تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها یک روش است که با هدف جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه انجام می‌شود. دندانپزشکان و بهداشت‌کاران دندان این کار را معمولاً همراه با یک معاینه کامل دندان در مطب دندانپزشکی انجام می‌دهند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که به‌طور منظم برای تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. برای برخی افراد، بهترین فاصله زمانی هر 6 ماه یک‌بار است. اگر در معرض خطر بیشتری برای بیماری لثه هستید، ممکن است نیاز باشد که بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیایید نگاهی بیندازیم که چند وقت یک‌بار باید دندان‌های خود را تمیز کنید.

چند وقت یک‌بار باید دندان‌های خود را تمیز کنید؟

برخی دندانپزشکان توصیه می‌کنند که هر 6 ماه یک‌بار برای تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار به دندانپزشک اجازه می‌دهد که دندان‌های شما را بررسی کند و اگر مشکلی مانند پوسیدگی یا التهاب لثه وجود دارد، به شما اطلاع دهد.

به نظر نمی‌رسد که تحقیقات زیادی در مقایسه با افرادی که دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و افرادی که کمتر به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، انجام شده باشد.

در سال‌های اخیر، استاندارد 6 ماهه توسط برخی از کارشناسان به‌عنوان یک استاندارد دلخواه تلقی شده است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که افرادی که دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، لزوماً بهبود آماری قابل‌توجهی در نتایج دندانی خود تجربه نمی‌کنند.

همان مطالعه نشان داد که دفعات مراجعه به دندانپزشک باید بر اساس مکالمه با متخصص دندانپزشکی و با توجه به عوامل خطر خاص شما برای بیماری لثه (پریودنتیت) و از دست دادن دندان تعیین شود.

شما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری لثه باشید اگر:

  • دیابت دارید
  • سیگار می‌کشید
  • سابقه خانوادگی بیماری لثه دارید

تحقیقات ارتباطی بین نابرابری درآمد و سلامت دهان و دندان نشان داده‌اند. افرادی که بیمه دندانپزشکی ندارند یا توانایی پرداخت هزینه‌های منظم دندانپزشکی را ندارند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان، آسیب‌های دندانی و افزایش نرخ بیماری لثه هستند.

این موضوع پیچیده است و ممکن است به نابرابری‌ها و موانع در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مربوط باشد، اما این نشان می‌دهد که مراجعه منظم به دندانپزشک نه تنها بر سلامت دندان‌ها بلکه بر سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد.

آیا معایبی برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها به‌طور مکرر وجود دارد؟

هیچ تحقیق بلندمدتی وجود ندارد که به سوال «چقدر زیاد است» در مورد تمیز کردن دندان‌ها پاسخ دهد. ممکن است انجام بیش از حد این روش باعث حساسیت بیشتر دندان‌های شما شود یا به مینای دندان شما آسیب برساند.

تمیز کردن مکرر دندان‌ها نیز می‌تواند گران باشد، زیرا احتمالاً باید تمام هزینه‌ها را از جیب خود بپردازید. حتی جامع‌ترین بیمه‌های دندانپزشکی هم معمولاً بیش از دو جلسه تمیز کردن دندان در سال را پوشش نمی‌دهند.

به‌طور کلی، دندانپزشک شما باید بتواند به شما مشاوره دهد که آیا از تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها بیش از دو بار در سال سود می‌برید یا خیر.

چه اتفاقی در طول تمیز کردن دندان‌ها می‌افتد

روش تمیز کردن دندان‌ها ممکن است بین دندانپزشکان مختلف متفاوت باشد، اما این مراحل اساسی یک جلسه تمیز کردن دندان‌ها است. کل فرآیند معمولاً کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. اگر دندان‌های حساسی دارید، ممکن است قبل از شروع، از یک عامل بی‌حسی ملایم برای دندان‌ها و لثه‌های شما استفاده شود.

تمیز کردن

در این مرحله که به آن “جرم گیری” نیز گفته می‌شود، پلاک و جرم از دندان‌های شما برداشته می‌شود. دندانپزشک با استفاده از ابزارهای ویژه، نواحی سخت به‌دسترس را تمیز می‌کند و جرم‌های سرسخت را از روی دندان‌ها می‌سابد. همچنین، فضای بین دندان‌ها با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای خاص نخ دندان تمیز می‌شود.

دندانپزشک ممکن است از ابزاری به نام پروفی‌ جت استفاده کند که با استفاده از آب، پودرهای ساینده و هوای تحت فشار، پلاک، مواد زائد نرم و لکه‌ها را از بین می‌برد. در پایان، دهان شما شسته می‌شود.

پولیش

سپس دندان های شما پولیش می شوند. دندانپزشک با استفاده از یک سر چرخان و خمیر دندان، دندان‌های شما را تا حدی که براق و تمیز شوند، پولیش می‌کند.

درمان فلوراید

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، دندانپزشک ممکن است درمان فلوراید را به دندان‌های شما اعمال کند. این درمان فلوراید می‌تواند به صورت خمیر، ژل، یا وارنیش باشد.

در پایان تمیز کردن، آنها ممکن است با شما در مورد بهداشت مناسب دندان‌ها صحبت کنند و محصولات مناسب برای حفظ سلامت دندان‌های شما در خانه را توصیه کنند.

چند وقت یک بار باید دندان‌های خود را سفید کنید؟

سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها با تمیز کردن دندان‌ها متفاوت است. تمیز کردن دندان‌ها می‌تواند باعث شود دندان‌ها سفیدتر به نظر برسند، اما این با مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن دندان‌ها تفاوت دارد.

سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی معمولاً شامل استفاده از شستشوی پراکسید هیدروژن است. این شستشو به منظور شکستن لکه‌های روی دندان‌های شما طراحی شده است. روش‌های دیگری نیز برای سفید کردن دندان‌ها در مطب ممکن است توسط دندانپزشک شما پیشنهاد شود.

هیچ راهنمای بالینی استانداردی برای میزان دفعات سفید کردن دندان‌ها وجود ندارد. سفید کردن دندان‌ها به عنوان یک بخش ضروری از سلامت دهان و دندان در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل، سفید کردن دندان‌ها معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

چقدر می‌توانید بدون تمیز کردن دندان‌هایتان صبر کنید؟

باید حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید (برای یک معاینه سالانه). معمولاً تمیز کردن دندان‌ها نیز در این ویزیت گنجانده می‌شود. توصیه نمی‌شود که این معاینه سالانه را از دست بدهید.

با رعایت بهداشت خوب دهان و دندان، می‌توانید از دندان‌های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنید و خطر بیماری‌های لثه را کاهش دهید. این ممکن است به این معنا باشد که نیازی به مراجعه مکرر به دندانپزشک نداشته باشید، چرا که نیاز کمتری به رسیدگی به مشکلات دندانی خواهید داشت.

سوالات متداول

در اینجا برخی از متداول ترین سوالات درباره تمیز کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی آورده شده است.

هزینه تمیز کردن دندان‌ها چقدر است؟

قیمت‌ها بسته به دندانپزشک شما و هزینه‌های زندگی در منطقه‌ای که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید متفاوت است. تعیین یک بازه قیمت دشوار است.

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، ممکن است یک یا دو بار تمیز کردن دندان‌ها در سال شامل بیمه شما باشد و هزینه‌ای برای شما نداشته باشد.

اگر نگران هزینه تمیز کردن دندان‌ها هستید، قبل از موعد مراجعه با دندانپزشک تماس بگیرید تا هزینه‌ها را تأیید کنید. همچنین می‌توانید در مورد برنامه‌های پرداخت بپرسید اگر قادر به پرداخت هزینه به صورت کامل نباشید.

چگونه باید بین جلسات تمیز کردن دندان‌ها از دندان‌ها مراقبت کنم؟

بهترین راه برای حفظ سلامت دندان‌ها بین جلسات تمیز کردن، رعایت بهداشت دهان و دندان خوب است. این شامل مسواک زدن دندان‌ها به مدت 2 دقیقه، دو بار در روز و همچنین نخ دندان کشیدن یک بار در روز می‌شود. با تکنیک‌های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آشنا شوید.