کارهای زیادی وجود دارد که می دانید باید انجام دهید. لاستیک های ماشین خود را به صورت دوره ای بررسی کنید. گربه خود را برای واکسن هایش ببرید. سه بار در هفته ورزش کنید. اما در میان مشغله های زندگی، این کارها اغلب نادیده گرفته می‌شوند. کار دیگری که باید انجام دهید نخ دندان کشیدن است و خوشبختانه، این یکی از مواردی است که سریع و آسان انجام می شود.

نخ دندان می تواند به جلوگیری از پوسیدگی و تغییر رنگ دندان کمک کند. این می تواند نیاز به روش های گسترده مانند پرکردن و درمان ریشه را محدود کند. و حتی می تواند از افتادن دندان جلوگیری کند.

همه این مزایا از کاری که فقط چند دقیقه در روز طول می‌کشد؟ حالا بیشتر از همیشه انگیزه دارید تا دندان‌های سفیدتان را نخ دندان بکشید!

در کنار استفاده از نخ دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک بخش مهمی از سلامت دهان و دندان است.

چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟

وقتی غذا می خورید، غذا به سرعت در دهان شما تجزیه می شود. کربوهیدرات‌ها با باکتری‌ها تعامل می‌کنند و اسیدی تولید می‌کنند که مینای دندان را از بین می‌برد. حتی نگران‌کننده‌تر، وقتی ذرات اسید و غذا در دهان شما باقی می‌مانند، می‌توانند پلاک ایجاد کنند، یک لایه چسبنده که به دندان‌های شما می‌چسبد. با گذشت زمان، پلاک ها به جرم تبدیل می شوند.

پلاک و تارتار هر دو حاوی باکتری هستند. وقتی این مواد روی دندان‌های شما باقی می‌مانند، احتمال ایجاد حفره‌ها وجود دارد. به علاوه، باکتری ها می توانند به بافت لثه شما نفوذ کنند و منجر به پریودنتیت شوند. همراه با قرمزی و التهاب، پریودنتیت می تواند باعث از دست دادن گسترده دندان شود.

پلاک می‌تواند در هر جایی از دندان‌ها تشکیل شود، اما در بین دندان‌ها (که به آن سطوح بین‌دندانی می‌گویند) بیشترین مشکل را ایجاد می‌کند. استفاده از نخ دندان می تواند حدود 80 درصد از پلاک های بین دندانی را از بین ببرد و این کار بسیار موثرتر از مسواک زدن به تنهایی است.

چند وقت یکبار باید نخ دندان بکشم؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از نخ دندان یک بار در روز را توصیه می کند. زمانش مهم نیست می توانید قبل از خواب، صبح یا بعد از ناهار نخ دندان بکشید. مهمترین چیز این است که شما آن را انجام می دهید!

 تنها 30 درصد از آمریکایی ها یک بار در روز نخ دندان کشیدن را گزارش می کنند. 37٪ از نخ دندان کشیدن مکرر (اما نه روزانه) گزارش کردند، در حالی که 32٪ اعتراف کردند که اصلا نخ دندان نکشیدند. مردان و افراد بالای 75 سال بیشترین احتمال را دارند که نخ دندان کشیدن را به طور کلی حذف کنند.

آیا کودکان هم نیاز به نخ دندان کشیدن دارند؟

قطعاً! در واقع، والدین باید از زمانی که کودکان دو یا چند دندان دارند که با هم تماس دارند، نخ دندان کشیدن دندان‌های آن‌ها را شروع کنند.

نخ دندان

آیا روش صحیحی برای نخ دندان کشیدن وجود دارد؟

بله. در حالی که زمان مناسبی برای نخ دندان کشیدن وجود ندارد، قطعا یک روش صحیح وجود دارد. ابتدا از یک تکه نخ دندان به طول حدود 18 اینچ (45 سانتی‌متر) استفاده کنید. هر انتها را به دور انگشتان وسط هر دو دست خود بپیچید و نخ دندان را در حین حرکت، دور این انگشتان بپیچید. این اطمینان حاصل می کند که هر دندان را با یک قسمت تمیز نخ دندان می کشید.

با نخ دندان بین شست و انگشت اشاره، به آرامی دو طرف هر دندان را تمیز کنید. همانطور که به لثه ها می رسید، از یک حرکت C شکل برای تمیز کردن خط لثه استفاده کنید. نخ را به سمت پایین بکشید و حتماً قسمت پشتی آخرین دندان خود نیز تمیز کنید. این کار را برای دندان‌های بالا و پایین تکرار کنید و پس از اتمام، نخ دندان را دور بیندازید.

از چه نوع نخ دندانی استفاده کنم؟

مهم‌ترین چیز این است که از نخ دندانی استفاده کنید که دارای مهر تأیید ADA باشد. علاوه بر این، نخ دندانی را انتخاب کنید که برای شما راحت است و شما را تشویق به ادامه این عادت جدید می‌کند. نخ‌های با روکش مومی اغلب راحت‌تر بین دندان‌ها قرار می‌گیرند. برخی از آنها دارای پوشش طعم‌دار نعناع هستند، در حالی که برخی دیگر بدون طعم هستند. طعم‌دهی صرفاً یک ترجیح شخصی است و هیچ ارتباطی با تمیز کردن دندان‌ها ندارد.

اگر استفاده از نخ دندان برایتان دشوار است، از نخ دندان‌های کمانی استفاده کنید. این نخ‌ها می‌توانند به ویژه برای کودکان و افراد مسن مفید باشند. دستگاه‌های واترجت نیز می‌توانند مؤثر باشند. با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که این دستگاه‌ها باید فقط توسط افرادی که با نخ دندان استاندارد مشکل دارند، استفاده شوند. افراد مسن ممکن است از این دستگاه‌ها بهره‌مند شوند. بیماران ارتودنسی اغلب متوجه می‌شوند که دستگاه واترجت به آن‌ها کمک می‌کند تا زیر بریس‌های خود را تمیز کنند، جایی که نخ دندان نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

آیا قبل از مسواک زدن باید نخ دندان بکشم یا برعکس؟

در اینجا نیز موضوع ترجیح شخصی است. هر زمان که برای شما راحت تر است، نخ دندان بکشید به شرطی که این کار را روزانه انجام دهید! اگر ابتدا مسواک زدن را انتخاب می کنید، فقط به این دلیل که دندان هایتان احساس تمیزی می کنند، از نخ دندان کشیدن غافل نشوید.