بزرگسالان امروزه بیش از پیش به ارتودنسی روی آورده‌اند.

یک نظرسنجی توسط انجمن ارتودنتیست‌های آمریکایی (AAO) نشان داد که نرخ افراد بالای 18 سال که از بریس‌ها استفاده می‌کنند، از سال 2010 تا 2012، 14 درصد افزایش یافته است. این امر موجب شد که تعداد بزرگسالان با بریس‌ها در ایالات متحده و کانادا به بیش از یک میلیون نفر برسد.

انواع بریس‌ها

بزرگسالانی که به دنبال استفاده از بریس‌ها هستند، گزینه‌های بیشتری نسبت به دوران جوانی خود پیدا خواهند کرد.

برای بزرگسالان، زیبایی‌شناسی مهم‌ترین نکته است. هزینه و سبک زندگی دیگر ملاحظات کلیدی هستند. هر گزینه مزایا و معایب خاص خود را دارد.

این گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

بریس‌های معمولی

دهه‌ها پیش، بریس‌ها شامل یک نوار فلزی دور هر دندان یا تقریباً هر دندان بودند. امروزه، بریس‌های معمولی شامل سیم‌هایی هستند که با یک براکت تک، به جلو دندان چسبانده می‌شود. چندین نوار در پشت دندان‌ها سیم‌ها را ثابت می‌کنند.

یک گزینه دیگر برای بریس‌های معمولی، جایگزینی فلز با سرامیک شفاف یا هم‌رنگ دندان است.

زمان درمان معمولاً با بریس‌های معمولی کوتاه‌تر است. اما این دستگاه‌ها قابل توجه‌ترین نوع هستند، حتی اگر از گزینه سرامیکی استفاده کنید.

الاینرها

الاینرها صفحه‌های شفاف هستند که هر دو هفته یک بار تعویض می‌شوند تا حرکات دندان‌ها را هماهنگ کنند. این الاینرها به مدت 20 تا 22 ساعت در روز در دهان می‌مانند و تنها برای غذا خوردن و تمیز کردن دندان‌ها برداشته می‌شوند.

الاینرها کمتر جلب توجه می‌کنند، اما کاملاً نامرئی نیستند. آن‌ها تأثیری بر نحوه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ندارند (برخلاف سایر انواع بریس‌ها).

با این حال، الاینرها نیاز به انضباط دارند تا به طور مداوم در دهان باشند و صفحه‌ها طبق برنامه تعویض شوند. عدم رعایت این مسئولیت گاهی اوقات به معنای طولانی‌تر شدن درمان با الاینرها نسبت به گزینه‌های معمولی است.

بریس‌های خودتنظیم‌شونده

در بریس‌های خودتنظیم‌شونده، سیم از طریق یک گیره فلزی کوچک روی براکت عبور می‌کند. این سیستم نیاز به استفاده از باندهای کشسان برای حرکت دندان‌ها را از بین می‌برد.

بریس‌های زبانی

بریس‌های زبانی مشابه بریس‌های معمولی هستند، با این تفاوت که براکت‌ها به پشت دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

بریس‌های زبانی تقریباً نامرئی هستند و به همان سرعت بریس‌های معمولی عمل می‌کنند. با این حال، آن‌ها به طور سفارشی ساخته می‌شوند و معمولاً هزینه بیشتری نسبت به گزینه‌های دیگر دارند.

صرف نظر از نوع دستگاه، ارتودنتیست شما ممکن است بخواهد پس از اتمام درمان، از ریتینر استفاده کنید. ممکن است آن را بخشی از روز یا تمام روز بپوشید.

آیا می‌توان سرعت درمان با بریس‌ها را افزایش داد؟

اخیراً محصولاتی ایجاد شده‌اند که می‌توانند به تسریع درمان با بریس‌ها کمک کنند.

اکسل دنت (AcceleDent)

اکسل دنت یک وسیله قابل حمل و غیر ثابت است که به مدت ۲۰ دقیقه در روز بر روی بریس‌ها یا الاینرها قرار می‌گیرد. این وسیله به لرزش درآمده و “میکروپالس ” را به دندان‌ها ارسال می‌کند. تولیدکننده ادعا می‌کند که این فرآیند می‌تواند زمان درمان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

پروپل (Propel)

در درمان پروپل، پزشک یک probe نازک را از طریق لثه به داخل استخوان در دو یا سه نقطه اطراف دندان وارد می‌کند. دهان با استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی یا محلی بی‌حس می‌شود.

پروپل از این واقعیت استفاده می‌کند که بریس‌ها یا الاینرها دندان‌ها را از طریق استخوان، که بافت زنده‌ای است، حرکت می‌دهند. تحریک ناشی از probe به منظور ایجاد پاسخ بهبودی بدن شما طراحی شده است که اجازه می‌دهد دندان‌ها سریع‌تر حرکت کنند.

این درمان می‌تواند برای افرادی با بریس‌های معمولی یا الاینرها انجام شود و می‌تواند با فاصله‌ای حدود شش تا هشت هفته بین درمان‌ها بیش از یک بار انجام شود.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی بستگی به وضعیت اولیه دندان‌ها، شرایط دیگر سلامت که ممکن است داشته باشید، و نوع دستگاه مورد استفاده دارد.

مدیریت درمان شما

یک دوره درمان ارتودنسی معمولی حدود 18 تا 22 ماه طول می‌کشد، که این زمان به شدت مشکل و نوع دستگاه انتخابی بستگی دارد. اگرچه طول درمان با الاینرها بستگی به استفاده منظم از دستگاه دارد، اما بزرگسالان معمولاً انگیزه زیادی برای انجام این کار دارند.

امکان استفاده از بیش از یک دستگاه در طول درمان وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است فردی بخواهد برای چند ماه با الاینر شروع کند و سپس به بریس‌های معمولی تغییر دهد.

ارتودنتیست شما قبل از شروع درمان ارتودنسی، تاریخچه پزشکی کامل شما را بررسی خواهد کرد. از آنجایی که دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی از طریق استخوان زنده حرکت می‌کنند، مهم است که ارتودنتیست بداند که آیا شما تراکم استخوانی پایینی دارید یا داروهایی برای این وضعیت مصرف می‌کنید. این مسئله عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا آنها بیشتر از مردان به دنبال درمان ارتودنسی به عنوان بزرگسالان هستند و بیشتر در معرض تراکم استخوانی پایین قرار دارند.

محبوبیت بریس‌ها در میان بزرگسالان در حال افزایش است و نشانه‌ای از کاهش ندارد. فناوری گزینه‌هایی برای انواع سبک زندگی و استراتژی‌هایی برای تکمیل درمان به صورت سریع و مؤثر ارائه می‌دهد.