ایمپلنت‌های دندانی مطمئن‌ترین روش جایگزینی دندان هستند زیرا می‌توانند دهه‌ها عمر کنند. در واقع، این روش موفقیتی بیش از ۹۵٪ دارد. دوام طولانی‌مدت آن‌ها به یک ایمپلنت تیتانیومی وابسته است که به استخوان فک شما جوش می‌خورد. از طریق فرآیندی به نام اُسئواینتگریشن، ایمپلنت با استخوان ادغام می‌شود و با مراقبت‌های مناسب می‌تواند برای تمام عمر ماندگار باشد. با اینکه نادر است، اما گاهی اوقات ایمپلنت‌های دندانی ممکن است با شکست مواجه شوند. اغلب، دلیل آن عفونت است. پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان با رعایت ۵ نکته ساده بسیار آسان است.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

خطر شکست ایمپلنت دندانی کمتر از ۵٪ است و اغلب ناشی از عفونتی قابل پیشگیری به نام پری ایمپلنتیت است. این عفونت زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های موجود در ذرات غذا و پلاک، بافت اطراف پایه ایمپلنت را آلوده می‌کنند. خوشبختانه، چند نکته ساده وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها دهان خود را از عفونت دور نگه دارید.

1. دهان خود را مرتباً بشویید

همیشه نمی‌توانید به مسواک خود دسترسی داشته باشید تا باکتری‌های باقی‌مانده در دهان را از بین ببرید. می‌توانید با شستشوی مکرر دهان با آب، به خنثی کردن باکتری‌ها و از بین بردن ذرات غذایی گیر کرده کمک کنید. این کار همچنین دهان شما را مرطوب نگه می‌دارد و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

2. بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید

اولین خط دفاعی شما در برابر عفونت‌هایی که می‌توانند به ایمپلنت‌های دندانی شما آسیب برسانند، از خانه شروع می‌شود. بهتر است حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و هر شب قبل از خواب نخ دندان بکشید. هنگام تمیز کردن اباتمنت‌ها و ایمپلنت‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بیوفیلم‌های به دام افتاده را از بین ببرید. برخی افراد استفاده از دستگاه واتر فلاسر را برای تمیز کردن نقاطی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، آسان‌تر می‌دانند.

3. حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگرچه ایمپلنت‌های دندانی شما در معرض پوسیدگی دندان نیستند، اما همچنان باید حداقل دو بار در سال برای تمیزکاری و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این امر به دندانپزشک ایمپلنت شما این امکان را می‌دهد که سلامت دهان شما را زیر نظر داشته باشد و به سرعت در صورت مشاهده هر نشانه‌ای از عفونت، مانند ورم یا قرمزی بافت لثه، مداخله کند.

4. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قندی را محدود کنید

شکر نه تنها باعث پوسیدگی دندان می‌شود، بلکه رشد باکتری‌ها را نیز تشویق می‌کند. بهتر است مصرف غذاها و نوشیدنی‌های قندی را محدود کنید، اما اگر نمی‌توانید از تمایل به شیرینی صرف‌نظر کنید، بعد از آن با آب دهان خود را بشویید تا زمانی که بتوانید به مسواک‌تان دسترسی پیدا کنید.

5. از سیگار کشیدن یا استفاده از تنباکو خودداری کنید

سیگار کشیدن خطر شکست ایمپلنت را افزایش می‌دهد زیرا توانایی بدن شما در بهبود و مبارزه با عفونت‌ها را مختل می‌کند. اگرچه بهترین کار این است که به‌طور کامل ترک کنید، اما اگر نمی‌توانید این عادت را ترک کنید، حداقل ۲ ماه پس از جراحی قرار دادن ایمپلنت تا شروع به سیگار کشیدن صبر کنید.

با خرید ایمپلنت دندان از سایت پلور دندان پارس، می‌توانید از مواد با کیفیت بالا و فناوری‌های پیشرفته استفاده کنید که به بهبود کارایی و طول عمر ایمپلنت‌های دندانی شما کمک می‌کند.