ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که بر تنظیم موقعیت بایت و صاف کردن دندان‌ها تمرکز دارد. اگر دندان‌های شما کج، روی هم افتاده، پیچ‌خورده یا دارای فاصله هستند، ممکن است نیاز باشد به یک ارتودنتیست مراجعه کنید. درمان‌های رایج در ارتودنسی شامل بریس‌های سنتی، الاینرهای شفاف و نگهدارنده‌های قابل جابجایی است.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که بر تشخیص و درمان مال اکلوژن تمرکز دارد. درمان های متداول ارتودنسی شامل بریس ها، الاینر شفاف و نگهدارنده است.

نحوه قرارگیری دندان‌ها در دهان تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت دهان و دندان‌ها دارد. با بهبود نحوه تماس دندان‌های بالا و پایین، می‌توان خطر بروز مشکلات دهانی مانند پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و ساییدگی بیش از حد دندان‌ها را کاهش داد.

چه کسی درمان ارتودنسی را ارائه می‌دهد؟

در بیشتر موارد، ارتودنتیست ها این نوع درمان را انجام می دهند. متخصص ارتودنسی پزشکی است که پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال آموزش اضافی دریافت می کند. آنها درمان های عمومی دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش یا بریج را انجام نمی دهند.

چه زمانی باید فرزندم را به ارتودنتیست ببرم؟

طبق گفته‌ی انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا، کودکان باید اولین ویزیت ارتودنسی خود را تا سن 7 سالگی انجام دهند. در حالی که بسیاری از کودکان در این سن نیازی به درمان ندارند، این زمان مناسبی است تا مشکلات احتمالی شناسایی شوند. در بسیاری از موارد، کودکانی که نیاز به درمان ارتودنسی زودهنگام دارند، می‌توانند نیاز به درمان‌های گسترده‌تر دندانپزشکی در آینده را کاهش دهند.

چه کسانی از ارتودنسی سود می برند؟

تقریباً همه می توانند از ارتودنسی سود ببرند. اما برخی از افراد بیش از دیگران به درمان نیاز دارند. بسیاری از افراد به دلیل بهبود ظاهر لبخند خود به دنبال درمان ارتودنسی هستند. اما علاوه بر مزایای زیبایی، ارتودنسی عملکرد جویدن را بهبود می بخشد و سلامت دهان و دندان را بهتر می کند.

مشکلات رایج ارتودنسی

انواع مشکلات ارتودنسی عبارتند از:

  • اوربایت (Overbite): حالتی که در آن دندان‌های بالایی به طور قابل توجهی روی دندان‌های پایینی قرار می‌گیرند.
  • آندربایت (Underbite): زمانی که دندان‌های پایینی جلوتر از دندان‌های بالایی قرار می‌گیرند.
  • دندان‌های روی هم افتاده (Overlapping Teeth): دندان‌هایی که به دلیل کمبود فضا روی هم قرار می‌گیرند.
  • دندان‌های فشرده (Crowded Teeth): زمانی که فضای کافی در فک برای دندان‌ها وجود ندارد و باعث فشردگی آن‌ها می‌شود.
  • دندان‌های کج (Crooked Teeth): دندان‌هایی که صاف نیستند.
  • دندان‌های چرخیده (Rotated Teeth): دندان‌هایی که پیچ خورده یا از موقعیت طبیعی خود خارج شده‌اند.
  • دندان‌های نهفته (Impacted Teeth): دندان‌هایی که به طور کامل یا جزئی در استخوان فک گیر کرده‌اند و معمولاً به دلیل کمبود فضا نمی‌توانند به درستی بیرون بیایند.

چه کسانی نباید ارتودنسی کنند؟

برای واجد شرایط بودن برای درمان ارتودنسی، نباید مشکلات جدی دندان مانند پوسیدگی وسیع یا بیماری لثه داشته باشید. قرار دادن بریس‌ها روی دندان‌های بیمار می‌تواند تأثیر منفی جدی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد.

اگر دچار پوسیدگی دندان یا بیماری لثه هستید، ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید و این شرایط را درمان کنید. پس از مدیریت این مشکلات، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا درمان ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.

جزئیات روش‌ها

نمونه‌هایی از درمان‌های ارتودنسی چیست؟

چندین روش درمانی وجود دارد که تحت تخصص ارتودنسی قرار می گیرند. برخی از رایج ترین عبارتند از:

بریس‌ها

بریس‌ها به تدریج دندان‌های شما را با استفاده از ترکیبی از براکت‌ها، باندها و سیم‌ها به موقعیت‌های مطلوب خود منتقل می‌کنند. انواع مختلفی از بریس‌ها وجود دارد که بسته به نیاز شما متفاوت هستند، از جمله بریس‌های فلزی سنتی و بریس‌های شفاف (سرامیکی).

الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف یک جایگزین محبوب برای بریس‌ها (ارتودنسی) هستند. به جای استفاده از براکت‌ها و سیم‌ها برای صاف کردن دندان‌ها، این سیستم‌ها از مجموعه‌ای از قالب‌های سفارشی و شفاف استفاده می‌کنند. هر مجموعه از این قالب‌ها را به مدت یک تا دو هفته می‌پوشید و سپس آنها را با مجموعه بعدی در سری تعویض می‌کنید. با گذشت زمان، الاینرهای شفاف دندان‌های شما را به موقعیت‌های صحیح خود منتقل می‌کنند.

رتینرها

اگر از بریس یا الاینرهای شفاف استفاده کرده‌اید، پس از پایان درمان ارتودنسی نیاز به استفاده از رتینر خواهید داشت. رتینر یک دستگاه دهانی سفارشی است که از جابجا شدن دندان‌ها از موقعیت صحیح‌شان جلوگیری می‌کند. ارتودنتیست شما می‌تواند به شما بگوید که چند وقت یکبار باید از رتینر استفاده کنید تا نتایج درمان حفظ شود.

وسیع کننده کام

برخی درمان‌های ارتودنسی در دوران کودکی توصیه می‌شوند، زیرا استخوان‌های صورت کودک هنوز در حال رشد هستند و آسان‌تر قابل حرکت و تنظیم‌اند. وسیع کننده کام (palatal expander) وسیله‌ای است که به پهن کردن فک بالایی کودک کمک می‌کند. بیشتر کودکان به وسیع کننده کام نیاز ندارند، اما در شرایط مناسب، این دستگاه‌ها می‌توانند فضای اضافی ایجاد کنند بدون اینکه نیاز به کشیدن دندان یا سایر روش‌های درمانی باشد.

معایب و مزایا

مزایای ارتودنسی چیست؟

مزایای زیبایی ارتودنسی به وضوح قابل مشاهده است، اما این درمان‌ها علاوه بر جنبه‌های زیبایی، مزایای عملکردی و مرتبط با سلامت نیز دارند:

  • هنگامی که دندان های شما در تراز مناسب قرار دارند، تمیز کردن آنها بسیار آسان تر است.
  • صاف کردن دندان ها می تواند عملکرد جویدن و گفتار را بهبود بخشد.
  • درمان ارتودنسی می تواند درد مربوط به اختلال TMJ (مفصل گیجگاهی‌فکی) را کاهش دهد.
  • یک بایت (قرارگیری دندان‌ها) منظم می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه و سایر مشکلات بهداشتی دهانی را کاهش دهد.
  • ارتودنسی می تواند به شما در دستیابی و حفظ لبخند زیبا و سالم کمک کند.

معایب ارتودنسی

معایب اصلی ارتودنسی معمولاً کوتاه‌مدت هستند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نیاز به رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و صبوری: باید دستورالعمل‌های درمان را به دقت رعایت کنید و صبور باشید تا به هدف خود برسید. برای برخی افراد، درمان ارتودنسی کمتر از یک سال طول می‌کشد، در حالی که برای دیگران ممکن است تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. از آنجا که نیازهای هر فرد متفاوت است، مدت زمان درمان برای هر کس متفاوت خواهد بود. بهتر است از ارتودنتیست خود درباره مدت زمان مورد انتظار درمان سؤال کنید.
  • خطر افزایش پوسیدگی دندان: اگر به طور کامل اطراف دستگاه‌های ارتودنسی خود را تمیز نکنید، خطر بیشتری برای ابتلا به پوسیدگی دندان دارید. بنابراین، حتماً توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان ارتودنتیست خود را دنبال کنید.

بازیابی و چشم‌انداز

مدت دوام نتایج پس از درمان ارتودنسی چقدر خواهد بود؟

اگر طبق دستورالعمل از رتینر خود استفاده کنید، نتایج درمان ارتودنسی می‌تواند تا پایان عمر شما باقی بماند. اما اگر استفاده از رتینر را متوقف کنید، احتمال دارد که دندان‌ها به مرور زمان به موقعیت‌های قبلی خود بازگردند.

چه زمانی باید به یک ارتودنتیست مراجعه کنم؟

زمان مراجعه به پزشک

چه زمانی باید به یک ارتودنتیست مراجعه کنم؟

هر زمان که در مورد ظاهر، سلامت یا عملکرد دندان‌های خود نگرانی دارید، می‌توانید از یک ارتودنتیست وقت بگیرید. بسیاری از ارتودنتیست‌ها بدون نیاز به ارجاع پذیرش می‌کنند، اما دندانپزشک شما نیز می‌تواند یک ارتودنتیست مناسب را به شما معرفی کند.

اگر فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است نیاز به مراجعه به ارتودنتیست داشته باشد، از دندانپزشک خود بخواهید تا توصیه‌هایی ارائه دهد. ارتودنتیست‌ها معمولاً کودکان را از سن 7 سالگی به بعد پذیرش می‌کنند.

بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند، به ارتودنسی فکر می‌کنند. اما درمان ارتودنسی می‌تواند سلامت و عملکرد دهان و دندان را نیز بهبود بخشد. ارتودنتیست‌ها مجموعه‌ای گسترده از درمان‌ها را بر اساس نیازهای شما ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید یا یک وقت ملاقات با ارتودنتیست تنظیم کنید.