گلوما باند یونیورسال کولزر

 

گلوما باند یونیورسال جوابگوی تمام نیازهای شما برای انتخاب یک باندینگ خوب می باشد. این باندینگ یک adhesive قابل اعتماد و بسیار موثر است که ترمیم های طولانی مدت و موفق را در پی خواهد داشت. این باند ترکیبی از پرایمر، باندینگ و ماده ضد حساسیت می باشد.این باند بدون نیاز به اچ کردن و شستشو مراحل باندینگ را برای شما آسان و سهل کرده است. ساختار مبتنی بر نانوفیلرهای مدرن باند یونیورسال باعث استحکام فوق العاده آن شده است.

گلوما باند یونیورسال 2

زمانی که باندینگهای یونیورسال برای اولین بار تحت نام نسل 8 به دندانپزشکی معرفی شدند، اینگونه تعریف می شدند :

باندینگ های تک بطری که قابلیت استفاده با هر سه تکنیک اچ (توتال اچ، سلف اچ و سلکتیو اچ) را دارند.

به تدریج با پیچیده تر شدن فرمولاسیون این باندینگها از اجزای دیگری نیز در فرمولاسیون این باندینگها استفاده شد تا بتوانند علاوه بر دندان به سطوح دیگری نظیر سرامیکها، کامپوزیت و آلیاژها نیز متصل گردند، بدون اینکه سطح این مواد نیاز به آماده سازی خاصی داشته باشد. گاهی اوقات قرار دادن اجزای گوناگون در یک بطری گاهی منجر به این میشود که هر جزء نتواند نقش خود را بخوبی ایفا کند. از این رو امروزه برخی از باندینگهای یونیورسالی که دارای اجزای متعدد در فرمولاسیون خود هستند بصورت دو بطری عرضه میشوند. با محبوب شدن روز افزون این باندینگها، شاهد آن هستیم که شرکتهای بزرگ تولیده کننده مواد دندانپزشکی بر سر هرچه بهتر کردن کیفیت این باندینگها و دستیابی به معنای واقعی کلمه “یونیورسال” با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. در زیر به بررسی یکی از این باندها از شرکت کولزر با نام Gluma bond universal و ویژگیهای آن میپردازیم:

1-این باند تک بطری است. قابلیت استفاده با هر سه تکنیک اچ یعنی توتال اچ، سلف اچ و سلکتیو اچ را دارد. یعنی بر حسب تشخیص شما میتوانید از هر سه تکنیک استفاده کنید. حضور مونومر دو کاره و فانکشنال 10-MDP که دارای یک سر اچ کننده و یک سر متصل شونده با سایر منومرهای متاکریلاتی (نظیر Bis-GMA و UDMA و …) است، این توانایی را به باند میدهد که بتواند همانند نسل 6 بدون نیاز به اسید فسفریک مورد استفاده قرار بگیرد. لازم به یادآوری است که امروزه تکنیک پیشنهادی برای دنتین، تکنیک سلف اچ است. در حالیکه مینای دندان همچنان بهترین باندینگ را زمانی میگیرد که توسط اسید فسفریک اچ شود. بدلیل رفتار دوگانه انامل و دنتین، امروزه تکنیک سومی بنام سلکتیو اچ نیز پیشنهاد میشود. در این تکنیک تنها قسمتهای مینایی حفره توسط اسید فسفریک اچ شده و شسته میشود. سپس کل حفره (انامل و دنتین) به باندینگ یونیورسال آغشته شده و کیور میگردد. استفاده از مد (mode) یا همان تکنیک سلف اچ برای دنتین ویژگیهای بی نظیری را بهمراه دارد که شامل افزایش دوام باند و حفظ الیاف کلاژن در دراز مدت است. از طرفی چون منومر 10-MDP نمیتواند بطور کامل و عمیق (همانند اسید فسفریک) دندان را اچ کند و قسمتی از smear layer را بجا میگذارد، حساسیت بیمار به دنبال ترمیم نیز کاهش میابد (نظیر آنچه که در نسل 6 به آن اشاره میشود). زمانی که اسید فسفریک بر روی دنتین استفاده میشود، عمق زیادی از دنتین اچ میگردد که ممکن است باندینگ نتواند به خوبی به آن عمق نفوذ نماید. از طرفی چنین گفته میشود که استفاده از اسید فسفریک ممکن است مکانیسم هایی را فعال کند که در دراز مدت در تخریب الیاف کلاژن نقش دارند. علاوه براین ویژگیها منومر 10-MDP از سر اسیدی خود (سر فسفاته) میتواند به کلسیم دندان متصل شده و باند شیمیایی با دندان برقرار کند. خصوصیتی که در نسلها 4 و 5 باندینگها به دلیل عدم حضور چنین منومرهایی مشاهده نمیشود. این باند شیمیایی در دوام دراز مدت باندینگ نقش دارد. امروز علاوه بر منومر 10-MDP از منومرهای فانکشنال دیگری نیز در فرمولاسیون باندینگهای یونیورسال استفاده میشود، ولی مدارک و شواهد قوی وجود دارد که این منومر نسبت به سایر منومرها در ایجاد باند شیمیایی با دندان و ایجاد ثبات و افزایش دوام باند بهتر عمل میکند. در باند گولوما یونیورسال شرکت کولزر علاوه بر 10-MDP منومر فانکشنال دیگری بنام 4-META نیز اضافه شده است که میتواند هم در اچ کردن و هم در اتصال شیمیایی به کلسیم ساختار دندان به منومر 10-MDP کمک نماید.

2- این باندینگ فاقد منومر HEMA میباشد. این منومر هیدروفیل حذف میکند تا ثبات باند در دراز مدت (به دلیل تشکیل لایه آب دوست و هیدروژلی POLYHEMA) به مخاطره نیفتد. نظیریه HEMA-free کردن باندینگ توسط برخی از شرکتهای بزرگ تولید مواد دندانپزشکی در باندینگهای یونیورسال که خود محتوای آب بالا دارند، پیاده شده است.  

3- در این باند برخلاف باندینگهای گلومای 2 و 5 از حلال استون و آب استفاده شده است. علت این تغییر رویکرد آن است که اصولا باندینگهای یونیورسال نسبت به باندینگهای نسلهای قبل تر محتوای آب بالاتری دارند (منومر 10-MDP برای فعال شدن نیاز به آب دارد). استفاده از حلال استون باعث میشود تا تبخیر سریعتر صورت گرفته و اجزای باندینگ بتوانند راحت تر به نواحی اچ شده (چه با اسید فسفریک و چه بدون استفاده از آن) نفوذ کنند و هیچ حلالی در میان الیاف کلاژن باقی نماند که بعدها قدرت باندینگ را کاهش دهد.

4- حضور منومر10-MDP این ویژگی را دارد که شما میتوانید از این ماده باندینگ در آماده سازی سطح سرامیک زیرکونیا استفاده کنید. همچنین حضور هردو منومر 10-MDP و 4-META میتواند در آماده سازی سطح آلیاژهای non-precious کمک کننده باشد. بنابراین بطور مثال زمانی که می خواهید یک روکش زیرکونیا را بچسبانید و چنانچه زیرکونیا پرایمر در اختیار ندارید میتوانید از این باندینگ در آماده سازی سطح داخل روکش استفاده نمایید. یا زمانی که میخواهید یک porcelain repair انجام دهید و سطح آلیاژ اکسپوز است میتوانید از این باندینگ در آماده سازی قسمت فلزی روکش استفاده نمایید.

 

گلوما باند یونیورسال

5- باندهای یونیورسال چون دارای منومرهای اسیدی هستند دارای pH پایین میباشند. این حالت اسیدی ممکن است در پلیمریزاسیون قسمت سلف کیور سمانهای رزینی دوال کیور و یا کامپوزیتهای کور بیلدآپ دووال کیور ایجاد مشکل کند. به همین دلیل بسیاری از شرکتها در کنار باندهای یونیورسال خود یک بطری دیگر بنام dc activator ارائه میدهند. مایع این بطری قبل از استفاده باید با باندینگ مخلوط شود و سپس باندینگ مورد استفاده قرار گیرد. شرکت کولزر با راهکارهایی که  در فرمولاسیون قرار داده است (به دلالیل رقابت تجاری بطور کامل بیان نمیشود) نیاز به این اکتیواتور را بطور کامل برطرف نموده است و شما میتوانید با خیال راحت از این باندینگ بدون نیاز به هرگونه اکتیواتوری استفاده کنید.

6- یک ویژگی منحصر بفرد این باندینگ که شاید از این نظر در دنیا اولین باشد، عدم نیاز به اسید هیدروفلوریک در هنگام porcelain repair در داخل دهان است. یعنی نیازی به استفاده از اسید هیدروفلوریک برای آماده سازی سطح پرسلن قبل از استفاده از سایلن نیست. اسید هیدروفلوریک ماده ای بسیار خطرناک برای استفاده در داخل دهان است.  اینکه شرکت کولتزر با چه رویکردی به این هدف دست یافته است، از طرف شرکت مربوطه توضیح داده نشده و جزء موارد آشکار نشده فرمولاسیون است.

7- باند یونیورسال گلوما همانند برخی از شرکتهای دیگر قدرتمند در زمینه تولید مواد دندانپزشکی از سایلن در فرمولاسیون خود استفاده نمیکند. توصیه این شرکت بر این است که هر زمان نیاز به سایلن دارید بطری جداگانه سایلن را تهیه کنید. بسیاری از مقالات بر این اعتقاد هستند که سایلن زمانی که در بطری باندینگهای یونیورسال در کنار محتوای آب بالا و منومرهای اسیدی قرار میگیرد، کارایی خود را ازدست میدهد.

8- دو نکته در هنگام استفاده از این باند نظیر بسیاری از باندینگهای یونیورسال مهم است: این باندها همانند باندهای نسل 5 حساسیت زیادی به خشک شدن حفره نشان نمیدهند. در زمان اپلای کردن باندینگ حتما با حوصله و در 20 ثانیه باندینگ را rub کنید.  باندینگ را با یک پوار ملایم و ممتد از سمت خارج به داخل حفره نازک کنید. پوار زدن باید در اندازه ای باشد که هیچ گونه باندینگ در جریانی در سطح حفره مشاهده نگردد. 

9- باندهای یونیورسال را میتوانید بدون استفاده از اسید فسفریک در ناحیه طوق بیماران حساس اپلای کرده و کیور کنید. اینکار میتواند در کاهش حساسیت این بیماران مفید باشد. البته مراقب باشید تا اضافات ماده در زیر لثه بیمار جمع نشود و اضافات را از آن ناحیه بردارید. این درمان موقتی بوده و باید تکرار شود.  بهمین شکل و بدون انجام اچ با اسید فسفریک میتوانید از این باندها در زیر ترمیمهای آمالگام نیز برای کاهش حساسیت استفاده کنید.