند
– دندان‌های ضعیف یا ترک خورده
– دندان‌های ساییده شده
– دندان‌های آسیب‌پذیر پس از درمان ریشه

همچنین از روکش‌ها برای نگه‌داشتن بریج‌هایی که جایگزین دندان‌های از دست رفته هستند، استفاده می‌شود.

روکش‌ها توسط یک دندانپزشک یا یک متخصص پروتزهای دندانی قرار داده می‌شوند. اگر به روکش نیاز داشته باشید، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آن را در مطب خود بسازد.

در اکثر موارد، متخصص دندانپزشکی از دندان شما قالب‌گیری می‌کند و آن را به یک آزمایشگاه می‌فرستد تا روکش شما ساخته شود. در این فاصله، یک روکش موقت روی دندان طبیعی شما قرار می‌گیرد تا زمانی که دندانپزشک بتواند آن را با روکش اصلی جایگزین کند.

ایمپلنت‌ها

ایمپلنت‌ها ریشه‌های مصنوعی هستند که دندان‌های جایگزین، مانند روکش‌ها یا بریج‌ها را در جای خود نگه می‌دارند. دو نوع اصلی ایمپلنت‌ها وجود دارد:

  • اندوستئال (Endosteal): در این نوع، ریشه مصنوعی در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود.
  • ساب‌پریوستئال (Subperiosteal): ریشه مصنوعی روی یا بالای استخوان فک قرار می‌گیرد. این نوع ایمپلنت زمانی استفاده می‌شود که استخوان فک به اندازه کافی سالم نباشد تا ایمپلنت اندوستئال را در خود نگه دارد.

ایمپلنت‌های دندانی ظاهر و حس مشابه دندان‌های طبیعی دارند و می‌توانند به بهبود نحوه گاز زدن و صحبت کردن کمک کنند.

ایمپلنت‌ها نیازمند چندین مرحله‌ی درمانی هستند و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا کامل شوند، اما می‌توانند برای دهه‌ها دوام بیاورند.

عمل‌های ایمپلنت معمولاً توسط جراحان دهان و پریودنتیست‌ها انجام می‌شود.

انواع ترمیم دندان

بریج‌های دندانی

بریج‌ها دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند. این دندان‌های مصنوعی به کمک روکش‌هایی که روی دندان‌های اطراف قرار می‌گیرند، به دهان شما بازگردانده شده و هم ظاهر و هم عملکرد آن را ترمیم می‌کنند.

بریج‌ها معمولاً از جنس پرسلن ساخته می‌شوند که با رنگ طبیعی دندان‌های شما همخوانی دارد. همچنین ممکن است از پرسلنی ساخته شوند که به یک فلز قوی‌تر در زیر آن چسبانده شده است.

یک بریج ممکن است نیاز داشته باشد که دندان‌پزشک دندان‌های سالم اطراف آن را با روکش‌هایی (که به آن‌ها نگهدارنده گفته می‌شود) بپوشاند تا بریج در جای خود ثابت بماند. در برخی موارد، بریج‌ها ممکن است نیاز به حمایت ایمپلنت‌های دندانی در زیر دندان‌های جدید داشته باشند.

چندین نوع مختلف از بریج‌ها وجود دارد، از جمله:

  • سنتی
  • مریلند
  • کانتی لور
  • بریج بر پایه ایمپلنت

تعداد دندان‌های از دست رفته و موقعیت آن‌ها تعیین‌کننده نوع بریج مورد نیاز شما خواهد بود. کیفیت دندان‌های اطراف بریج هستند، نیز می‌تواند عاملی تأثیرگذار باشد.

کامل شدن کار بریج ممکن است نیاز به چندین نوبت ویزیت داشته باشد.

دندانپزشک عمومی یا پروتودنتیست، دندانپزشکی که در ترمیم یا جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده تخصص دارد، می تواند عمل بریج را انجام دهد.

دندان‌های مصنوعی (دندان مصنوعی کامل یا جزئی)

دندان‌های مصنوعی، که به عنوان پروتز‌های متحرک نیز شناخته می‌شوند، دندان‌های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند. این دندان‌های مصنوعی ظاهر دندان‌ها و لثه‌های اطراف آن‌ها را تقلید می‌کنند.

اگر تمام دندان‌های خود را به دلیل آسیب، پوسیدگی دندان، یا بیماری‌های لثه از دست داده باشید، ممکن است به یک دست کامل دندان مصنوعی نیاز داشته باشید. اگر هنوز برخی از دندان‌های طبیعی خود را داشته باشید، می‌توانید از دندان مصنوعی جزئی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده کنید.

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد که دندان‌های ترک خورده یا پوسیده قبل از ساخت و نصب دندان‌های مصنوعی کشیده شوند.

ونیرها (روکش‌های زیبایی)

ونیرها پوسته‌های نازک و هم‌رنگ دندان هستند که بر روی سطح جلویی یک یا چند دندان قرار می‌گیرند. این روش به عنوان یک عمل زیبایی در نظر گرفته می‌شود که برای بهبود ظاهر دندان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

ونیرها می‌توانند دندان‌های کوچک یا کوتاه را هماهنگ‌تر و هم‌اندازه‌تر نشان دهند. همچنین، آن‌ها می‌توانند به یکدستی و زیبایی دندان‌های تغییر رنگ داده، ترک خورده یا لب پر شده کمک کنند.

ونیرها ممکن است از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته شوند. دو نوع اصلی از روش‌های ونیر وجود دارد:

ونیر سنتی: این نوع نیاز به آماده‌سازی گسترده‌ای دارد، از جمله سابیدن مینای طبیعی دندان و تغییر ساختار آن.
ونیر بدون آماده‌سازی: این نوع ونیر نیاز به آماده‌سازی کمتر و برداشتن مینای دندان دارد و برای نصب آن به بی‌حسی نیاز نیست.

با مراقبت مناسب، ونیرها می‌توانند بین 5 تا 15 سال دوام داشته باشند.

باندینگ دندان

باندینگ دندان روشی است که برای بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده، ترک خورده، یا لب پر شده استفاده می‌شود.

در این روش، دندانپزشک یک رزین کامپوزیت را به دندانی که نیاز به ترمیم دارد، اعمال می‌کند. این رزین با رنگ طبیعی دندان‌های شما مطابقت دارد. سپس دندانپزشک رزین را شکل داده و با استفاده از نور ماوراء بنفش آن را سخت می‌کند.

باندینگ دندان به اندازه ونیر یا روکش دندان محکم نیست. دندان‌های باندینگ شده ممکن است به راحتی لب پر شوند و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشند.

هزینه

هزینه ترمیم دندان بسته به نوع کاری که انجام می‌دهید، موقعیت جغرافیایی شما و بیمه‌ای که دارید متفاوت است.

طرح‌های بیمه سلامت دندانپزشکی متنوع هستند. بررسی کنید که طرح شما چه مقدار از هزینه‌های درمانی مورد نظر شما را پوشش می‌دهد. در برخی موارد، ممکن است یک نوع ترمیم دندان را پوشش دهد، اما نوع دیگری را نه. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام روش را انتخاب کنید.

برخی از شرکت‌های بیمه دندانپزشکی دارای سقف پوشش حداکثر برای مدت زمان زندگی یا سالانه هستند. همچنین ممکن است زمان انتظار خاصی مورد نیاز باشد تا شما واجد شرایط پوشش باشید.

برای خرید محصولات دندانپزشکی با کیفیت و معتبر، به سایت پلور دندان پارس مراجعه کنید و از تنوع و استانداردهای بالای محصولات بهره‌مند شوید.

برچسب گذاری شده در:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,