دندانپزشکان اغلب پرکردن دندان را به منظور متوقف کردن آسیب در صورت بروز پوسیدگی به بیماران توصیه می‌کنند. علاوه بر رفع پوسیدگی‌ها، برخی از بیماران برای ترمیم دندان های فرسوده شده در اثر دندان قروچه یا Bruxism از پرکردن استفاده می کنند. پرکردن ها همچنین به ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده کمک می کنند تا از عملکرد بهینه آنها اطمینان حاصل شود.

تا به امروز دندانپزشکان از آلیاژهای فلزی طراحی شده ویژه برای پر کردن حفره های دندان استفاده می کردند. اما به دلیل پیشرفت در زمینه دندانپزشکی راه حل های پرکننده مدرن در حال افزایش است. پرکننده های کامپوزیت دوام و مقرون به صرفه بودن را با هم ترکیب می کنند و به خوبی به مینای دندان می چسبند.

 پرکننده کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت

پر کردننده های کامپوزیت (Dental Composite) یک ماده ترمیم کننده دندان است که از مخلوطی از رزین پلاستیکی و پرکننده شیشه پودری تشکیل شده است. آنها چند منظوره هستند و می توانند برای ترمیم دندان های ترک خورده و پوسیده استفاده شوند. سودمندی آنها نسبت به سایر روش های ترمیم دندان مانند استفاده از روکش ها در حال گسترش است.

کاربرد آن‌ها تا جایی می‌رسد که در روش‌های بازسازی دندانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند استفاده از ونیرها و تاج‌ها.

پرکننده های کامپوزیتی در برابر ایجاد پوسیدگی ها مقاومت دارند و می‌توانند فشار متوسطی که به دلیل فشار مداوم جویدن ایجاد می‌شود را تحمل کنند. همچنین با دندان‌های طبیعی به خوبی ترکیب می‌شوند.

مزایای پرکننده‌های کامپوزیت

بیشتر بیماران دندانپزشکی ترجیح می‌دهند که از پرکننده‌های کامپوزیت به جای گزینه‌های دیگر استفاده کنند زیرا به چندین مشکل دندانی منحصر به فرد پاسخ می‌دهند. آن‌ها قابل قالب گیری هستند و به سرعت با دندان اتصال پیدا می‌کنند و لایهٔ عصبی حساس زیرین دندان را نیز عایق می‌کنند.

بعضی از مزایای پرکننده‌های کامپوزیت شامل:

روش کمتر تهاجمی

سایر روش های پر کردن دندان نیاز به ایجاد فضای قابل توجهی برای کاشت دارند که ممکن است شامل سوراخ کردن قسمت های بزرگی از دندان باشد. دریل تهاجمی منجر به تضعیف ساختار دندان و احتمال ترک و شکستگی در طولانی مدت می شود.

پر کردن با کامپوزیت این مشکل را کاهش می دهد زیرا در این روش نیازی به حفرهای عمیق برای ایجاد سطح پیوندی نداریم. هنگامی که به دندان طبیعی متصل می شود، یک لایه محافظ خارجی ایجاد می‌کند که مناطق حساس را محافظت می‌کند و جلوی آسیب‌های بیشتر به دندان را می‌گیرد.

سخت شدن و اتصال سریع

پس از قرار دادن پرکننده بر روی دندان‌ها، دندانپزشکان یک نور منحصر به فرد روی پرکننده تابانده و به آن کمک می‌کنند تا سریعاً سفت شود، بنابراین زمان پیوند کاهش می‌یابد. کاهش زمان پیوند به این معنی است که فرآیند در مدت زمان کوتاه انجام می‌شود و می‌توان آن را با یک بار مراجعه به دندانپزشک تکمیل کرد.

روش‌های پرکردن کامپوزیت منجر به کوتاه شدن وقت مراجعه به دندانپزشک می‌شوند زیرا حفاری دندان کمتری نیاز دارند. روش‌های دیگر پرکردن نیاز به زمان بیشتری دارند.

 چند منظوره هستند

برخلاف پر کننده های آمالگام، کامپوزیت دارای گستره وسیعی از کاربردهای دندانی هستند. آنها در روش‌های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال آنها راه حلی استاندارد برای رفع پوسیدگی های دندانی، ترک‌های دندانی و دندان‌های شکسته هستند. همچنین برای بستن فاصله بین دو دندان نیز ایده آل هستند.

قابلیت تقویت ساختار دندان

دندان‌های پوسیده معمولاً بخشی از دوام و ماندگاری ساختاری خود را از دست می‌دهند. کامپوزیت به ساختار اصلی دندان متصل می‌شوند، در نتیجه پشتیبانی اضافی برای دندان فراهم می‌کنند. هنگامی که مواد پیوندی سخت می‌شود، دندان های محکمی ایجاد می شود که می توانند فشار اضافی را تحمل کنند.

کاهش حساسیت دندان

حساسیت دندان با افزایش آسیب دیدگی بیشتر دندان تشدید می‌شود که باعث می‌شود مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد غیرقابل تحمل شود. پرکننده های کامپوزیت به کاهش این مشکل کمک می‌کنند زیرا رزین با دندان اتصال می‌یابد و آن را در برابر تغییرات دما عایق می‌کند.

با این حال بیماران دندانپزشکی با پرکردن‌های کامپوزیت جدید ممکن است هنوز احساس حساسیت ملایمی داشته باشند که با گذر زمان کاهش می‌یابد.

کامپوزیت قابل تعمیر است

پرکردن‌های کامپوزیت در نهایت به دلیل فرسایش یا آسیب تصادفی می‌توانند تخریب شوند. خبر خوب این است که آن‌ها از طریق یک روش ساده قابل تعمیر هستند و باعث بازگردانی لبخند شما می‌شوند. تنها کافی است که دندانپزشک شما منطقه متضرر را تمیز کرده و کامپوزیت را مجدداً بر روی آن اعمال کند.

به عنوان یک مزیت اضافی فرآیند ترمیم ممکن است ارزان تر از پر کردن مجدد دندان ها باشد.

طول عمر پرکننده های کامپوزیت

طول عمر پرکننده های کامپوزیت برای سال‌ها مورد سوال قرار گرفته است. پرکننده های کامپوزیت اولیه طول عمر کوتاه‌تری با نرخ شکست بالاتری داشتند. مطالعات نشان می‌دهند مدت عمر آنها حدود هفت سال است.

اما مراقبت مناسب از پرکننده های کامپوزیت باعث افزایش ماندگاری آنها می‌شود. مراقبت مناسب از پرکننده های کامپوزیت شامل موارد زیر می‌شود:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان. معاینات منظم دندانپزشکی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از غذا به حفظ لبخند شما کمک می کند.
  • کاهش مصرف غذاهای شیرین. شکر ممکن است باعث فرسایش مواد پر شده در دندان شما شود و منجر به ایجاد پوسیدگی های جدید در زیر پرکردگی های موجود شود. پوسیدگی های جدید ممکن است در نهایت به دندان های سالم سرایت کنند.
  • از مواد سخت برای جویدن پرهیز کنید. جویدن مواد سخت مانند آب نبات و آجیل می‌تواند فرایند فرسایش دندان های شما را شتاب ببخشد.
  • کاهش مصرف نوشیدنی‌های ایجاد کننده لکه‌. درست مانند دندان‌های طبیعی پرکننده‌های کامپوزیت نیز مستعد لک شدن از طریق نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه هستند.

رعایت نکات ذکر شده در بالا تضمین می کند که کامپوزیت شما برای مدت طولانی دوام می آورد.

در طول فرآیند پر کردن کامپوزیت چه انتظاری داریم

در طول فرآیند پر کردن کامپوزیت چه انتظاری داریم

زمانی که برای پر کردن با کامپوزیت به دندانپزشک خود مراجعه می کنید، مدت زمان عمل به شدت پوسیدگی ها بستگی دارد. جلسات پر کردن معمولی برای یک جلسه، بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد.

مراحل زیر نشان می‌دهد چه چیزی را در طول روند پر کردن انتظار داشته باشید:

  • دندانپزشک به شما کمک می کند تا رنگ پرکننده کامپوزیت مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای جلوگیری از ظاهر نامناسب، توصیه می شود سایه را با رنگ دندان خود هماهنگ کنید.
  • مرحله دوم خشک کردن و بی‌حس کردن ناحیه با تشخیص دندانپزشک است. این مرحله ضروری است زیرا تخلیه برخی از حفره‌ها ممکن است دردناک باشد. دندانپزشک همچنین به لثه شما یک بی‌حسی موضعی تزریق می‌کند.
  • فرآیند حفاری برای حذف قسمت های پوسیده آغاز می شود.
  • پس از برداشتن پوسیدگی و استریل کردن فضای ایجاد شده، دندانپزشک از پر کننده کامپوزیت استفاده می کند.
  • پس از قرار دادن و شکل دادن به مواد کامپوزیت، دندانپزشک دندان شما را پولیش خواهد کرد.

پس از انجام این روند می‌توانید با اعتماد به نفس لبخند جدید خود را به جهان نشان دهید.

پرکننده های کامپوزیت از فرسایش مینای دندان شما و نمایان شدن عصب‌های زیر آن جلوگیری می‌کند. آنها ساختار دندان شما را حفظ کرده و از دست دادن دندان جلوگیری می‌کنند، به خوبی با دندان‌ها ادغام شده و ظاهری طبیعی‌تر دارند.

اکنون از آخرین تکنولوژی‌های دندانپزشکی بهره ببرید و کامپوزیت دندانی با کیفیت بالا را از سایت پلور دندان پارس سفارش دهید.