وریوتایم

سیلیکونهای افزایشی یکی از بهترین مواد قالبگیری دندانپزشکی و بر پایه بسیاری از مطالعات بهترین ماده قالبگیری از نظر خواص مختلف هستند. این مواد دارای ثبت جزئیات عالی از جمله ثبت دقیق ناحیه ختم تراش، ثبات ابعادی بالا(امکان ریختین قالب تا 7 روز) و همچنین قابلیت elastic recovery  بسیار عالی هستند. توانایی elastic recovery بالا این امکان را به ماده قالبگیری میدهد که حتی در صورت دفرمه شدن حین خروج قالب از دهان، به سرعت به حالت اولیه خود باز گردد و تغییر شکل دائمی در آن رخ ندهد و یا بسیار کم باشد. سیلیکونهای افزایشی دارای استحکام پارگی بسیار خوب و خواص ویسکوالاستیک بالا هستند که به آنها توانایی خروج مناسب از آندرکاتها بدون پاره شدن قالب را میدهد. سیلیکونهای افزایشی در قوام های مختلف عرضه میشوند. بنابراین میتوان از آنها برای ثبت دقیق جزئیات ظریف و همچنین در موقعیتهای مختلف استفاده نمود.

مواد قالبگیری Variotime  از شرکت Kulzer از نوع سیلیکون افزایشی هستند و در قوامهای پوتی، heavy، light، medium و extra light عرضه میگردند.

در مجموع مواد قالبگیری variotime شرکت کولزر با قوامهای مختلف با اختلاف ناچیز بر حسب قوام ماده دارای میانگین زمان working بین 1 تا 2.5 دقیقه است (بسته به سرعت عمل شما در اختلاط و کار با ماده). فرمولاسیون خاص این مواد موجب شده است تا به محض قرار گرفتن آنها دردهان بیمار به دلیل افزایش دما از دمای محیط تا دمای بدن بیمار (37 درجه سانتیگراد) setting ماده آغاز شود که نهایتا 2.5 دقیقه طول میکشد. شرکت کولزر به جای عرضه پوتی در دو حالت fast set  و regular set، ماده variotime easy putty را با زمان setting کوتاه 5/2 دقیقه عرضه کرده است. با توجه به زمانهای ذکر شده مشخص است که مواد قالبگیری variotime دارای زمان working کافی همراه با زمان setting کوتاه است. تغییرات ابعادی این مواد 0.001 درصد بوده و توانایی ثبت جزئیات ظریفتر از 20 میکرون را دارند (بر حسب قوام ماده این اعداد تا حدودی متفاوت است). علی رغم طبیعت هیدروفوب مواد سیلیکونی، فرمولاسیون این مواد به گونه ای انجام شده است که خاصیت هیدروفیل بودن به این مواد قالبگیری بخشیده است. بنابراین قوامهای light, medium, extra light میتواند به خوبی بر روی سطوح مرطوب دندان و مخاط جریان یافته و جزئیات را به بهترین شکل ثبت نماید.

 در زیر تکنیکهای مختلف قالبگیری بر حسب قوام ماده توضیح داده میشود:

  • تکنیک دو مرحله ای با دو قوام:ماده قالبگیری با قوام پوتی میتواند نقش تری اختصاصی را برای حمل ماده با قوام کمتر واش داشته باشد. به این ترتیب که در تکنیک قالبگیری دو مرحله ای با دو قوام (پوتی و واش)، ابتدا با تری پیش ساخته یک قالب پوتی از دهان گرفته میشود. سپس واش بر روی پوتی گذاشته شده و ثبت جزئیات با دقت بالا توسط واش انجام میگیرد. در این تکنیک به دلیل فشاری که پوتی سفت شده بر روی ماده قالبگیری واش وارد میکند امکان جریان یافتن واش به مارژینهای عمیق تراش و ثبت آنها را فراهم می آورد. در این تکنیک عمدتا از قوام پوتی همراه با قوامهای لایت (عمدتا)، اکسترالایت ویا مدیوم استفاده میشود.نکته: ممکن است در تکنیک دو مرحله با دو قوام بجای پوتی از heavy body استفاده شود. ولی این تکنیک عمدتا با استفاده از پوتی و واش لایت اجرا میشود.
  • تکنیک قالبگیری همزمان با دو قوام: غیر از تکنیک دو مرحله ای میتوان از تکنیک قالبگیری همزمان (پوتی و واش همزمان در دهان بیمار گذاشته میشود) نیز استفاده نمود. تکنیک قالبگیری همزمان یک تکنیک بدون فشار است. یکی از مزیتهای این روش آن است که احتمال دفورمه شدن پوتی به دلیل فشار از بین میرود. این روش در مقایسه با روش قبلی سریعتر است. در این روش علاوه بر استفاده از قوام پوتی همراه با قوامهای لایت (عمدتا) و یا اکسترالایت و یا مدیوم (پوتی واش تک مرحله ای) میتوان از ترکیب قوام heavy با این قوامها نیز استفاده نمود. به تکنیک قالبگیری همزمان با دو قوام، double mix یا تکنیک ساندویچ (این دو عبارت کمی با هم تفاوت دارند) نیز گفته میشود.
  • تکنیک منوفاز که یک تکنیک یک مرحله ای و با یک قوام است: در این تکنیک صرفا از قوام مدیوم استفاده میشود. به این شکل که ماده با قوام مدیوم بر روی تری قرار داده شده و مقداری از آن نیز به دور دندان یا دندانهای تراش خورده تزریق میشود. سپس تری بر روی دندان ها قرار میگیرد. این تکنیک بر اساس خاصیت تیکسوتروپیک ماده قالبگیری سیلیکون افزایشی با قوام مدیوم (medium body) طراحی شده است. یعنی ماده قالبگیری میتواند بر روی تری قرار بگیرد. از طرفی چنانچه از طریق گان تزریق گردد ویسکوزیته آن کاهش یافته و به راحتی اطراف دندان تراش خورده جریان میابد. تکنیک منوفاز سریع و آسان بوده و در موارد مارژینهای تراش بالای لثه و یا ترنسفر-ایمپلنت انجام میشود.

درباره نویسنده

مدیریت

طراح قالب وین

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، طراحی گرافیک گفته می‌شود.

مشاهده تمام مقالات