گلوما 2 باند کولزر Kulzer Gluma 2 Bond :

بر اساس تخصص و تجارب بلند مدت در کمپانی کولزر Kulzer به منظور تولید محصولات دندانپزشکی و با در نظر گرفتن شرایط و معیارهای انتخاب باند برای ترمیم دندان ها، انواع باندها در نسل های مختلف طراحی و ارائه شده اند. با به کارگیری جدیدترین تکتولوژی های روز دنیا و انجام آزمایشات متعدد، این اطمینان حاصل می شود که با انتخاب این برند بهترین و بادوام ترین ترمیم ها انجام خواهند شد.Kulzer Gluma 2 Bond گلوما 2 باند کولزر دارای قدرت چسبندگی عالی در انامل و دنتین بوده و باعث آب بندی موثر در قسمت مارجین می شود. این باندینگ یک adhesive قابل اعتماد و بسیار موثر است که ترمیم های طولانی مدت و موفق را در پی خواهد داشت. یکی از قابلیت های برجسته باتل این باند ویژگی Drop Control می باشد که در کنترل میزان خروجی باند بسیار موثر می باشد. این باند که حاوی چهار میلی لیتر باند است، 220 قطره استاندارد باند به شما تحویل می دهد.این باند دارای حلال اتانول می باشد و با توجه به داشتن ماده ضد حساسیت موجب نفوذ عالی در توبول های عاجی و سببر رفع حساسیت های پس از درمان می گردد.

این باند ترکیبی است از پرایمر، باندینگ و ماده ضد حساسیت می باشد.

گلوما 2 باند شرکت کولزر اولین باندینگ تولید شده در جهان است که حاوی ترکیب آلی آلدهیدی می باشد. گلوتارآلدهید الیاف کلاژن را که جزء مهمی از ساختار لایه هیبرید می باشد، پایدار میکند. بعلاوه گلوتارآلدهید یک ماده ذاتا آنتی باکتریال است. این ماده با رسوب پروتئینهای پلاسما و کمک به بستن بهتر توبولهای عاجی توسط ماده باندینگ می تواند از حساسیت های بعد از کار که در بسیاری از موارد در درمانهای کامپوزیت مستقیم ایجاد می شود بکاهد (جهت مطالعه بیشتر در رابطه با نقش گلوتارآآلدهید به مطالب درج شده در زیرنویس ماده ضد حساسیت گلوما در سایت شرکت مراجعه فرمایید).

بنابراین:

*در بیماران با حساسیتهای دندانی که نیاز به ترمیمهای کامپوزیتی دارند استفاده از این باندینگ نسبت به باندینگهای دیگر می تواند یک مزیت برای بیمار باشد.

*از طرف دیگر به دلیل حضور ماده گلوتارآلدهید در فرمول، میتوان آن را به تنهایی و به عنوان یک ماده ضد حساسیت در نواحی حساس دهان بیمار مانند نواحی طوق دندان نیز استفاده نمود.

این باندینگ حاوی فیلر نیز می باشد که بر استحکام ادهزیو و لایه هیبرید می افزاید. باندینگهای حاوی فیلر میتوانند در برابر استرس های حاصل از شرینکج کامپوزیت بصورت یک shock absorber عمل کرده و همچنین استرسهای حاصل از نیروهای اکلوزالی وارده به ترمیم را پخش نمایند.  سایز فیلرهای این باندینگ در مقیاس نانو است. استفاده از فیلرهای با سایز نانو در مقدار مناسب ضمن بهبود خواص باندینگ میتواند از افزایش ویسکوزیته به دنبال افزودن فیلر بکاهد. فیلرهای نانو به دلیل سایز کوچک بهتر میتوانند به درون لایه هیبرید نفوذ نمایند. برخی از مقالات بیان می کنند که باندینگ حاوی فیلر میتواند سیل مارژینال بهتری را نسبت به انواع بدون فیلر فراهم آورد.

منابع :

  • Deliperi S, Bardwell DN, Papathanasiou A, Perry R. Microleakage of resin based liner materials and condensable composites using filled and unfilled adhesives. Am J Dent 2003; 16:351–5.
  • Choi KK, Condon JR, Ferracane JL. The effects of adhesive thickness on polymerization contraction stress of composite. J Dent Res 2000; 79:812–7.
  • Can Say E, Nakajima M, Senawongse P, Soyman M, Ozer F, Ogata M, Tagami J. Microtensile bond strength of a filled vs unfilled adhesive to dentin using self-etch and total-etch technique. J Dent. 2006 Apr;34(4):283-91.

به علاوه گلوما 2 باند حاوی منومری به نام META-4 نیز می باشد.این ماده یک مونومر اسیدی با خاصیت ادهزیو می باشد.این مونومر حاوی گروه های هیدروفیل و هیدروفوب در ساختار خود می باشد که نفوذ ماده باندینگ به ساختار دندان را بیشتر می کند. META-4 می تواند با کلسیم موجود در ساختار انامل و دنتین تشکیل باند شیمیایی دهد.

منابع:

  • Fujisawa S, Ito S. 1H-NMR studies of the interaction of dental adhesive monomer, 4-META with calcium. Dent Mater J. 1999 Mar;18(1):54-62. doi: 10.4012/dmj.18.54. PMID: 10786148.

گلوما باند 2 یک باندینگ نسل 5 است. هنگام استفاده از این باندینگ، اپلای کردن یک لایه از آن کافی است. این باندینگ علاوه بر استفاده روتین در ترمیمهای مستقیم کامپوزیتی میتواند در انواع درمانهای غیر مستقیم (اینله، آنله، ونیر، کراون) نیز مورد استفاده قرار بگیرد و با همه مواد لایت کیور، سلف کیور و دووال کیور سازگاری دارد.