باندینگ دندان یک روش ترمیمی زیبایی است که از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای زیبایی لبخند شما استفاده می کند. این روش برای ترمیم خراش‌ها، بستن شکاف ها یا تغییر شکل و رنگ دندان استفاده می شود. بر خلاف سایر درمان های زیبایی دندان مانند ونیر پرسلن، باندینگ دندان کاملاً برگشت پذیر است.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان، که گاهی باندینگ کامپوزیت یا پیوند دندانی نیز نامیده می شود، یک درمان دندانپزشکی زیبایی است که برای تقویت لبخند شما استفاده می شود. در طول این روش، دندانپزشک شما مواد رزین همرنگ دندان را روی دندان های آسیب دیده اعمال می کند تا شکل، اندازه یا رنگ آنها را تغییر دهد.

چه زمانی باندینگ دندان توصیه می شود؟

در این روش از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای موارد زیر استفاده می شود:

  • پنهان کردن خراش‌ها یا شکستگی‌های دندانی
  • استتار تغییر رنگ دندان
  • بستن فاصله‌ها و فضاهای بین دندانی
  • افزایش طول دندان‌
  • تغییر شکل دندان‌

همان ماده کامپوزیت رزین مورد استفاده در باندینگ دندان نیز در دندانپزشکی ترمیمی برای موارد زیر استفاده می شود:

  •  پر کردن حفره‌ها.
  • جایگزینی زیبا برای پرکننده های دندانی نقره‌ای قدیمی.
  • حفاظت از ریشه‌های دندانی که به دلیل فرورفتگی لثه بیرون آمده‌اند.

باندینگ دندان چقدر رایج است؟

باندینگ دندانی بسیار شایع است. در واقع، امروزه یکی از متداول ترین روش هایی است که در دندانپزشکی انجام می شود.

باندینگ دندان و ونیر دندانی: تفاوت چیست؟

ونیر پرسلن ساخته شده از سرامیک، پوسته‌های سفارشی هستند که به سطوح جلویی دندان‌های شما چسبیده می‌شوند. برای قرار دادن آن‌ها، دندانپزشک شما به طور معمول باید کمی از مینا دندان‌های طبیعی شما را بردارد. پس از قرار دادن، ونیر پرسلن قابل بازگشت نیستند. آن‌ها باید هر 10 تا 20 سال یکبار جایگزین شوند.

از سوی دیگر، باندینگ دندان ممکن است نیازی به برداشتن مینای دندان نداشته باشد. در نتیجه پیوند کاملاً برگشت پذیر است. شما احتمالاً هر سه تا 10 سال یکبار نیاز به تازه‌سازی خواهید داشت.

ممکن است بشنوید که دندانپزشکان اصطلاح “کامپوزیت ونیر” را به کار می برند. این زمانی است که دندانپزشک شما از مواد کامپوزیت رزین برای پوشاندن کل سطح دندان شما استفاده می کند.

جزئیات فرایند باندینگ

قبل از باندینگ دندان چه اتفاقی می افتد؟

قبل از باندینگ دندان، دندانپزشک با شما در مورد اهداف زیبایی صحبت می کند. دندانپزشک همچنین عکس‌های رادیوگرافی و دندان ها و لثه های شما را بررسی می‌کند تا از واجد شرایط بودن شما برای این روش مطمئن شوند. اگر پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه یا سایر مشکلات جدی سلامت دهان و دندان دارید، احتمالاً نیاز به درمان این مسائل قبل از انجام باندینگ دندان دارید.

در طول باندینگ دندان چه اتفاقی می افتد؟

در طول عمل باندینگ دندان، دندانپزشک شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • انتخاب رنگ. دندانپزشک شما از یک راهنمای رنگ برای انتخاب رنگ ماده رزین کامپوزیت استفاده می کند که با رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.
  • آماده کردن دندان. سطح دندان شما زبر شده و از مایع حالت دهنده استفاده می شود. این مراحل به چسبیدن مواد باندینگ به دندان شما کمک می کند.
  • مواد رزین کامپوزیت اعمال می‌شود. مواد رزین (که دارای غلظتی شبیه خمیر است) روی دندان قرار می‌گیرد، قالب گیری شده و به حالت دلخواه شکل داده می‌شود.
  • تثبیت ماده. سپس، ماده رزین کامپوزیت با یک نور مخصوص درمانی به شدت سخت می‌شود که ماده را به سطح دندان متصل می‌کند.
  • پولیش دندان. در نهایت، دندانپزشک شما تنظیمات نهایی لازم را انجام می دهد و یک درخشش طبیعی به دندان های شما می دهد.

این روش برای هر دندان حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

آیا باندینگ دندان دردناک است؟

به طور معمول، باندینگ دندانی دردناک نیست زیرا دندانپزشک شما در نزدیکی عصبی که درد را حس می‌کند در داخل دندان شما کار نمی‌کند. در بیشتر موارد، بی حسی حتی در طول باندینگ دندان ضروری نیست. بعضی از افراد ممکن است پس از انجام روش باندینگ دندانی، حساسیت موقتی داشته باشند. مسکن های بدون نسخه می توانند به کاهش این ناراحتی کمک کنند.

بعد از باندینگ دندان چه اتفاقی می افتد؟

پس از باندینگ دندان، بهداشت دهان و دندان برای سالم و سفید نگه داشتن دندان ها ضروری است. حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان بین دندان های خود استفاده کنید. علاوه بر این باید به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مضرات/ مزایا

مزایای باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندانی در مقایسه با سایر درمان های زیبایی فواید زیادی دارد. به عنوان مثال این روش:

  • کمترین نیاز به مداخله جراحی. در حالی که ونیر پرسلن و روکش های دندانی نیاز به تغییرات قابل توجهی در دندان دارند، باندینگ دندان معمولاً نیازی به برداشتن مینا ندارد.
  • مقرون به صرفه. باندینگ دندان یکی از کم هزینه ترین روش های دندانپزشکی زیبایی موجود است.
  • چند منظوره. باندینگ دندان می تواند طیف وسیعی از عیوب زیبایی از جمله خراش‌ها، ترک ها، شکاف ها و تغییر رنگ را پنهان کند.
  • سریع و راحت. سایر روش‌های زیبایی مانند روکش‌ ها نیاز به جلسات متعدد دارند اما باندینگ دندان تنها با یک بار مراجعه به مطب انجام می شود.

مضرات باندینگ دندان چیست؟

اگرچه مواد باندینگ دندان تا حدودی در برابر لکه مقاوم است، اما مانند روکش‌های سرامیکی در برابر لکه ها مقاومت نمی کند. یکی دیگر از معایب این است که باندینگ به اندازه سایر گزینه های ترمیمی ماندگار نیست. علاوه بر این، مواد باندینگ ممکن است در طول زمان خراشیده شوند.

به طور کلی، باندینگ دندان یک راه حل عالی برای ایجاد تغییرات کوچک زیبایی است. اگر به دنبال تحول چشمگیرتری هستید، ممکن است گزینه های دیگر مانند روکش‌های سرامیکی مناسب تر باشید.

بازیابی و چشم انداز

باندینگ

زمان بهبودی پس از باندینگ دندان چقدر است؟

باندینگ دندان نیازی به زمان استراحت ندارد. به محض اینکه مطب دندانپزشک خود را ترک کردید می توانید تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

آیا دندان ها بعد از باندینگ نیاز به مراقبت خاصی دارند؟

خیر. به سادگی از شیوه های بهداشت دهان و دندان پیروی کنید. حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و برای معاینات و تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

از آنجایی که مواد باندینگ ممکن است شکسته شوند، اجتناب از عاداتی مانند جویدن ناخن، جویدن خودکار یا استفاده از دندان برای باز کردن بسته‌ها بسیار مهم است. اگر متوجه هر گونه لبه های تیز روی دندانی که باندینگ شده است شدید یا اگر هنگام جویدن احساس ناخوشایندی را تجربه می کنید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ماندگاری باندینگ دندان چقدر است؟

مدت عمر مواد باندینگ وابسته به چندین عامل است، مانند عادات دهانی شما و تعداد دندان‌هایی که درمان شده‌اند. به طور معمول، مواد باندینگ معمولاً بین سه تا 10 سال پایداری دارند، پس از آن نیاز به تازه‌سازی یا تعویض دارند.

آیا باندینگ برای دندان های شما مفید است؟

به طور کلی، باندینگ دندان هیچ خطری برای سلامت دهان و دندان شما ندارد. اگر دندان ها و لثه های سالمی دارید کاملا بی خطر است.

با این حال اگر پوسیدگی گسترده دندان، بیماری لثه یا سایر مسائل جدی دارید که بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد ممکن است قبل از انجام باندینگ دندان نیاز به درمان های دیگری داشته باشید.

آیا باندینگ دندان‌ها دائمی است؟

خیر. از آنجایی که باندینگ دندانی نیازی به برداشتن مینای دندان ندارد می‌تواند هر زمانی برداشته شود.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر شکستگی، ترک، تغییر رنگ یا نگرانی های دیگری در مورد ظاهر دندان های خود دارید با دندانپزشک خود یک قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند در مورد اهداف زیبایتان با شما صحبت کنند و یک برنامه درمانی شخصی متناسب با نیازهای شما طراحی کنند.

عیوب ظاهری مانند شکستگی ها، شکاف ها، ترک ها یا تغییر رنگ ها می تواند از زیبایی لبخند شما کم کند و احساس اعتماد به نفس کمتری در شما ایجاد کند. باندینگ دندان یک درمان ساده و موثر است که می تواند تعادل و یکنواختی را به لبخند شما بیاورد. برای اطمینان از اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

برای دستیابی به لبخندی زیبا محصولات پیشرفته گلوما باند کولزر را از سایت پلور دندان پارس خریداری نمایید.