دندانپزشکان پزشکانی هستند که وظیفه‌ای ویژه دارند. آن‌ها از دندان‌ها، لثه‌ها و فک‌های بیماران خود مراقبت می‌کنند.

بسیاری از مردم اهمیت این موضوع را درک نمی‌کنند. طبق یک نظرسنجی CDC در سال ۲۰۱۹، تنها ۶۵ درصد از آمریکایی‌ها در سال گذشته به دندانپزشک مراجعه کرده‌اند. در حالی که بیشتر افراد باید هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنند.

چه چیزی باعث می‌شود که تمیز کردن دوره‌ای دندان‌ها ضروری باشد؟ چه خطراتی سلامتی دندان شما را تهدید می‌کند؟ مزایای تمیز کردن دندان‌ها برای سلامت کلی چیست؟

در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم تا بتوانید سال‌ها بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید. در اینجا پنج مزیت مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان‌ها آورده شده است.

1. دندانپزشک پلاک و جرم دندان را از بین می‌برد

پلاک لایه‌ای چسبناک است که روی تمام سطوح دندان‌ها شکل می‌گیرد. ممکن است وقتی زبانتان را روی پشت دندان‌هایتان می‌کشید، پلاک را احساس کنید. همچنین ممکن است هنگام باز کردن دهان، تغییر رنگ زرد یا کم‌رنگی را مشاهده کنید.

پلاک ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد، اما باکتری‌هایی را در خود نگه می‌دارد. این باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد پوسیدگی‌هایی شوند که دندانپزشکان مجبور به پر کردن آن‌ها می‌شوند.

ممکن است بتوانید مقداری از پلاک‌ها را با مسواک زدن منظم از بین ببرید، اما پلاک‌ها می‌توانند بین دندان‌ها یا در امتداد لثه‌ها پنهان شوند، جایی که تنها مسواک زدن مؤثر نیست. با گذشت زمان، پلاک‌ها به جرم تبدیل می‌شوند.

جرم نوع سخت‌شده پلاک است. این جرم می‌تواند دندان‌های شما را به رنگ زرد متمایل کند و لثه‌هایتان را ملتهب کند. اگر تجمع پیدا کند، ممکن است به بیماری لثه منجر شود.

دندانپزشک شما در از بین بردن پلاک و جرم تخصص دارد. آن‌ها می‌توانند به نقاط پنهان دهان شما دسترسی پیدا کنند و پلاک و جرم را از بین ببرند. همچنین می‌توانند دهان‌شویه‌های خاصی را توصیه کنند که باکتری‌های باقی‌مانده را از بین ببرند.

2. آموزش بهداشت دهان و دندان صحیح

بسیاری از افراد از قوانین اولیه بهداشت دهان و دندان پیروی نمی‌کنند. طبق یک نظرسنجی که در سال 2019 توسط شرکت Unum انجام شد، 17٪ از آمریکایی‌ها فقط یک دقیقه مسواک می‌زنند که این مدت زمان کافی نیست.

همچنین ممکن است برخی افراد بیش از حد به بهداشت دندان‌های خود توجه کنند. همین نظرسنجی نشان داد که 13٪ از آمریکایی‌ها بیش از چهار دقیقه در هر بار مسواک می‌زنند، که این کار می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند و لثه‌ها را تحریک کند.

دندانپزشک شما می‌تواند درباره بهترین روش‌های بهداشتی به شما آموزش دهد. آن‌ها می‌توانند نحوه تمیز کردن صحیح دندان‌ها، از جمله دسترسی به نقاط پنهان دهان را به شما نشان دهند. اگر نیاز به توصیه درباره محصولات بهداشتی دارید، دندانپزشک شما می‌تواند بهترین محصولات را معرفی کند.

3. دندانپزشکان می‌توانند رادیوگرافی انجام دهند

رادیوگرافی ابزاری قدرتمند است.

دندانپزشک شما می‌تواند از رادیوگرافی برای شناسایی بسیاری از بیماری‌های مختلف استفاده کند. به عنوان مثال، بیماری لثه می‌تواند به بیماری پریودنتال منجر شود. بیماری پریودنتال وضعیتی است که در آن بافت‌های حمایت‌کننده دندان‌ها تحلیل می‌روند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند. رادیوگرافی همچنین می‌تواند به دندانپزشک نشان دهد که آیا دندان‌های عقل دارید و آیا دهان شما می‌تواند این دندان‌ها را حمایت کند یا اینکه آیا نیاز به کشیدن آن‌ها دارید. رادیوگرافی همچنین می‌تواند کیست‌ها، سرطان‌ها و دیگر بیماری‌های فکی را نشان دهد.

این تصاویر رادیوگرافی می‌توانند ناهنجاری‌هایی را در دهان یا فک نشان دهند که با مشاهده ساده قابل دیدن نیستند. بنابراین، اگر از درد مداوم رنج می‌برید، دندانپزشک شما می‌تواند از این تصاویر برای تعیین علت مشکل استفاده کند.

4. دندان‌های شما نخواهند افتاد

وقتی کلمات “از دست دادن دندان” را می‌خوانید، ممکن است به یک حادثه فکر کنید. درست است که یک برخورد یا سقوط می‌تواند دندان‌های شما را از جا درآورد، اما دلایل دیگری نیز برای از دست دادن دندان وجود دارد. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، بیماری پریودنتال می‌تواند ساختار دندان‌های شما را آسیب بزند و باعث افتادن آن‌ها شود.

پوسیدگی‌ها نیز می‌توانند به مرکز دندان‌های شما نفوذ کنند. ممکن است نشانه‌های هفت‌گانه پوسیدگی دندان را مشاهده کنید، اما ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. اگر این پوسیدگی‌ها پاک‌سازی و پر نشوند، ممکن است دندان‌های شما از بین بروند، زیرا اگر دندان به اندازه کافی تخریب شده باشد، ممکن است غیرقابل ترمیم برای دندانپزشک شما شود.

شرایط پیشین نیز می‌توانند باعث از دست دادن دندان شوند. بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت مانع از این می‌شوند که بدن شما با عفونت‌های باکتریایی مبارزه کند. این می‌تواند به باکتری‌ها اجازه دهد که گسترش یابند و لثه‌های شما را آسیب بزنند. در این موارد، مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن دندان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

5. دندانپزشکان می‌توانند علائم سایر بیماری‌ها را شناسایی کنند

سلامت دهان و دندان شاخصی مناسب از سلامت کلی بدن است. باکتری‌های دهان می‌توانند به جریان خون نفوذ کرده و عفونت‌هایی مانند اندوکاردیت و پنومونی ایجاد کنند.

سلامت دهان حتی می‌تواند بر شرایط روانی نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، لبخند زدن می‌تواند اعتماد به نفس و عزت نفس شما را افزایش دهد. اما اگر دندان‌های شما پلاک قابل‌ مشاهده داشته باشد یا به دلیل وجود باکتری بوی بدی از دهانتان خارج شود، ممکن است از لبخند زدن یا حتی خندیدن امتناع کنید.

تمیز کردن دندان‌ها توسط متخصصین حرفه‌ای

یک تمیز کردن صحیح دندان‌ها، آنها را تمیز نگه داشته و از بسیاری از دردها و ناراحتی‌ها جلوگیری می‌کند. حتی اگر دندان‌هایتان را به خوبی مسواک بزنید، پلاک و جرم می‌تواند تجمع پیدا کند و شما نیاز به یک متخصص حرفه‌ای مانند دندانپزشک دارید تا آن‌ها را از بین ببرد. آن‌ها می‌توانند از دست دادن دندان ناشی از بیماری‌های لثه و استخوان، پوسیدگی‌ها و سایر بیماری‌ها جلوگیری کنند. همچنین می‌توانند به شما کمک کنند دندان‌هایی سالم‌تر و زیباتر داشته باشید تا از لبخند زدن شرمنده نشوید.